به گزارش سایت خبری پرسون، عبدالله معتمدی امروز در "همایش ملی کرونا و سلامت روانی، اجتماعی و معنوی دانشجویان" برگزاری این همایش در شرایط فعلی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: در شرایطی که دانشگاهها در آستانه بازگشایی و آغاز آموزش حضوری قرار دارند برگزاری چنین همایشهایی میتواند به تصمیم گیری و سیاست گذاری در مواجهه با تبعات و آسیبهای ناشی از کرونا بسیار مفید و موثر واقع شود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: حدود دو سال است که دنیا و از جمله مراکز آموزشی و دانشگاهها به دلیل شیوع ویروسی به نام کوید 19 با چالش مواجه شدهاند. اینکه در دوران پساکرونا و همچنین کرونا بدانیم چه اقداماتی برای مقابله با این مهمان ناخوانده انجام بدهیم و چگونه می شود فرایند تحصیلی دانشجویان را در شرایط فعلی به صورت حضوری پیگیری کرد موضوعی است که نیازمند گفت وگوهای صاحب نظران و ارائه راهکارها و دستورالعمل های لازم از سوی آن ها است، تا بدانیم در ترم جاری یا ترم های آینده چه برخوردی با دانشجویان داشته باشیم.
سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: اگرچه کرونا به نوع خود یک ویروس ناشناخته نبود و ما در علم پزشکی انواع ویروس کرونا را داشتیم اما رفتار کووید 19 بسیار غیرقابل پیش بینی بود به همین جهت پیامدهای منفی زیادی در عرصه های اقتصادی،اجتماعی، سیاسی، دانشجویی، فرهنگی و... ایجاد نمود.
معتمدی شرایط سنی دانشجویان در برابر کرونا را بسیار آسیب پذیرتر توصیف کرد و گفت: دانشجویان از نظر سنی اغلب در گروه سنی 18 تا 28 سال قرار دارند. در مطالعات تحولی جدید این گونه عنوان می شود که افراد در این سنین دنبال هویت یابی هستند. در واقع ما براساس این مطالعات جدید به این نتیجه می رسیم که جوانان تا 29 سالگی دنبال هویت یابی هستند و خود را بزرگسال فرض نمی کنند. به همین جهت کرونا آن ها را با بحرانی به نام بحران هویت مواجه کرد.
سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی حضور دانشجویان در فضای مجازی در شرایط کرونا را خطرناک توصیف کرد و گفت: شرایط کرونا و آموزش مجازی موجب شده است که آن ها در دنیای مجازی سیر کنند در نتیجه در این فضا امکان هویت یابی آن ها دچار خدشه می شود و تبعات زیادی را از نظر روانی و... متوجه آن ها خواهد کرد.
معتمدی همچنین تأکید کرد: ترس از بیمار شدن و مرگ، اجتناب از مراجعه به بیمارستان به دلیل ترس از کرونا، ترس از عدم توانایی کار در دوران انزوا، اخراج از کار و از دست دادن درآمد و در نهایت ترس از قرار گرفتن در قرنطینه از مهم ترین واکنش هایی است که افراد در برابر کوید 19 با آن مواجه می شوند.
وی به مهمترین چالش های سلامت روانی دانشجویان در دوران پساکرونا و کرونا اشاره کرد و گفت: زمانی که دانشگاه ها باز شوند و دانشجویان به صورت حضوری آموزش خود را دنبال کنند ما با افرادی مواجه خواهیم شد که سطح تاب آوری آن ها پایین آمده و به سطحی ترین مسائل نیز حساسیت نشان خواهند داد؛ بنابراین به نظر می رسد شرایط کرونا مشکلات شناختی جدیدی از حیث تمرکز و یادگیری برای دانشجویان ایجاد خواهد کرد که در نهایت ممکن است دانشجویان در مواقع تحصیل و کلاس های آموزشی و به طور کلی در حوزه تحصیلی با افت تحصیلی مواجه شوند.
معتمدی خاطر نشان کرد: کاهش علایق معنوی، تعارض با هستی خود، تعارض با معنی زندگی، کاهش فعالیتهای خلاقانه و تعارض با باورهای انسانی از مهمترین علایم آسیب به سلامت معنوی دانشجویان به دلیل کرونا است.
منبع: ایسنا