عابدی در گفت‌وگو با پرسون:/ بخش اول

با آغاز فصل سرد فاجعه انسانی در افغانستان رخ می‌دهد/ نحوه کشورداری بزرگترین مشکل طالبان

یک کارشناس مسائل افغانستان بیان کرد: طی یک ماه آینده فصل سرد در افغانستان آغاز می‌شود و به دلیل نبود کمک‌های خارجی و عدم تجربه طالبان در مدیریت بحران‌های احتمالی، امکان وقوع فاجعه انسانی در این کشور وجود دارد. 
تصویر با آغاز فصل سرد فاجعه انسانی در افغانستان رخ می‌دهد/ نحوه کشورداری بزرگترین مشکل طالبان

رضا عابدی گناباد، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل افغانستان در خصوص وضعیت فعلی این کشور و جریان مقاومت در افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: پنجشیر کوچک‌ترین استان افغانستان است؛ در رابطه با نتیجه مقاومت در این منطقه نمی‌توان با قاطعیت صحبت کرد؛ زیرا احمد مسعود تجربه‌ای مشابه پدرش احمد شاه مسعود ندارد. پدر وی با تجربه و میدان دیده بود و ارتباطات و کاریزمای قوی نیز داشت.

عابدی گناباد تصریح کرد: زمانی که پدر احمد مسعود در مقابل طالبان مقاومت می‌کرد؛ از حمایت خارجی برخوردار بود که اکنون وجود ندارد. ضمن این که در حال حاضر برخی شخصیت‌های مقاومت مانند امرالله صالح در پنجشیر چندان خوشنام نمی‌باشند و همین موضوع باعث لطمه به جریان مقاومت است.

وی افزود: طالبان به لحاظ امکانات و نیروی انسانی وضعیت بهتری از گروه احمد مسعود دارد؛ به خصوص کمک‌های نظامی و اطلاعاتی و هوایی پاکستان به نفع طالبان قطعا در اتفاقاتی که در پنجشیر رخ داده؛ تاثیرگذار است.

این کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: طالبان حتی با وجود حمایت پاکستان، نمی‌تواند پنجشیر را به راحتی تصرف کند؛ زیرا این منطقه کوهستانی است و برخی مناطق آن تا 6 هزار متر ارتفاع دارد. تقریبا 50 تا 60 درصد پنجشیر همچنان در اختیار نیروهای نزدیک به احمد مسعود است و صرفا طالبان جاده اصلی و فرمانداری این منطقه را تصرف کرده و درگیری در سایر نقاط ادامه دارد.

عابدی گناباد بیان کرد: به دلیل این که طالبان اینترنت را در پنجشیر قطع کرده است؛ اطلاعات کافی موجود نیست و نمی‌توان تحلیل دقیقی ارائه داد. اما جنگ در افغانستان نهایتا 1 تا 1 ماه و نیم دیگر ادامه می‌یابد. زیرا افغانستان کشوری کوهستانی است و تا یک ماه دیگر بارش برف در برخی مناطق آغاز می‌شود. بنابراین نگرانی اصلی بحث‌های کمبود غذا و از بین رفتن نیروی انسانی است. افغانستان یک کشور به شدت محروم است و از زمان اشرف غنی از طریق کمک‌های خارجی به حیات خود ادامه داده است. اکنون کمک‌های خارجی قطع شده و با آغاز فصل سرد امکان وقوع فاجعه در افغانستان وجود دارد. ضمن این که طالبان صرفا در کار نظامی تجربه دارد و توانایی کشورداری و مدیریت بحران احتمالی را ندارد.

وی در خصوص توان کشورداری طالبان گفت: یکی از مقامات این گروه گفته که نیروهای ما تجربه برخورد با تظاهرات را ندارند و خواسته که اعتراضات خیابانی برگزار نشود. این اظهارنظر بحث توانایی طالبان در حکمرانی و مدیریت کشور را منعکس می‌کند. اگر همین موضوع را به حوزه کلان و بحث معیشت تسری دهیم؛ کار طالبان سخت خواهد بود.

این استاد دانشگاه افزود: برخلاف تصورات ما شهرهایی مانند کابل و هرات به لحاظ مسائل مختلف پیشرفت کرده‌اند؛ در کابل 8 میلیون نفر جمعیت وجود دارد که بخش زیادی از آنها کارمند و در بخش خدمات مشغول فعالیت هستند و حقوق خود را از دولت، شرکت‌های خصوصی و یا پیمانکار دریافت می‌کنند؛ اگر طالبان در 2 تا 3 ماه آینده نتواند کشور را مدیریت کند؛ قطعا اعتراض کسانی که حقوق دریافت نکردند؛ دامن‌گیر این گروه می‌شود.

عابدی گناد تأکید کرد: بزرگترین مشکل این کشور بحران حکمرانی است. طالبان سابقه کشورداری ندارد، قطعا دچار مشکل می‌شود و متأسفانه ضربه نهایی متوجه مردم افغانستان است.

349433