یک جامعه شناس در گفت‌وگو با پرسون:

طالبان برای ایران غده سرطانی است/ حاکمیت در مواجه با آنها عصا به دست حرکت کرده

یک جامعه شناس در واکنش به تفاوت دیدگاه مردم و حکومت راجع به حاکمیت طالبان در افغانستان گفت: طالبان حکومت جهل و خرافه است و هیچ سودی برای ایران ندارد. حاکمیت تا به امروز در این رابطه متعادل عمل کرده است.
تصویر طالبان برای ایران غده سرطانی است/ حاکمیت در مواجه با آنها عصا به دست حرکت کرده

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، در خصوص تفاوت نظر حکومت و مردم عادی و شکاف ایجاد شده راجع به طالبان و گروه مقاومت گفت: حاکمیت تا به حال متعادل عمل کرده؛ زیرا می‌داند جانبداری از حکومت طالبان فاصله میان مردم و حاکمیت را افزایش داده و شکاف عمیق‌تر می‌شود. بنابراین عصا به دست حرکت کرده و گفته که حکومتی از تمام اقوام و طوایف در افغانستان باید تشکیل شود.

قرایی‌مقدم تصریح کرد: آگاهی اجتماعی و میزان درک و فهم و اندیشه مردم ایران بسیار تغییر کرده و تکامل یافته است. مردم از اندیشه، عقل و منطق برخوردار هستند؛ به همین علت جانبداری از حکومت طالبان به لحاظ فاصله‌ای که میان مردم و حکومت ایجاد می‌کند؛ صحیح نیست.

وی افزود: در گذشته مردم به اشخاص افراطی حاضر در حکومت ایران برچسب طالبان می‌زدند. حدود 100 سال است که زنان در ایران تحصیل می‌کنند. سال 1324 اولین زن در ایران از دانشگاه فارغ التحصیل شد. بنابراین جامعه ما چه زنان و چه مردان از علم و آگاهی برخوردار هستند. اکنون حدود 54 درصد دانشجویان دختران می‌باشند.

این جامعه شناس گفت: حکومت می‌داند که مردم ایران چه نگرشی به حکومت طالبان دارد؛ اگر درصدد ارتباط با آنها باشد؛ از نظر سیاسی ضربه می‌خورد و فاصله‌اش با مردم تشدید می‌شود. زیرا نبض جامعه در اختیار اقشار مختلف مردم است و طرفداری از طالبان به صلاح حکومت نیست.

قرایی‌مقدم بیان کرد: طالبان برای ایران یک غده سرطانی است. زیرا طالب‌ها حاکمیت جهل بر دانایی هستند؛ آنها حکومت جهل و نادانی‌اند. یک حکومت افراطی و خرافی که به زنان و مردان اجازه کاری بر خلاف اندیشه‌ای که خود دارد را نمی‌دهد.

این جامعه شناس در پایان گفت: حکومت ما عاقل و آگاه است و خود را درگیر این مسئله نمی‌کند. زیرا طالبان به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، روحی، فرهنگی و فکری غیر از ضرر برای ایران سودی ندارد.

349706