کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

رد پای آمریکا در شکل‌گیری تحول نظامی گسترده در افغانستان

هم اشغال افغانستان غیرمسئولانه و بدون حساب کتاب بوده و هم خروج آمریکایی‌ها و ناتو از افغانستان مشکوک است. این‌که آمریکایی‌ها در این زمینه واقعاً شکست را پذیرفتند و از افغانستان خارج شدند، برداشت درستی نیست. نظر می‌رسد که معامله‌ای بین طالبان و آمریکایی‌ها صورت گرفته است و‌  شکل‌گیری این تحول نظامی گسترده در افغانستان خارج از توافق دوحه بین نماینده آمریکا و نماینده طالبان نیست.
تصویر رد پای آمریکا در شکل‌گیری تحول نظامی گسترده در افغانستان

پیرمحمد ملازهی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص افغانستان و تحولات اخیر آن بیان کرد: در این‌که غربی‌ها در خصوص وضعیت افغانستان غیر مسئولانه عمل کردند هیچ تردیدی وجود ندارد.

ملازهی ادامه داد: غربی‌ها مدعی هستند که در ۲۰ سال گذشته حدود یک میلیون دلار در افغانستان هزینه کرده‌اند اما شرایطی را که بتوان یک ارتش منظم را سازماندهی کرد، سلاح و امکانات کافی در اختیارشان گذاشت و آن‌ها را آموزش داد تا بتوانند در مقابل نیروی طالبان مقاومت کنند، به وجود نیاوردند.

وی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها 350 هزار نیرو را در افغانستان تربیت کردند اما این 350 هزار نیرو در مقابل 50 هزار نیروی طالبان عملاً خنثی شده و کاری از دستش بر نمی‌آید.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا تصریح کرد: هم اشغال افغانستان غیرمسئولانه و بدون حساب کتاب بوده و هم خروج آمریکایی‌ها و ناتو از افغانستان مشکوک است. این‌که آمریکایی‌ها در این زمینه واقعاً شکست را پذیرفتند و از افغانستان خارج شدند، برداشت درستی نیست.

ملازهی افزود: به نظر می‌رسد که معامله‌ای بین طالبان و آمریکایی‌ها صورت گرفته است و‌ شکل‌گیری این تحول نظامی گسترده در افغانستان خارج از توافق دوحه بین نماینده آمریکا و نماینده طالبان نیست.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پایان اظهار داشت: طالبان به دنبال این است که یک فشار حداکثری به نیروهای دولتی وارد کند، حکومت در آستانه فروپاشی قرار گیرد و مجبور به کناره‎گیری شود و یک دولت موقت تشکیل شود که در آن دولت موقت، طالبان بخشی از نیروهای فعلی را بپذیرد و حکومتی به وجود ‌آید که اکثریت آن در اختیار طالبان باشد اما سایر قومیت‌ها، مذاهب و ... را حذف نکنند. این چیزی است که در پشت پرده آمریکایی‌ها و طالبان قرار دارد البته پاکستان و عربستان سعودی نیز در این توافق دخالت دارند.

332135