سیاست‌های اشتباه همگان در قبال جامعه افغانستان

از زمانی که دنیا در قبال جامعه افغانستان و پیشروی گروه ارتجاعی طالبان و سلطه آنان بر افغانستان غیر از پنجشیر «سکوت» کرد، در حقیقت انسانیت «سقوط» کرده و اینجا نه تنها به ضرر جامعه مظلوم افغانستان است، بلکه به سود دنیا و قدرت‌های منطقه و جهان نخواهد بود و موجبات آتش‌افروزی را توسط گروه خشونت‌محور طالبان در منطقه فراهم خواهد کرد.
تصویر سیاست‌های اشتباه همگان در قبال جامعه افغانستان

به گزارش سایت خبری پرسون، شهراد شاهرخی طهرانی، تحلیلگر مسائل اجتماعی نوشت: همان‌طور که شاهد این خشونت‌ها و جنایت علیه بشریت توسط این گروه متحجر و بسیار متعصب و‌ خشن از قبل‌ها بوده‌ایم، طالبان هیچ تغییری نکرده است و این خشونت‌ها و افراطی‌گری‌ها علیه مردم مظلوم افغانستان مخصوصا زنان و دختران آن دیار همچنان ادامه دارد. متاسفانه قدرت‌های دنیا و منطقه اشتباه بزرگی را در قبال افغانستان مرتکب شدند و مخصوصا امریکا (دولت بایدن) که این اشتباه استراتژی را در افغانستان انجام داد و با خروج‌ نیروهایش از افغانستان باعث پیشروی طالبان در منطقه شد «که البته خیانتی بزرگ ‌در حق جامعه افغانستان کرد» و همچنین حامیان این گروه از جمله پاکستان که به روشنی می‌توان گفت خیانتی در حق مردم افغانستان انجام داد، فراموش شدنی نیست و تاریخ روزی این واقعه را خواهد نوشت.

هم‌اکنون که احمد مسعود فرزند دلاور احمد شاه مسعود در پنجشیر به پا خاسته است همگان باید از خواب بی‌تدبیری و بی‌تفاوتی بیدار شوند و با این شیر دره پنجشیر همراه و هم‌آواز شوند و او را در این کارزار بزرگ تنها نگذارند، چراکه دنیا روزی در مقابل این بی‌تفاوتی باید پاسخگو باشد. لذا دولت‌ها و قدرت‌های دنیا و منطقه باید تدبیری بدون در نظر گرفتن منافع خودشان بلکه برای «انسانیت» به کار ببندند تا گروه خودمحور طالبان مشروعیت پیدا نکند و از جمله جمهوری اسلامی ایران که می‌تواند نقش مهمی در به رسمیت نشناختن طالبان داشته باشد ...

باید اقدامی کند تا این گروه افراطی باعث آتش‌افروزی در منطقه نشود و نیز سیاست خارجی کشور‌ها در قبال افغانستان به گونه‌ای باشد که حامی مردم باشند نه اینکه پشتیبان قدرتی که با زور و سرکوب بر سر کار آمده است. در واقع سیاست بین‌الملل باید پذیرای حق و مظلومیت در جهان باشد نه طرفدار منافع خویش به واسطه حاکمان قدرت و زور در دنیا.

در واقع جهان باید یک راه‌حل سیاسی انصاف‌جویانه در پیش گیرد تا جامعه بافرهنگ و جنگ‌دیده و رنج‌دیده افغانستان شاهد ظلم و ستم طالبان بر خویش و سرزمین‌شان نباشند، چراکه آنها یعنی جامعه افغانستان نمی‌خواهند به عقب بازگردند و اسیر تعصب‌ها و افراطی‌گری‌ها و جهل رفتارگونه طالبانیسم شوند و مردم آن سامان دیگر از این‌گونه رفتارهای غیرانسانی طالبانی خسته‌اند و دوست ندارند به بیست سال قبل بازگردند، چراکه آنها از لحاظ منطقی و‌ جامعه‌شناسی می‌خواهند با دنیا پیشرفت کنند و به دور از تعصبات دینی و ‌مذهبی به تکنولوژی و پیشرفت‌های اجتماعی دست یابند و با وجود «طالبان» غیر‌ممکن است، مخصوصا برای زنان آن سامان عرصه، تنگ و تنگ‌تر خواهد شد و دختران آن سرزمین با سرکوب شدید طالبان و نیز افکار طالبانیسم مواجه خواهند شد؛ از جمله می‌بینیم که با روی کار آمدن طالبان در هیچ یک‌ از مناصب دولتی و‌ کشوری حضور ندارند و طالبان ورود آنها را حتی به ورزش کشور منع کرده؛ راه‌حل این است که ابتدا طالبان به رسمیت شناخته نشود و دسترسی طالبان به سلاح و منابع مالی که باعث سوءاستفاده آنها از این منابع که در جهت پیشبرد اهداف‌شان و آتش‌افروزی در منطقه و دنیا می‌شود، جلوگیری به عمل‌ آید و باید محدودشان کرد.

در حقیقت متاسفانه باید گفت یکی از عواملی که باعث می‌شود قدرت‌های دنیا بر کشور‌های جهان سوم و‌ کمتر توسعه‌یافته و تا حدود زیادی با اقتصاد ضعیف مسلط شوند و این تسلط آنها به واسطه تبادل تجاری غیرمنصفانه و نابرابر در کشورهای ضعیف باعث از بین رفتن و گاهی فروپاشی اقتصاد آن کشور‌ها خواهد شد. همین نظریات ژئوپلیتیک و «موقعیت جغرافیایی، سیاسی» در مورد همین کشور‌های ضعیف است که چون دارای اقتصاد و شاید هم فرهنگ ضعیف باشند کشورهای توسعه یافته می‌توانند مدتی در آن ناحیه به چپاول آن سرزمین بپردازند و این باعث عقب‌ماندگی آن کشور ضعیف خواهد شد و بعد از مدتی که قدرت‌ها کارشان با منافع خویش و‌ معادن و ثروت‌های آن جامعه و‌ کشور تمام شد، راه‌شان را می‌کشند و می‌روند و این در مورد کشور افغانستان نیز به روشنی صدق می‌کند.

حالا گروهی با اندیشه‌های متعصبانه و به ‌شدت مذهبی آمده‌اند تا دست‌درازی در خاک این سرزمین کنند. در هر صورت امیدواریم جامعه جهانی تصمیمی اتخاذ کند تا مانع مشروعیت این گروه خودمحور و بسیار خشن و عقب‌مانده در افغانستان شود.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: اعتماد

339409