سفیر سابق ایران در افغانستان در گفتگو با پرسون:

ادعای دخالت ایران در اوضاع افغانستان، صرفاً یک آدرس غلط است

در خصوص دخالت در اوضاع افغانستان، باید انگشت اتهام‌شان را به سمت دیگرانی بگیرند که اسناد و مدارک‌شان از مداخله در جریانات افغانستان آشکار بوده و هست. بنابراین از نظر من این صرفاً یک آدرس غلط است و جزء شیطنت‌هایی است که سیستم‌های امنیتی غربی انجام می‌دهند.
تصویر ادعای دخالت ایران در اوضاع افغانستان، صرفاً یک آدرس غلط است

ابوالفضل ظهره‌وند سفیر سابق ایران در افغانستان در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص ادعای دخالت کشورهای همسایه از سوی رسانه‌ها و برجسته‌سازی آن در جنگ طالبان بیان کرد: در اتفاقات و تغییرات اخیر افغانستان سرویس‌های اطلاعاتی غرب و در رأس آن CIA تلاش کردند که سمت و سوی تحولات را مدیریت کنند و در این ارتباط، دادن آدرس غلط مهم‌ترین وظیفه‌ای است که آن‌ها در این مقطع بر عهده گرفتند.

ظهره‌وند ادامه داد: بی‌شک ایران به عنوان همسایه‌ای که کماکان غمخوار و در کنار ملت افغانستان بوده و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر این‌که سیاست ما حمایت از ملت افغانستان است، آنچه که همیشه در افغانستان مورد نظر ما بوده کلیت و یکپارچگی افغانستان، کمک به صلح و ثبات در افغانستان و حمایت از ملت افغانستان بوده است که مطالبات آن‌ها نیز در زمره این موضع قرار می‌گیرد.

تاریخ در افغانستان نشان داده است که هیچ قومی چه تاجیک، چه پشتون، چه ازبک و هزاره قادر نیست که بر سایر اقوام تسلط پیدا کند هرچند اگر این تسلط برای زمان محدودی باشد

وی تصریح کرد: در خصوص دخالت در اوضاع افغانستان، باید انگشت اتهام‌شان را به سمت دیگرانی بگیرند که اسناد و مدارک‌شان از مداخله در جریانات افغانستان آشکار بوده و هست. بنابراین از نظر من این صرفاً یک آدرس غلط است و جزء شیطنت‌هایی است که سیستم‌های امنیتی غربی انجام می‌دهند.

سفیر سابق ایران در افغانستان خاطر نشان کرد: ایران کشوری است که در این چهل سال هم نظاره‌گر بوده و هم آنجایی که ملت افغانستان کمک خواستند، در کنارشان بوده و هست و خواهد بود.

ابوالفضل ظهره‌وند تشریح کرد: در حال حاضر طالبان بحث از دولت همه شمول می‌کند و احمد مسعود و کسانی که در پنجشیر کنار این جریان ایستادند، مطالبه دولت فراگیر را دارند. به نظر بنده از نظر کارشناسی موضع دولت فراگیر برای ما قابل دریافت‌تر است تا دولت همه شمول و تاریخ در افغانستان نشان داده است که هیچ قومی چه تاجیک، چه پشتون، چه ازبک و هزاره قادر نیست که بر سایر اقوام تسلط پیدا کند هرچند اگر این تسلط برای زمان محدودی باشد. برای اجتناب از تداوم بحران و پیچیده‌تر شدن اوضاع بهتر است که با هم سر میز مذاکره بنشینند و حقوق حقه اقوام را رعایت کنند.

351822