مدیر کل بهزیستی استان مرکزی:

ایجاد "مراکز+زندگی" تسهیل ارایه خدمات را به همراه دارد

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی گفت: ایجاد مراکز+ زندگی، تسهیل ارایه خدمات را به همراه دارد و باعث می شود مددجویان در مدت زمان کمتری بدون پیمودن مسیر، خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند.

تصویر ایجاد "مراکز+زندگی" تسهیل ارایه خدمات را به همراه دارد

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی، زهرا امینی در گفتگو با خبرنگار پرسون در اراک، افزود: در سال 80 با توجه به احساس نیاز به رصد بیشتر افراد تحت پوشش بهزیستی، با تصویب بند 4 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، سازمان بهزیستی مکلف شد مراکز خدمات بهزیستی را تاسیس کند.


وی افزود: اکنون بعد ازگذشت 19 سال با اهتمام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی ایده ای نوین تحت عنوان مراکز+زندگی شکل گرفت تا از طریق راه اندازی واحدهای تخصصی خدمات دهنده به گروه های هدف با محوریت اصل مشارکت جویی از سوی مردم در مناطق شهری، روستایی و مناطق کم برخوردار و حاشیه ای که بیشترین فراوانی و تراکم جمعیتی (مددجویان) در آن ساکن هستند استقرار یابد.


مدیر کل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: اکنون با تشکیل مراکز خدمات بهزیستی مراکزی جهت ارایه خدمات اجتماعی به شیوه نوین و به ارزش 6000میلیارد تومان در کشور تاسیس شده است که با ایجاد سیاستگذاری برنامه ریزی و نظارت سازمان بهزیستی کشور، توسط 2400مجموعه غیر دولتی و مردمی، 22 خدمت سطح اول سازمان بهزیستی را بصورت رایگان از پنجره واحد در اختیار جامعه هدف قرار می دهند.


امینی ابراز کرد: موقعیت مکانی مراکز براساس توزیع جغرافیایی جمعیت هدف، پس از آمایش انجام شده در 2400محله شهری و روستایی تعیین شده و هر مرکز حدود 1800نفر در بیش از 450 خانواده مستمری بگیر سازمان سرکشی و رسیدگی می کند.


وی با اشاره به اینکه در مجموع یک میلیون و 80 هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر 5میلیون نفر این خدمات را دریافت می کنند، گفت: مشارکت بخش غیردولتی در تصدی گری ارایه خدمات اجتماعی همراه با ایجاد بیش از 11 هزار شغل جدید مستقیم برای جوانان فارغ التحصیل بومی دانشگاهی در رشته های مرتبط مددکاری و علوم انسانی و اجتماعی در مناطق مختلف شهری و روستایی کشور از دیگر دستاوردهای راه اندازی این مراکز که صرفه جویی قریب به 5 هزار میلیارد تومانی از اعتبارات بخش دولتی را فراهم کرده است.


امینی اظهار کرد: با توجه به اینکه در گذشته صرفا تعداد 150نفر مددکار حرفه ای و آکادمیک در واحدهای اجرایی مشغول به فعالیت بودند در این طرح به منظور ارتقا کیفی خدمات قابل ارایه به ازا هر 150 پرونده یک مددکار اجتماعی در نظر گرفته شده است.


امینی افزود: با این توصیف گروه های هدف در هر نقطه شهر و روستا دیگر ناگزیر به تردد درون شهری و برون شهری نیستند و در کوتاه ترین مدت خدمات مورد نیازشان را دریافت می کنند.


مدیر کل بهزیستی استان یادآور شد: از نکات مورد توجه این مراکز در مقایسه با دیگر طرح های بهزیستی استقرار نظام هوشمند در فرایند خدمات رسانی به گروه های هدف است، به طوری که بخش بیشتری از خدمات در بستر الکترونیک با امکان رصد و نظارت و پایش دقیق قابل ارایه است، ضمن اینکه این مراکز برای تردد افراد دارای معلولیت نیز مناسب سازی شده و مقرر شده خدماتی از جمله اجرای برنامه های آگاه سازی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و معلولیت ها و اجرای برنامه های غربالگری بینایی، شنوایی و اوتیسم پیشگیری از طلاق در راستای تحکیم بنیان خانواده برای زوج هایی که در سال های اولیه زندگی مشترک هستند به صورت رایگان ارایه شود.

289354