یادداشت‌ها

علی ربیعی گفت: تاریخ معاصر گواهی می‌دهد هیچ دستاورد چشمگیری در پی خشونت‌های فراوان در هیچ‌ جامعه‌ای به دست نیامده و در تلاطم‌های سهمگین، نه تنها افقی جدید نمی‌گشاید بلکه حتی آرامشی برای حرکت رو به جلو خلق نمی‌کند.

تیم ملی در شرایطی پا به مسابقه گذاشت که دو ماه از ناآرامی‌ها می‌گذشت و طبیعی است که افراد تحت تأثیر قرار بگیرند. اما مگر می‌توان درون افراد را تغییر داد. همین اندازه که در مسابقات حضور فعال دارند، آیا قابل تقدیر نیست؟
عباس عبدی نوشت: از دست‌اندرکاران حکمرانی در ایران باید پرسید که چه اتفاقی رخ دهد یا چه شرایطی حادث شود که سمت و سوی نحوه حکمرانی را تغییر خواهید داد؟ آیا همین شیوه ادامه دارد، ولُو بلغ ما بلغ؟ اگر بلی، اینکه شیوه حکمرانی نیست.
متأسفانه با گذشت زمان و پیدایش جنگ قدرت میان جناح‌های سیاسی کشور، عده‌ای از ائمه جمعه به جای آنکه وظیفه خاموش ساختن شیپور این جنگ را در دستور کار خود قرار دهند، خود نیز به آنها پیوستند و نقش شیپورچی را برعهده گرفتند.
فلاحت پیشه در واکنش به اظهارات نیکی هیلی گفت: به طور طبیعی ایران و آمریکا، فرصت های طلایی برجام را از دست دادند. اگر در گذشته احیای برجام به عنوان سیاست تنش زدایی مورد ارزیابی قرار می گرفت، الآن احیای برجام برای جلوگیری از بحران است. ایران در دوران ساده لوحی سیاست خارجی کشور بیش از هر کشور دیگر برای احیای برجام آسیب دید و این به معنی مرگ برجام نیست.
یکی از بیماری‌های روانی تا حدی شایع میان افراد «بدگمانی» یا همان «پارانویا» است که در برخی افراد به ‌صورت حاد و در بسیاری نیز در حد متوسط و کم وجود دارد.
در نظام حقوقی ایران عنوان مجرمانه ای هست به نام «تحصیل مال از طریق نامشروع». وکلا می دانند که دامنه ی این عنوان آن قدر وسیع است که اگر قرار باشد اتهامی کیفری برای رفتار غیرقانونی مالی (اعم از منقول و غیرمنقول) برای کسی دست و پا کنند این عنوان خیلی کارایی دارد.
سازمان محیط زیست اعلام کرده است که در سال ۱۴۰۰ بیست و یک هزار نفر در کشور جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست دادند!
دولت سیزدهم بیش از یک سوم عمر خود را پشت سر گذاشت اما وضعیت تحقق شعارهای انقلابی این دولت در هاله ای از ابهام قرار دارد و به نظر می رسد امروز حرکت به سمت حکمرانی نو در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در چارچوب نظام سیاسی جمهوری اسلامی ضروری به نظر می رسد.

یکی از نگرانی های جدی در رابطه با اعتراضات اخیر که از نخستین روزها از سوی برخی دلسوزان بیان شد، بهره گیری سازمان های تروریستی، گروهها یا افراد خشونت طلب، دشمنان خارجی و رسانه های فارسی زبان وابسته به کشورهای غربی-عربی از فضای ملتهب کشور برای تشدید تشنج و تنش و التهاب بود .
از مجلس انتظار می‌رفت به دلیل ضعف‌های مقامات مسوول در مدیریت اعتراضات مردمی این مقامات را به مجلس احضار و آنان را مورد بازخواست قرار می‌دادند، مجلس باید وزیر کشور را استیضاح می‌کرد. نه اینکه صدای نماینده مردم را قطع کند.
انتخابات میان‌دوره‌ای۲۰۲۲ آمریکا به پایان رسید. هرچند نتیجه نهایی انتخابات کنگره آمریکا مشخص نشده، اما تقریبا روشن است که جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را کسب کردند و در مجلس سنا هم قدرت به فاصله اندک در دست دموکرات‌ها است و به این شکل توازن قدرت در کنگره وجود دارد.
مرحوم فیرحی نخستین طلبه ای بود که به طور جدی درگیر بحث دانش سیاسی با رویکرد تاریخی شد. سبب آن هم تحصیل او در دانشگاه تهران و شاگردیش نزد استادان وقت آنجا بشیریه، طباطبایی و رضوی بود.
یکی از مشکلات ما این است که به نوعی از کلمات استفاده می‌کنیم که فراتر از مفهوم آن، خود را اسیر برداشت رایج از آن می‌کنیم. برای نمونه سکولاریسم یا سازشکار چنین است. چنان برچسب منفی بر آنها می‏زنیم که هر معنای قابل استفاده‏ای از آن را قربانی این برچسب می‌کنیم و اجازه نمی‏دهیم درباره محتوای واقعی آن فکر شود.
ویس کرمی گفت : باید در خصوص برهنگی تعریف مشخص ارائه دهیم. اگر یک زنی یک مانتوی بلند بپوشد، اما این مانتو جلوباز باشد و جلوی بدنش را به نمایش می‌گذارد و شلوار پاره و تاپ می‌پوشد آیا این برهنه است یا پوشیده؟