یادداشت‌ها

چه می توان کرد؟ شاید این پرسش متداول ترین و پربسامدترین پرسش روزگار ما باشد. انگاری جزوی از احوال پرسی های روزمره ماست. چه باید کرد یا چه می توان کرد؟

به تازه گی طرحی به پیشنهاد نمایندگان در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در جریان اعتراضات اخیر با عنوان «پیگیری حقوقی و قضایی اخبار کذب در فضای مجازی» مطرح شده است. هر چند از جزئیات و محتوای این طرح از سوی کمیسیون حقوقی متنی منتشر نشده است
این بی‌ارزش شدن دائمیِ ریال ــ که خود را در تورم و صعود دلار نشان می‌دهد ــ زندگی بخش بزرگی از ایرانیان را به ماروپله‌ای فرساینده و نابودکننده تبدیل کرده است.
عباس عبدی می گوید: واقعیت این است که دستگاه قضائی هیچ‌یک از دادگاه‌ها را علنی برگزار نمی‌کند تا مردم در جریان اتهامات، کیفرخواست و دفاعیات قرار بگیرند. حتی برخلاف سند رسمی امنیت قضائی احکام را هم منتشر نمی‌کنند. بنابراین چون ما درباره جزئیات هیچ اطلاعی نداریم،‌ درباره اصل صدور حکم نمی‌توان قضاوت قطعی داشت.
عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب روزنامه هم میهن نوشت: با دیدن بیانیه جامعه مدرسین، چندان نیازی نیست که دنبال علت و چرایی رویگردانی مردم و جوانان از انقلاب و اسلام بود، همین بیانیه به‌تنهایی گویا است.
طرح اصلاح قانون محکومیت های مالی با موضوع مهریه حدود دو سال است که در کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس تصویب شده اما همچنان در دستور کار صحن علنی مجلس برای تصویب جزئیات آن و تبدیل به قانون قرار نگرفته است.
جمیله کدیور با اشاره به تشکیل کمیته حقیقت یاب از طرف غربی ها در روزنامه اطلاعات نوشت: نخستین مرتبه است که شاهد انتخاب هیات حقیقت یاب بین المللی برای بررسی نقض حقوق بشر در ایران هستیم.
در دنیای کنونی رسانه در زندگی بشر در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می تواند نقش ایفا کند چرا که این مقوله مهم می تواند هم به عنوان بازوی تقویت کننده و هم در صورت عدم درک درست از رسانه می تواند تضعیف کننده باشد؛ ذکر این موضوع خالی از لطف نیست که در برخی بزنگاه ها رسانه ها در جریان های خاص هدایت شده به عنوان ابزار تقویتی یا تضعیف کننده وارد می شوند.
عباس عبدی نوشت: تصمیم‌گیری بهنگام و تقدس‌زدایی، راه‌حل مساله حجاب بود و حتی می‌توانستند با قانون به‌روزتری ضمن جلب حمایت جامعه، مانع از برخی مشکلات شوند. ولین با این تصور که قانون قدسی است و اصلاح آن به معنای عقب‌شینی و شکست است، این کار را عقب انداختند.
اگر آقای «شی» مایل است راجع به حق مالکیت بر جزایر صحبت کند به نظر می رسد که در اولویت همه جزایر جهان، بهتر است راجع به حق مالکیت یا استقلال طلبی جزیره تایوان صحبت کند.
قصدم مرثیه سرایی نیست که ثمری از آن نیست. حالا که همه چیز تمام شده و جام جهانی با معرفی دو قهرمان به پایان رسیده بنا به بهانه ای که در ادامه عرض خواهم کرد گریزی می زنم به گذشته تا برسیم به یک فاجعه.
نعمت احمدی حقوقدان خطاب به میرسلیم نوشت:​ برادر عزیز!چه کسی عامل ناآرامی است؟ هر رهگذری که بازداشت شده است عامل ناآرامی است؟ و هر فرد دستگیرشده باید اعدام شود؟ نمی‌دانم تعداد بازداشتی‌ها یا به گفته آقای میرسلیم دستگیرشده‌ها چقدر است، اگر فتوای ایشان لازم‌الاجرا باشد همه دستگیرشده‌ها باید اعدام شوند.
عبدالناصر همتی در واکنش به ناتوانی دولت در تحقق وعده ها و رشد شتابان قیمت‌ها عنوان کرد؛ روزی که بانک مرکزی در یک اشتباه استراتژیک اوراق سکه منتشر کرد، دلار 40 هزار تومانی را به رسمیت شناخت.
این روزها چیزهای عجیب و غریب کم نمی شنویم. عادت کرده ایم البته. روز و روزگاری است که کم تر کسی از سر خرد و تامل سخنی را بر زبان می آورد اما مشکل این جاست که حرف بی حساب و کتاب این همه مشتری پیدا کرده است و عده ای که به ظاهر کم هم نیستند این حرف ها را وحی منزل می پندارند.