یادداشت‌ها

تلاش سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در حقیقت برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام علیه ایران تحت تاثیر و فشار آمریکا صورت گرفته. اغلب اعضای شورای حکام بر این عقیده هستند که جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های اخیر صادقانه با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری داشته و هیچگونه گزارشی که متضمن ارتکاب خلاف ایران باشد، مشاهده نشده.
‏دو روز دیگر قصه تکراری ما جنوبی ها آغاز می شود. همه میروند شهر و دیار خودشان، ما میمانیم و آوار بدبختی. سالی یک بار هم سالگردی گرفته می شود و نهایتا چند کوچه و خیابان بنام قربانیان ‎متروپل آبادان. چند مستندساز و فیلمساز هم بدبختی های مارا سوژه می کند برای فرش قرمز. می گویید نه؟ به سوم خرداد و جنگ و ماجرای خرمشهر تا چهلمین سالگرد فتحش فکر کنید.
ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگارش یادداشتی درباره حجت الاسلام سید محمود دعایی، پاره‌ای از ویژگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای مدیرمسئول فقید روزنامه‌ی اطلاعات را یادآور شده است.
دولت، قبل از شروع شعارهایی داشت. شخص رئیس‌جمهور و سایر کاندیداهای ریاست‌جمهوری که پنج نفرند و الان در دولت هستند، همگی دست اندرکاران کشور بوده و ناآگاه نبودند.
اظهارات اخیر نفتالی بنت در خصوص فریب بازرسان آژانس از سوی جمهوری اسلامی ایران درواقع یک جریان سازی جدیدی از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا در آستانه نشست شورای حکام تلقی می‌شود.
داگلاس نورث در کتاب «اقتصاد، سیاست و مسائل توسعه در سایه خشونت» تلاش می‌کند نوری به ابعاد پنهان مدیریت در جوامعی بتاباند که در آنها ظرفیت‌های طبیعی، انسانی و خدادادی فراوانی وجود دارد، اما این کشورها قادر نیستند از این ظرفیت‌ها برای دستیابی به توسعه و پیشرفت بهره ببرند.
بازار سرمایه همواره یکی از مقاصد فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری است که از یکسو به شرکت‌های تولیدی، خدماتی و... فعال در این بازار در جهت تامین منابع مالی و بهبود کسب و کار و توسعه زیرساخت‌ها کمک فراوانی می‌کند و هم این امکان را به پول‌های خرد می‌دهد تا در سودآوری شرکت‌های بزرگ سهیم باشند. بنابراین این ‌سازوکار در صورت توسعه درست و سیستماتیک، می‌تواند یکی از ابزار قدرتمند سیاست‌های اقتصادی کلان باشد.
این روزها شهر آبادان، همان شهری که زمانی نماد زیبایی، پیشرفت و آبادانی بود، به محل سوگ دسته‌جمعی ایرانیان عزادار تبدیل شده است.
بیش از 7دهه از زمان تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در ۱۹۴۸ می‌گذرد و در این‌ سال‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعات محوری در عرصه بین‌المللی، بحث پذیرش دولت‌ها و پایبندی آن‌ها به کرامت انسانی است. با اینکه حقوق بشر اعلامیه‌ و قراردادی اجتماعی است، همچنان این اعلامیه و مفاد آن منتقدان و مخالفان زیادی دارد، اما در مجموع بیشتر ملت‌ها و دولت‌های جهانی این اعلامیه را بامحوریت کرامت انسانی به‌عنوان اصل جهانی  پذیرفته‌اند و برخی از کشورها نیزهنوز درباره مفاد آن ابهام دارند.
مدیریت صداوسیما گفت: مگر ممکن است که صداوسیمای آبادان از این مسایل بی‌اطلاع باشد؟ اگر بی‌اطلاع باشد که باید درِ آن رسانه را گِل گرفت و اگر اطلاع داشته و گزارش و پیگیری نکرده که مسئولیت مشترک در ماجرا دارد و باید ابتدا به نقد عملکرد خود بپردازد، یک گزارش جدی آنان می‌توانست بساط تخلفات را جمع کند.
قانون اساسی به عنوان میثاق مدنی و منشور وفاق ملی در یک نظام سیاسی مبین اصول اعتقادی و مبانی فکری آن جامعه و به منزله میثاق مدنی جامعه خاستگاه توقعات و انتظارات افراد جامعه از مسئولان است.
آتیلا آدم کم‌سواد، ناتوان و درمانده یه لا قبایی بود که در رومانی کمونیستی و فقیر دوران چائوشسکو با بدبختی از مرز غیرقانونی و گذشت و به امید زندگی بهتر راهی مجارستان شد.
به‌خاطر دارم اوایل انقلاب در یکی از شهرستان‌های استان خراسان (آن موقع استان خراسان به چند استان تقسیم نشده بود)، مسئولیتی اداری داشتم و به اقتضای کارم با روسای ادارات و مشکلات کاری آنها در ارتباط بودم.
از آن شب مرداد ماهی که سینما رکس آبادان در آتش سوخت و 400 نفری که به تماشای فیلم سینمایی گوزن‌ها رفته بودند، قربانی شدند، آبادان درد دارد.
چهل روز از درگذشت زنده‌یاد استاد دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن گذشت و ضایعه‌ای دیگر اما اسفناک و عمیق بر ژرفای ساحت فرهنگ و ادب ایران‌زمین باقی ماند و جملگی فرهنگ‌دوستان و علاقمندان به ادب فارسی را داغ‌دار کرد.

مکرون نخستین رئیس‌جمهوری است که در ۲۰ سال اخیر برای یک دوره ۵ ساله دوم انتخاب می‌شود؛ با این تفاوت که اگر نخستین بردش در سال ۲۰۱۷ غیرمنتظره و حتی ناممکن می‌نمود؛ این‌بار کار سختی در پیش نداشت و توانست با ۵۸/ ۵۵درصد آرا در دوگانه فرانسه گرفتار در دست راست افراطی و فرانسه میانه‌رو و طرفدار اروپا، بازی را از مارین لوپنی که توانست بیش از ۴۰ درصد آرای مردم بیشتر کارگر و غیرمرکزنشین را به دست آورد، ببرد.
آیا فروریختن برج شماره 2 ساختمان متروپُل آبادان که باعث مرگ و مفقودی ده‌ها تن شده است، ‏آخرین فاجعه از این دست رویدادها در ایران خواهد بود؟ ‏ مرور پرونده‌های اقتصادی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که سرنخ این دسته از رویدادها به ‏تخلفاتی می‌رسد که نقش بخش دولتی در آن پُررنگ‌تر است. دلیل این ادعا هم این است که دولت ‏به عنوان مجری قوانین، نقش اول را در صدور مجوزها بر عهده دارد.‏
پیدا شدن نوزادی تازه متولد شده در سطل زباله در منطقه نازی‌آباد تهران واقعه‌ای تاسفبار و دردناک است که نمی‌توان به راحتی از کنارش گذشت و نمی‌توان به فراموشی سپرد، درک آن بسیار مشکل و دور از ذهن است.