یادداشت‌ها

تشکل‌ها و انجمن‌های روابط‌عمومی در ایران با هدف شناساندن ارزش و اهمیت روابط‌عمومی به مدیران و مسئولان و ارتقای سطح علمی و تجربی فعالان این حوزه و به منظور ارتقای جایگاه علمی روابط‌عمومی‌های کشور تشکیل شدند.

جهان همیشه با ‌‌‌بحران‌ها و ‌‌‌چالش‌‌‌های فراوانی روبه‌رو بوده است. این چالش‌‌‌ها که طیف گسترده‌‌‌ای از درگیری‌‌‌های نظامی و انقلاب‌‌‌ها تا بیماری‌‌‌های همه‌گیر، بلایای طبیعی و رکود اقتصادی کشورها را دربر می‌گیرند، شرایط پرریسکی را برای سرمایه‌گذاران و دارایی‌‌‌های آنها به وجود می‌آورند.
برجام به عنوان یک توافقی که حلال مشکل ما در سال 2015 بود و توانست به عنوان یک توافق تاثیرگذار در عرصه جهانی معضلی را از دوش ایران بردارد و شرایط کشور را از لحاظ اقتصادی بهتر کند، الان بعد از گذشت حدود 8سال به دلایلی که همه می‌دانیم به نفس افتاده و تلاش‌های یکی، دو سال اخیر هم ظاهرا با ناکامی مواجه شده و فعلا در یک حالت تعلیق اجباری یا انسداد به لحاظ انتظارات طرفین روبه‌رو هستیم.
شکر مجردان را بیش از این نمی‌توان نادیده گرفت. به وزارتخانه‌ای نیاز است که متولی و نماینده و حامی حقوق و منافع انسانی آنها باشد. دست بردارید از مجازات جمعیتی میلیونی‌ای که تنهایی؛ انتخابش نبود.
مشکلات اقتصادی موجود و فشاری که بر دوش مردم است از یک‌سو و عزم و اراده مسئولان در دولت و مجلس برای خروج از وضعیت فعلی هم از سوی دیگر سبب شده که برخی از ضرورت تغییر بگویند.
آیا تغییر عبدالملکی و فاطمی‌امین و جایگزینی آن‌ها با چهره‌ای، چون زاهدی‌وفا و... می‌تواند مشکلات عدیده مردم در حوزه گرانی‌ها، افزایش بیکاری، گسترش فقر، رشد نقدینگی و... را پوشش دهد؟
وزارت کار طی اطلاعیه ای روند مصوبه دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را اعلام کرد بدون آنکه در مورد علت تغییر مصوبه شورای کار عالی کار و هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی در دولت توضیح قانع‌کننده‌ای ارائه کند.

رئیس‌جمهور دیروز از هدفگذاری دولت مبنی بر رشد هشت درصدی برای سال 1401 خبر داد که بیشتر یک حالت ایده‌آلی است چون در عمل تحقق رشد 8درصدی با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مسائل و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تحقق پیدا نخواهد کرد.
ریشه بحران در امر نظارت ساخت‌وسازها و ساختمان‌‌‌ها را می‌‌‌توان در ساختار مدیریتی دشوار و ضعیفی یافت که این روزها بر این حوزه حاکم است. آنچه مشخص است، این است که نمی‌‌‌توان گفت، بحران یاد شده، صرفا به سبب ضعف در تعاریف، وظایف، ماموریت‌‌‌ها و عملکردهای محوله به اضلاع ساختمانی دخیل در امر ساخت‌وسازها در متن قانون نظام مهندسی، ساختار ضعیف، شکننده و ناکارآمد نظارت بر ساخت، ایجاد شده است.
قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴، اگرچه اقدام به تعریف برخی از نقش‌‌‌ها، وظایف، ماموریت‌‌‌ها و شرح هر یک از آنها برای برخی اضلاع درگیر در امر ساخت‌وساز کرده است؛ اما این تعاریف و نقش‌‌‌ها به هیچ وجه، جامع و کامل نبوده و خلأ‌‌‌های فراوانی دارد.
سنکا‌ اندیشمند و فیلسوف روم باستان جمله ای در توصیف رفتارهای انسانها دارد که‌ باید با خطی نستعلیق و به شکلی منقش قاب و دیوارکوب گردد، می گوید: دو رفتار در انسان ها خیلی آسان است، پشت سر مردم غیبت کردن و جلوی رویشان تعریف از آنان کردن.
طی روزهای گذشته خبری مبنی بر اینکه دو چرخ آمبولانسی را در تهران پنجر کرده بودند، منتشر شده بود که تا آمبولانس بعدی برسد، زمان از دست رفته و کودکی با حال وخیم که دچار ایست قلبی تنفسی شده بود متأسفانه جان خود را از دست داد.
بخشنامه ارزی درباره منع فروش دلار به ایرانیان دو تابعیتی گامی بود، در جهت افزایش تقاضا برای خرده‌بازارهای فراقانونی و قاچاق ارز در کشور، هرچند بخشنامه این هفته بانک مرکزی با باز کردن کد ۲۴ (سایر) باعث شد تا این گروه نیز بتوانند در سقف ۲۰۰۰یورو اقدام به خرید ارز در بازار قانونی کنند.
شرایط به گونه‌ای است که تحلیل رفتارهای سیاسی و فضای کلی کشور بیش از آنکه به دانش و اطلاعات سیاسی وابسته باشد، در بند روان‌شناسی فردی و اجتماعی است.