دولت وعده کاهش تورم ندهد

اگر ثبات اقتصادی و سیاسی در کشور وجود داشته باشد دولت به سمت سیاست های کاهنده تورم حرکت می کند و در نتیجه تورم کاهش پیدا می کنــد. بعد از خروج ترامپ از برجام شــاخص های اقتصادی در ایران یکی پس از دیگری سقوط کرد و نرخ تورم هم به بالای ۳۰ درصد رسید.
تصویر دولت وعده کاهش تورم ندهد

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی در یادداشتی نوشت: دولت سیزدهم می گوید« بر مبنای آمار و اعداد شاهد کاهش نرخ نقدینگی هســتیم و درآینده نیز این کاهش نرخ نقدینگی به کاهش تورم منجر خواهد شــد.»

در حال حاضر نرخ تورم ایران یکی از بالاترین نرخ تورم در جهان است. بیش از ۲۰ سال است که نرخ تورم در ایران دو رقمی است . تورم هم بستگی به سیاست دولت ها دارد. دولت اول روحانی یک سیاست را دنبال می کرد و آن سیاست کاهش نرخ تورم بود و شاهد بودیم که در دوره اول آن دولت تورم هر ســال کاهش می یافت و با حصول برجام باعث شد نرخ تورم تک رقمی شود و برای یک سال بعد از انقلاب رشد اقتصادی دو رقمی شود.

اگر ثبات اقتصادی و سیاسی در کشور وجود داشته باشد دولت به سمت سیاست های کاهنده تورم حرکت می کند و در نتیجه تورم کاهش پیدا می کنــد. بعد از خروج ترامپ از برجام شــاخص های اقتصادی در ایران یکی پس از دیگری سقوط کرد و نرخ تورم هم به بالای ۳۰ درصد رسید. به طوری که میزان سرمایه گذاری نیز در اقتصاد ایران کاهش یافت. دولت چنان از کاهش نقدینگی صحبت می کند که گویا همین فردا تورم کاهش خواهد یافت. این در حالی است که با متغیر های اقتصادی نمی توان برخورد سیاســی کرد. باید واقعیت ها را با مردم در میان گذاشــت.

مردم دقیقا می دانند که فروردین ۱۴۰۱ دلار ۲۷ هزار تومان بود و اکنون دلار حدود ۵۰ هزار تومان است. مردم درک می کنند که ارزش پول ملی بالای ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است. وقتی ارزش پول ملی کشوری کاهش می یابد، به آن معناســت که تورم افزایش یافته و قدرت خرید مردم کاهشی شده و مردم این مورد را به صراحت در زندگی خود مشاهده می کنند. در نتیجه مردم وعده دولت را نمی پذیرند زیرا سفره آنها کوچک تر شده است. مردم زمانی اقدامات دولت را درک خواهند کرد که یک تحول بنیادین در شرایط اقتصادی، سیاسی و بین المللی کشور رخ داده باشد.

شاخص های قابل لمس برای مردم را نمی توان با وعده به شهروندان در نزد آنها بهبود داد. باید سیاست دولت بر کنترل تورم متمرکز شود و تورم در ایران بســیار بالاتر از آن چیزی است که فکرش را می کنیم. در کشورهای توسعه یافته اگر تورم دو رقمی شود دولت حاکم سقوط می کند اما در ایران اینگونه نیست چرا؟ چون مردم به تورم عادت کرده اند در نتیجه کاهش تورم را هم درک می کنند و نیازی نیست دولت ها در این زمینه وعده دهند.

منبع: آرمان ملی

509390