یادداشت‌ها

به نظر می رسد اگر هر نامزد ریاست جمهوری به سوالات زیر که برگرفته از واقعیت های حال حاضر اقتصاد ایران است پاسخ دهد می توان به چارچوب ذهنی مورد قبول وی در خصوص اقتصاد پی برد و ارزیابی نمود.
با ۴۰ درصد مشارکت هم رئیس جمهوری انتخاب می‌شود و از همان اختیار و قدرتی برخوردار است که دیگری با مشارکت ۸۰ درصدی به کرسی ریاست رسیده است. حتی اگر در دو سه دوره قبلی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری به بهانه عدم امکان انتخاب مناسب، انگیزه کمتری برای حضور در عرصه برای عده‌ای وجود داشته حال، اما باید انگیزه‌مند در صحنه حاضر شوند و قدرت اراده خود را نشان دهند.
این روزها و در کوران رقابت‌های انتخاباتی اگر این جریان سیاسی باز هم از «تحریم‌ها» و دلسوزی‌اش برای «لغو تحریم‌ها» گفت؛ یقین داشته باشید باز هم پای یک کاسبی دیگر در میان است. آنها نشان دادند حتی به قیمت افزایش رنج مردم به دنبال کسب کرسی قدرت هستند.
به نظر می آید با اعلام خبر تایید صلاحیت آقای دکتر پزشکیان نشانه های فراوانی از امیدواری و شور و نشاط در بین مردم دیده می شود. البته در مقطع فعلی به نظر می آید که این شور و نشاط بیشتر در سطح فعالان سیاسی و انتخاباتی یا نخبگان سیاسی است و احتمالا هنوز این موج در بدنه جامعه خیلی مشهود نیست.
ایران، در پایان بهار 1403، با شرایط بسیار پیچیده تر از همیشه باید تجهیز شود، در منطقه و جهان باید رقابت کند و ضمن ارتقا و توسعه و رفع مشکلات کلان، توطئه و کمین دشمنان و رقبا را نیز رفع و دفع نماید. آیا این زمینه و امکان در کار و اندیشه و عزم رئیس جمهور آینده می تواند موجود باشد و از قوه به فعل درآید؟
یکی از موضوعات بسیار مهم، نقش ارتش آمریکا در عملیات جنایت‌بار علیه اردوگاه آوارگان غزه در النصیرات می‌باشد. بعضی از رسانه‌های اسرائیلی که به مخالفان نتانیاهو تعلق دارند، ساعاتی پس از وقوع فاجعه در این اردوگاه اسنادی منتشر کردند که نقش قطعی پنتاگون را به تصویر کشیده است.
مردم از دعوا خسته شده‌اند. اتفاقا افراد و جریاناتی که اقدام به تخریب و دعوا و اتهام‌زنی می‌کنند، رای و جایگاه خودشان را میان مردم از دست می‌دهند. در مقابل کسانی که با یک برنامه ایجابی وارد عرصه می‌شوند، موفق‌تر هستند. به نظرم، مردم ایران امروز دلتنگ یک رییس‌جمهور قوی هستند.
امر مولای ما این است که رئیس‌جمهوری «پرکار»، «فعال»، «آگاه» و «معتقد به مبانی انقلاب» انتخاب شود. امر مولای ما به نامزدها این است که: «اخلاق را رعایت کنید تا خداوند متعال دل‌های مردم را به بهترین گزینه هدایت کند.»
سه دولت انگلیس، فرانسه و آلمان با ارائه قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران نیز چندان کمکی به قطع جنایات جنگی علیه مردم فلسطین نمی‌کنند. در چنین شرایطی «بایدن» نیز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، دچار بحران شده و آینده خود را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گروگان استمرار جنایات جنگی نتانیاهو، کرده است؛ به ویژه که دولت‌های روسیه و چین نیز با پیشنهاد سه دولت اصلی اروپایی همسو نشدند.
جنگ گسترده با حزب‌الله لبنان، توانایی رژیم صهیونیستی را برای مدیریت سرزمین‌های اشغالی تضعیف خواهد کرد. این مقام امنیتی صهیونیست، جنگ تمام‌عیار با محور مقاومت را تهدیدی برای موجودیت اسرائیل و چشم‌انداز تعریف شده توسط صهیونیسم جهانی برای آینده آن ارزیابی کرده است
در بین تایید صلاحیت شده‌ها، سر جریان دولت بی‌کلاه ماند. این نشان می‌دهد که معادلات درون ساختار قدرت هم به سادگی که گاهی از دور دیده می‌شود، نیست. آنها درنهایت بین دو گزینه قالیباف و جلیلی تقسیم خواهند شد و گزینه واحدی را به عنوان کاندیدای اصلی نخواهند داشت.
احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی، در یادداشتی تلگرامی نوشت: اگر فهرست غیررسمی کاندیداهای تأییدشده از سوی شورای نگهبان دقیق و صحیح باشد، از هم‌اکنون می‌توان گفت که انتخابات ریاست‌جمهوری دورۀ چهاردهم دومرحله‌ای خواهد شد.

بر خلاف اغلب کشورها که دولت وظیفه خود را مداخله به‌ منظور رفع تلاطم‌های ناخواسته بازار می‌داند، در ایران این دستکاری‌های دولت است که در پس اغلب تلاطم‌ها حضور دارد و معمولا گذر از این تلاطم‌ها تنها با پرداخت هزینه آن توسط مردم و فربه‌تر شدن نسبی دولت میسر می‌شود.
برای شورای نگهبان این فرصت هست تا در این آزمون مهم سربلند بیرون آمده و روشی را در احراز صلاحیت‌ها در پیش گیرد که نه تنها اتهام مهندسی در انتخابات را از خود رفع کند بلکه با ایجاد فرصت برای انتخاب بهتر و آزادانه‌تر مردم از میان چهره‌های مختلف با نظرات مختلف و جریان‌های مختلف سیاسی، جماعت بیشتری از مردم را به پای صندوق‌های رأی بکشاند.
شرایط کنونی جهان اسلام و آوردگاه میان اسلام با پرچمداری جمهوری اسلامی ایران و استکبار جهانی با میدان‌داری آمریکا و صهیونیست‌ها یاد‌آور حکایتی از زبان سعدی است و هشدار به افراد یاد شده که، آب به کدام آسیاب می‌ریزید؟!
امروز که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان می‌کند که نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تایید کند، ‌باید پیش از سوزن زدن به ایران، یک جوالدوز به غربی‌ها بزند که چرا زمینه را برای کاهش همکاری‌های ایران و آژانس فراهم کردند.
اکبر نصراللهی استاد علوم ارتباطات در یادداشتی نوشت: افکار عمومی بی‌پناه، هر روز با سونامی اخبار جعلی مورد تعرض قرار می‌گیرند. جدیدترین آن، وایرال شدن ماجرای کذب مصاحبه دکتر محمد صادقی در تلویزیون در مورد سلامتی مقام معظم رهبری است.

عباس آخوندی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳:

امیدوارم شورای نگهبان در صورت هرگونه ابهام، مستقیم با ما تماس بگیرد

«من با شناختی که از خود و سایر نامزد‌های پیشنهادشده از سوی جبهه دارم، مطمئن هستم که همگی واجد صلاحیت مصرح در قانون اساسی هستیم. امید دارم که هر یک از اعضای شورای نگهبان در صورت دریافت هرگونه ابهام، مستقیم با ما تماس بگیرد و بر اساس ظن و گمان اقدام نکند.»
به طور خلاصه باید گفت که طرح و قطعنامه پیشنهادی برای تامین امنیت اسرائیل و خرید آبرو برای بایدن و موفقیت او در انتخابات آینده طراحی شده است نه حل مساله فلسطین.