ترامپ بارها تصریح کرده است که آمریکا باید منافع خود را در اولویت قرار دهد و هیچ گونه وابستگی به دیگر کشورها نداشته باشد. این رویکرد ممکن است در کوتاه مدت نتایج مثبتی به همراه داشته باشد، اما در بلندمدت می تواند به انزوای آمریکا در عرصه جهانی منجر شود. یکی دیگر از ویژ گی های برجسته سیاست های ترامپ، فشارهای اقتصادی و سیاسی به کشورهای اروپایی است.
منطقه در یک وضعیت خاص تاریخی است. بسیاری از «تحولات آینده» به نحوه رقم خوردن تحولات فعلی منطقه وابسته است. غرب با محوریت دولت آمریکا یک بار دیگر و پس از بارها تجربه شکست، درصدد برآمده بر منطقه غلبه و موانع فعلی آن را حذف کند. اگر دشمن در این مرحله موفق شود ولو این موفقیت نسبی باشد، کار برای همه کشورهای منطقه و همه مسلمانان سخت و پرهزینه میشود.
ایران یک بار با امریکا مذاکره کرد. برجام محصول مذاکره بود. ترامپ برجام را ترک کرد و در واقع مذاکره را از معنی و فایده انداخت. اکنون او چگونه انتظار دارد که ایران به او اعتماد کند؟
بهجای تفکیک وزارت راه و شهرسازی، دولت باید اصلاحات اساسی را در نظام مدیریتی و اجرایی این وزارتخانه انجام دهد و اختیارات بیشتری را به استانها و شهرداریها واگذار کند. سیاستگذاری کلان توسعه متوازن مناطق میتواند همچنان از مرکز هدایت و نظارت شود، اما تصمیمگیریهای اجرایی باید به مناطق تفویض گردد.
رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نوشت: «کشور برای عبور از تحریمهای چهارگانه و خطر سیاست تهدید حداکثری در دوره ترامپ، نیازمند راهبردی واقعبینانه و عملگرایانه با نگاه به آرمانها است که با حفظ مصالح و حقوق اساسی ایران، مشکلات شدید اقتصادی و معیشتی مردم را کاهش داده و فرایند توسعه ایران را پیگیری کند.»
باید توجه داشت که سخنان مقام معظم رهبری همواره دو مخاطب را در نظر می گیرد؛ یکی مخاطب داخلی است که سخنان ایشان برای آنها بار «تذکر» دارد و دیگری مخاطب خارجی است که سخنان ایشان برای آنها بار «انذار و اخطار» دارد. یقینا دوستان ما در سیاست خارجی متوجه این نکته ظریف هستن
به نظر میرسد که دیر یا زود، با اشباع شدن سایر بازارهای سرمایهگذاری، نقدینگی سرگردان به سمت بازار سهام متمایل خواهد شد و شاخص کل بورس به راحتی از سد مقاومتی ۳ میلیون واحدی عبور خواهد کرد.
افزایش کافی دستمزدها (که بتواند نیازهای یک زندگی معمول را پوشش دهد) باعث رضایت نیروی کار میشود. این افزایش انگیزه همکاری، مشارکت و دلسوزی در افزایش تولید را افزون میکند. از طرف دیگر، زمینه را برای بهبود بهرهوری نیروی کار و در نتیجه افزایش تولید بنگاه اقتصادی فراهم میکند.
ظرف ۵ ماه سپری شده از عمر دولت چهاردهم قیمت رسمی ارز در سیستم بانکی حدود ۵۵ درصد و در بازار غیررسمی ۶۲ درصد افزایش یافته که اغلب کارشناسان نوسانات اخیر رامحصول سیاست گذاری های ارزی دولت می دانند.
جناب رئیس جمهور، شما در برههای حساس از تاریخ کشور قرار دارید؛ شرایطی که نه میتوان از اصلاحات ناترازی ها چشمپوشی کرد و نه ادامه وضعیت موجود را پذیرفت. اما بدانید مادامیکه با همان خلوص، فداکاری، صداقت و تدبیر گام برمی دارید، مردم دلسوز و انقلابی، رهبری معظم و در راس همه خداوند متعال پشت شما هستند، انشالله دشمنان داخلی و خارجی توسعه کشور و بهبود وضعیت معیشت مردم، این بار هم راه به جایی نخواهند برد.
مقام رهبری فرمودند که این مذاکرات غیرشرافتمندانه است و هوشمندانه نیست اگر با آمریکا مذاکره کنیم پس ما باید به دنبال مذاکراتی هوشمندانه و شرافتمندانه باشیم. به هر حال اگر غربیها نگرانیهایی از برنامههای هستهای صلحآمیز ایران دارند، راهش گفتوگو و مذاکره با ایران است.
به خاطر ناتوانی یا اشتباهات دولت های بعد از انقلاب در حکمرانی، عدم تحقق آرمان های انقلاب، ناکارآمدی مدیران و ناامیدی طیفی از مردم از اصلاح و بهبود امور و وضع نامطلوب معیشتی-اقتصادی امروز، انقلاب بزرگ ایران را زیر سئوال نبریم.
انقلاب بر پایه خواستههایی همچون استقلال، آزادی، جمهوریت، اسلام، عدالت، نه به خودکامگیها (استبداد)، بیگانهپرستی (استعمار)، آبادانی، پیشرفت، سربلندی، سرافرازی و... برپا شده است.
انقلاب اسلامی به عنوان انقلابی بزرگ در برهه دوقطبیشدگی جهان رخ داد؛ شرایطی که در آن، بدون اتکا به یک ابرقدرت امکان هیچگونه حرکت و رشدی برای کشورها نبود، پس با شعار نه شرقی و نه غربی و دست رد زدن به نظام دوقطبی در عرصه سیاست بینالملل، مثل زلزلهای خاورمیانه را لرزاند.
امیر عباس زاده حصار وکیل پایه یک دادگستری در یادداشتی بررسی کرد:
قراردادهای الحاقی، به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی در تنظیم روابط تجاری معاصر، نقش برجستهای در حوزههای متنوعی چون خدمات بانکی، بیمهای، حملونقل و تجارت الکترونیک ایفا میکنند. این نوع قراردادها، که در آن مفاد و شروط، بهصورت یکجانبه از سوی یکی از طرفین تدوین میشود و طرف دیگر صرفاً امکان پذیرش یا رد آن را دارد، همواره موجبات نقض اصل آزادی اراده و برهم زدن توازن قراردادی را فراهم آوردهاند.
مساله مهم این است که چرا مبتکران ایده مذاکره با آمریکا علیرغم تجربههای بیحاصل آن در قبل و بعد انقلاب اسلامی همچنان اصرار بر این ایده دارند و خواستار تکرار مجدد آن هستند؟!
واقعیت این است که امروز نمی توان به مذاکره با آمریکا اعتماد کرد. یکی از دلایل اصلی هم این است که ایران برای لغو تحریم ها وارد مذاکره با کشورهای ۱+۵ از جمله آمریکا شد و به همین دلیل محدودیت های پیشنهادی در برنامه های هسته ای خود را پذیرفت. اما دولت اول ترامپ در اقدامی غیرقانونی و عهدشکنانه از برجام خارج شد و مانع اجرای مفاد این توافق گردید.
حال که احتمال انجام مذاکرات یا رسیدن به توافقی برای رفع تحریمها هم به حداقل رسید، بیش از هر زمان دیگری نیاز است تا دولت برنامههای خود را برای عبور از این وضع در شرایط تحریمی با روشنی و شفافیت تمام و بدون رودربایستی با جامعه در میان بگذارد.
دشمن شناختهشده ملت ایران تلاش میکند استقلال و قدرت ایران را به یک موضوع موهوم یعنی بهبود معیشت از طریق فروش استقلال، پیوند زده و ایران را از جایگاه رفیعی که به واسطه تلاش مجاهدانه ملت ایران به دست آورده است، عقب بزند.
شرایط تهران با همه ویژگی های مثبت و منفی آن، بگونه ای است که علاوه بر مسئولان شهری، مردم هم باید تلاش کنند تا شهری سبز و هوای قابل تنفس و پاک داشته باشیم.