یادداشت‌ها

گرچه تامین مالی دولت از طریق اخذ مالیات از شهروندان به‌ طور کلی معقول‌ترین روش قابل تصور است، اما باید توجه کرد که در سایه پیشرفت‌های صورت‌گرفته در مباحث مربوط به مالیه عمومی نمی‌توان هر شیوه مالیات‌ستانی را به صرف تامین مالی برای دولت مورد تایید قرار داد.
موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی، بسیار مهم و مقدس است و با هیچ توجیهی نمی‌توان در این باره اغماض کرد. در عین حال، مهم‌تر از کشف و برخورد قاطع با متخلفان، اصلاح روند‌های مدیریتی معیوب، و کور کردن منافذ یا روال‌های مزمنی است که به تخلف و فساد منتهی می‌شود.
جامعه شناسان سیاسی، «فساد» را عامل اضمحلال «عدالت اجتماعی» می‌دانند. این سیر معیوب همچنان ادامه دارد و برخی از نشانه‌های آن اینجا و آنجا آشکار و موجب تشدید یأس عمومی شده است.
ایران نیز از آنجا که حامی حماس است و تقریبا نیز مشخص است که اسرائیل دست از کشتار بر نمی دارد تا زمانی که همه غزه را تخریب و کنترل کند. لذا در همین راستا نیز آقای رئیسی راه دیگری نداشته که به رایزنی با پوتین بپردازد.
گاهی دانشجویان امروزی تصور می‌کنند تبلیغات روحیه ضد آمریکایی از جمهوری اسلامی نشأت گرفته ولی این واقعه به وضوح نشان می دهد، روحیه ضد سلطه در نهاد پاک فطری ایرانیان و خصوصا دانشجویان و روشنفکران ایرانی، ملی‌ها، مذهبی‌ها و هر قشری در طول تاریخ موج می زده است.
وقتی کارکرد‌های دانشگاه چه در کمک به آزاد اندیشی و خلاقیت و چه در آماده شدن برای ورود به جامعه جدید تضعیف شود، دیگر معلوم نیست از کدام دانشگاه سخن می‌گوییم!
همه ی جریانهای عراق از حزب الدعوة الاسلامیه تا جریان صدر و خاندان حکیم همگی درباره آزاد شدن عراق از شر ستمکاران و ظالمان از صدام گرفته تا آمریکا و داعش، شهدای زیادی داده اند، برای حفظ حرمت خون شهیدانشان با یکدیگر میثاق وحدت ببندند و از راهنمایی های دلسوزانه مرجعیت اعلای شیعه حضرت آیت الله العظمی سیستانی حداکثر استفاده را ببرند.
خبر تخلفات سه میلیارد دلاری، همچون زلزله‌ای پیکره جامعه ایران را متاثر ساخته و تا مغز استخوان دغدغه‌مندان را سوزانده است و خدا می‌داند این‌گونه کژروی‌ها، چه بر سر اعتماد عمومی و دین و ایمان مردم خواهد آورد.
انجام فساد3/7 میلیارد دلار در حکومتی که اندک ارزهایش هم مهم است، مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه نیست، بلکه مثل دیدن یک گاومیش در یک طویله کوچک است که کور هم می‌تواند بفهمد که آنجا گاومیش وجود دارد. قضیه ساده است، خیلی ساده‌تر از آنچه که فکر می‌کنید. شما اهل این کارها نیستید، نه درک درستی از فساد دارید و نه ریشه‌های آن را می‌دانید و نه اراده‌ای برای مقابله با آن.
ذهن «مقاومت» در این جنگ از یک‌سو به آموزه‌های قطعی اعتقادی مبتنی بر نصرت قطعی خداوند متکی است و از سوی دیگر به فروپاشی درونی قدرت اسرائیل، اضمحلال توان منطقه‌ای آمریکا و عوامل آن در منطقه متوجه می‌باشد. خروجی این ذهن دو چیز است؛ یکی «استقامت» و دیگری «امید».
بایدن رئیس جمهوری است که در مرحله ای از ضعف ناشی از کهولت سن در رنج است. ژنرال های حزب دموکرات با وجود احترامی که برای او قائلند نگران کهولت سن او و آن چیزی هستند که درباره بایدن در افکار عمومی نقش بسته است. بسیاری از نظر سنجی ها ترامپ را بسیار خوش شانس تر از بایدن می داند.
یزان درآمد دولت به مقدار نفت صادرشده و قیمت جهانی نفت بستگی دارد. نه میزان صادرات و نه قیمت جهانی نفت ربطی به رابطه دولت و مردم ندارد و توافق عمومی را نمی‌طلبد. در ایران، منبع دیگر درآمد، یعنی مالیات تورمی هم، چنین خاصیتی دارد و بدون نیاز به اقناع مردم، دولت را تامین مالی می‌کند
ایران با چند ابربحران روبروست. آب، خاک، محیط‌زیست، شتاب مصرف انرژی، ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، کسری بودجه و تورم مزمن، آلودگی هوا، عدم تعادل‌های وحشتناک در حوزه اقتصاد، تحریم، سقوط سرمایه اجتماعی و... که برای سامان‌ دادن به هر یک از این بحران‌ها به تمام ظرفیت نخبگانی و مشارکت گسترده مردمی برای انجام جراحی‌های سخت و دشوار نیازمندیم.
نکته مهم این است که هرچند این چای پررنگ در مطبخ دولت گذشته دم کشیده است اما نگاه عامه مردمی که کامشان از این چای کهنه‌جوش تلخ شده است خیلی با خط‌کشی‌های اهل سیاست برای ترسیم سهم این دولت و آن دولت در ایجاد و ادامه فساد منطبق نیست. از نظر مردم فساد در هر زمانی غیرقابل پذیرش و مستحق سخت‌ترین و عادلانه‌ترین برخوردهاست.
تردیدی نیست که پرونده کرونا مثل موارد دیگر در ایران، همچنان باز خواهد ماند و به مرور نیز بر پرسش‌ها، اتهامات و داده‌های آن افزوده می‌شود و بی‌بصیرتی و سردرگمی جامعه را تشدید می‌کند.
مجموعه‌ای از قرائن و شواهد، پرده از این حقیقت مسلم برمی‌دارد که «تاریخ برای غرب به عقب برنمی‌گردد» و «شکست مفتضحانه غرب و اسرائیل ترمیم ناپذیر است» و این عملیات جدول سیاست‌های امریکا در منطقه را به هم ریخته و اینک جغرافیای سیاسی منطقه به نفع محور مقاومت در حال رقم خوردن است.
کاش لااقــل چارهای اندیشــیده شــود تا باد تابوت های سیاه را با خود نیاورد و در این هوای بس ناجوانمردانه، دلمان خوش باشــد به دم و بازدم در هوایی که یادآور توســت یار گمشده ِ در تار و پود تقویم های خاک گرفته.
بعضی از کشورهایی که صد درصد تابع سیاست آمریکا بودند، شروع کرده‌اند به زاویه‌ پیدا کردن با آمریکا و جدول سیاست‌های آمریکا در منطقه به هم ریخت» و نهایتا باید بدانند آن‌گونه که رهبری فرمودند«طوفان الاقصی خاموش شدنی نیست و سرنوشت منطقه‌ را هسته‌های مقاومت تعیین می‌کنند» و همچنان کابوس عملیات‌های بزرگ‌تر از ۷ اکتبر را باید ببینند، چه آتش‌بس دوباره برقرار شود و چه نشود!
این روز‌ها دو گزاره در محاوره عمومی کشاورزان رایج است. کشاورزی سودی ندارد که هیچ، کفاف هزینه زندگی عادی ما را نیز تأمین نمی‌کند و لاجرم زمین کشاورزی را به فروش و ریال را به نرخ دلار محاسبه و با دلار فروشی ثروت اندوزی می‌کنند!
شبکه حمل و نقل عمومی هیچ فرقی با کف خیابان ندارد. حال اگر ما در سراسر تهران و ایران، براساس قانونی مشخص در خیابان‌ها، کوچه‌ها، پیاده‌روها و ساختمان‌ها از حجاب‌بان و تذکر‌دهنده رسمی امر به معروف استفاده می‌کنیم، در متروی تهران هم از آن استفاده شود. ولی حال چگونه است که شبکه متروی تهران تافته جدا بافته از همه مکان‌ها شده است.
دنبال محبوبیت کاذب نیستید، ولی تورم نفرت و بیزاری و کراهت واقعی ایجاد می‌کند. این حق مردم است که حداقل (تاکید می‌شود حداقل) به اندازه تورم به‌علاوه درصد رشد اقتصادی و نه ۲۵ تا ۳۰درصد موردنظر شما، بلکه حداقل ۴۵درصد به حقوق آنان افزوده شود.
به جای اصرار بر ساخت چند میلیون واحد مسکونی، باید راه‌های تامین مالی اجاره را برای افراد ضعیف جامعه دنبال کرد و اجاره‌نشینی را هم به رسمیت شناخت تا تعداد زیادی خانه بلااستفاده باقی نماند که مصداق هدررفت منابع است.