یادداشت‌ها

اما پاسخ کسانی که می‌گویند آیا این دستاوردها ارزش این همه شهید و مجروح و خرابی را داشت، از نظر اینجانب مثبت است، زیرا این دستاوردها جز از این طریق به دست نمی‌آمد و الا حماس هم می‌دانست که اسراییل پس از عملیات دست به کشتار می‌زند و نیاز به پدافند هوایی دارد ولی چه کند که در محاصره است. بنابراین حماس راهی جز این نداشته و البته راه درستی را پیموده و تا اینجا پیروز مطلق میدان است.
صنعت بیمه میتواند با جبران خسارت‌های وارده و پرداخت بخشی از سرمایه از دست رفته، جلوی کم شدن توان اقتصادی را بگیرد و لذا سایر حوزه ها به کنشگری خود ادامه دهند و گزند کمتری در امور جاری اشخاص اتفاق بیفتد.
یادداشت مدیرعامل بانک صادرات ایران درباره گذار به بانکداری هوشمند

برای بانکداری هوشمند باید هوشمند باشیم

مدیرعامل بانک صادرات ایران در یادداشتی در روزنامه ایران به تشریح الزامات گذار از بانکداری سنتی به هوشمند پرداخته و توسعه زیرساخت‌های اجتماعی، فرهنگی، امنیتی، فراهم کردن ابزارها، ایجاد فضای مناسب و درک درست شرایط برای تهیه قوانین لازم را از جمله انتظارات شبکه بانکی از حکمران پولی برشمرده است.
در بودجه ســال آینده عدد ۲۵۴هزار میلیارد تومــان فروش اوراق مالی یا اسناد مالی آمده اســت. اگر این عدد را با ارقام سال جاری یعنی 1۴0۲ جمع بزنیم این عدد خیلی بیش از عدد کل دولت قبلی است که اســناد خزانه یا اوراق قرضه فروخته بود.
امروزه سیاستگذاران پولی در سراسر جهان به دنبال کسب اعتبار از طریق تعیین اهداف صریح برای متغیرهایی از قبیل تولید و تورم و تعهد معتبر برای دستیابی به آنها هستند. به عبارتی تحمیل تعهد بر رفتار پولی، همچون قواعد قیمتی و پولی، خطر بالقوه به‌ کارگیری سیاست‌های ناگهانی را کاهش می‌دهد.
به اعتراف همه تحلیلگران، پیروز این جنگ، مقاومت اسلامی بود و مهمترین شخصیتی که جنگ و مذاکرات آتش بس را مدیریت کرد کسی نبود جز «یحیا سنوار» که با مهارت چشمگیری همه مراحل را با برنامه ریزی دقیق طراحی و عملی کرد.
«جنگ» بد است اما «جنگ‌هراسی» بدتر است و جمهوری اسلامی در این سال‌ها نشان داده چگونه بدون هراس از جنگ، کنشگری فعال در تحولات منطقه باشد و منافع جبهه مقاومت را تأمین کند.
کافی است که اظهارات و مواضع آنان را رصد کنید. هیچ چیزی در این زمینه ندارند جز بیان کلیات. کلیاتی که همه می‌دانند، درحالی که گروه‌ها و احزاب سیاسی باید فراتر از کلیات، تحلیل کنند، حتی یک صفحه متن منقح و پذیرفته شده از سوی هیچ کدام آنان نمی‌بینید.
از مجموع ۷۵ هزار مسجدی که در کشور وجود دارد، نیمی از آنها امام جماعت ندارند و بسیاری از آنها هم که دارند هر سه وعده نماز را ندارند و یا اگر هم دارند، جمعیت ندارند!
پذیرش از سر اجبار آتش‌ بس، شکستی بزرگ برای اسرائیل و آمریکایی خواهد بود که جنگ را فرماندهی کرده است. دبیرکل حزب‌الله لبنان دو هفته قبل خبر داد: «آمریکا مانع آتش‌ بس در غزه است. ایالات متحده، مسئول کامل جنگ کنونی در غزه، و اسرائیل، صرفا ابزار اجرائی آن است».
بانک مرکزی آمریکا پس از آنکه متوجه جدی بودن تورم شد، سیاست پولی انقباضی خود را در پیش گرفت و طی چند مرحله نرخ بهره بازار بین بانکی را به‌ طور محسوس افزایش داد و توانست تورم را مهار کند و نرخ تورم را نزولی کند و به تدریج به سمت عدد هدف ضمنی 2درصد حرکت دهد؛ گرچه هنوز این با اطمینان رخ نداده است.
جمهوری آذربایجان ناگزیر به پذیرش ساکنان ارمنی قره باغ و تعیین تکلیف حقوقی و قانونی آنان برای پذیرش شهروندی است. بحران همچنان ادامه دارد.
در امور داخلی نیز با کنش رسانه‌ای و سیاسی می‌توان گوش‌ها را شنوا کرد. به راه درست خود اطمینان داشته باشید. هیچگاه ناامید نشوید. ناامیدی آرزوی گوش‌های ناشنواست و ناشنوایی آنان را مدلل و توجیه می‌کند.
طوفان‌ الاقصی در مقیاسی گسترده‌تر فلسطین را از محور جهان اسلام به محور چالش بین نظام چندقطبی و نظام تک قطبی تبدیل و جبهه مقاومت را گسترده‌تر و جبهه عبری–غربی–عربی را منزوی‌تر کرد.
سردار «حسین همدانی» در میانه سال ۱۳۹۰ به سوریه رفت؛ کشوری که ۷۰ درصد خاکش به اشغال مزدوران نیابتی غرب در آمده، و پایتختش در آستانه سقوط بود. او چند بار تا مرز شهادت و اسارت پیش رفت، اما تقدیر بر آن بود که پیش از شهادت، سرنوشت جنگی را که هنری کیسینجر و موشه یعلون (وزیر جنگ اسرائیل) «جنگ جهانی سوم» می‌نامیدند، برگرداند.
هادیان مردم عاشقان آنان هستند. نه آنکه مردم از آنان بترسند. شاید ترس با نظم جور در بیاید ولی با هدایت جور نمی‌شود، مشروط بر اینکه ترس هم مشمول تعداد اندکی از رفتارها شود و بیشتر گزاره‌های نظم اجتماعی را مردم پذیرفته و درونی کرده باشند. اگر خواسته شود که نظم را فقط با زور و قدرت برقرار کنند چنین نظمی به ‌شدت پرهزینه و ناپایدار و شکننده خواهد بود.
نکته بارز دیگر آن است که در بسیاری از این نابازارها، نهادهای رسمی یا بخشی از آنها یا عوامل و مجریانشان از رانت قیمت دستوری و کشف قیمت غیررسمی بهره می‌برند و از این رو به شکل فزاینده‌ای حاضر به برداشتن این نابازار نیستند و در عین حال وجود آن را برای حفظ منافع ملی ضروری می‌دانند.
اکنون حدود ۳۳نهاد و ارگان هر کدام به نحوی، مسئولیت‌هایی در زمینه کودکان دارند، اما در این میان هنوز برنامه و سیاستی با در نظر گرفتن تغییرات گسترده اجتماعی وجود ندارد.
اگر مجلس می خواهد کاری انجام دهد باید کار درســتی انجام دهد و شستا را ســاماندهی کند. چند مشــاور خبره داخلی و خارجی بگیرند. لذا با بکارگیری و کمک چند مشاور خبره تر شستا را احیا کنند. اگر شستا احیا شود، خیلی از مسائل حل می شود.
این اسناد به وضوح نشان می‌دهند که هدف از تاسیس رژیم صهیونیستی فقط اشغال فلسطین نبوده و نیست بلکه طرح و برنامه‌ای برای تسلط بر جهان اسلام است و دامنه این توطئه تمامی کشورهای اسلامی را نشانه رفته است.
برای تاثیر بیشتر و بهبود واقعی حاکمیت شرکتی در بنگاه‌‌‌هایی که بخشی از سهام آنها متعلق به نهادهای دولتی و حاکمیتی است، تنها تصویب قوانین راهگشا نخواهد بود و اقدامات عملی و گزارش‌‌‌های شفاف دوره‌‌‌ای درباره اجرای آن قوانین می‌‌‌تواند اعتمادهای از دست رفته را احیا کند.
طی این سال‌ها و حتی دهه‌ها هرگاه وارونگی هوا اتفاق می‌افتاد و کیفیت هوا به مرز هشدار می‌رسید مثل اکثر موارد دیگر، چند روزی بحث‌ها داغ می‌شود و از ضرورت انجام اقداماتی سخن به میان می‌آید، اما پس از آنکه اندکی از گره آسمان باز و چند متری به افق دید افزوده می‌شود دوباره آش همان است و کاسه همان.
بســیارى از ما بدون آنکه ریشه بسیارى از وادادگى ها وسرگشــتگى هاى عصبى خود و دیگران را بدانیم دچــار اضطراب و دلهره هاى مجهول مى گردیم. ترس از آینده و نگرانى نســبت به نامشــخص بودن اوضاع اقتصادى بدون هیچ دلیل موجه مبدا صدور بخش قابل توجهى از دلمشغولى ها و دغدغه ها مى گردد.