یادداشت‌ها

واقعیت این است که رژیم گذشته فاقد پشتیبانی عمیق در جامعه بود. از یک‌سو با سنت و وجه غالب آن دین به مقابله برخاسته بود و از سوی دیگر با طبقات مدرن و رو به رشد که حاملان مدرنیته هستند نیز سر سازگاری نداشت و همه را تحقیر می‌کرد.
با وجود همه اقدامات انجام‌شده، به‌جز در مرکز استان سیستان و بلوچستان، هنوز بخش‌هایی از گستره این استان پهناور دهه‌ها و کیلومترها با مناطق دیگر کشور فاصله دارد. واقعیتی که می‌توان آن را در قالب «خطای بدفهمی مسئله» و «خطای سیاست‌گذاری» در سیستان‌و‌بلوچستان بهتر توضیح داد.
یادداشت/ بیژن زنگنه؛ وزیر نفت در پاسخ به انتقادات مبنی بر قیمت‌گذاری صنایع پایین دستی گفته است: قیمت‌ها «دست خداست».
اقتدار روحانی باید از نفوذ کلام او باشد. روحانی محله بی استخدام و حقوق بگیری باید نیروهای کلانتری را که قاعدتا در مسجد محل نماز می‌خوانند زیر نظر داشته باشد. نه این که خودش هم در کلانتری مستقر شود!
اپیدمیولوژیست‌های مختلفی بر این نکته تاکید دارند اما باز هم کمتر گوش شنوایی برای آن هست؛ حتی اگر واکسن کرونا موثر باشد دست‌کم باید آثار بالینی آن برآورد شود و این اتفاق نمی‌افتد مگر با مرور زمان.
جوانان و نوجوانان امروز نه تنها تجربه‌ای از گذشته ندارند بلکه آموزه‌های خود از گذشته را، از طریق نظام آموزشی و رسانه رسمی کسب کرده‌اند، آموزه‌هایی که کم‌عمق و شعاری و تحریف شده است و در اولین مواجهه فکری همه آن آموزه‌ها دود می‌شود و به هوا می‌رود.
یادداشت/ در این هیاهوی خبری برخی بانک ها و دستگاههای دیگر در سکوت خبری و آرام مصوباتی را برای کارکنان خود طراحی کرده به تصویب می رسانند که « یک میلیون پانصد هزار تومان عیدی در برابر آن به هیچ انگاشته می شود.

شورای عالی بورس پس از چهار ساعت جلسه به «حذف صورت‌مساله» رای داد؛

تصمیم صف‌ساز یا رونق‌ساز؟

درحالی‌که مساله اصلی بازار سهام در سال‌جاری، روندهای فرسایشی ابرنوسان‌ها به‌دلیل عامل محدودیت‌ساز «دامنه نوسان» است و انتظار می‌رفت شورای عالی بورس با حذف این عامل، با روندهای فرسایشی مقابله کند، اما این شورا با تصمیم غیرمنتظره‌ «حذف صورت مساله»، دامنه نوسان زیر صفر را به شدت کاهش داد تا روی کاغذ میزان افت را کاهش دهد؛ اما در واقعیت باعث فرسایشی‌تر شدن روندهای بورسی و تشدید پدیده صف‌نشینی شود.
یادداشت/ مالی صریحا اعلام کرده است که آمریکا به برجام بازخواهد گشت و همین اعلان کافی بود تا مسئولان عبری و عربی به شدت به تکاپو افتند تا مانع از دستیابی ایران به منابع مالی بلوکه شده اش شوند.

چشم‌انداز صادرات فولاد را باید از زاویه بازار جهانی رصد کرد. بازیگرانی که مصرف بالایی دارند یا سرمایه‌گذاری هنگفتی برای تولید فولاد رقم زده‌اند، می‌توانند بر عرضه و تقاضای فولادی تاثیرگذار باشند.
مانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه که پیش از این، از لزوم حضور عربستان در مذاکرات قدرت‌های جهانی با ایران سخن گفته بود، در تازه‌ترین اظهارنظر خود، از نوعی حضور اسرائیل در چنین مذاکراتی نیز سخن به میان آورده است.
چند روز پیش ویدیویی از یک پدر و مادر محترم که سه فرزندشان شهید شده‌اند منتشر شد که در آن گفته بودند بانک قصد مصادره خانه آنان را دارد و درخواست کرده بودند که جلوی چنین کاری گرفته شود. زمان زیادی طول نکشید که آقای رییس کل بانک مرکزی دستور توقف اجرا را داد و خواهان گزارشی در این باره از بانک مربوط در شهرستان ازنا شد.
عدم تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ بعد از کار تخصصی و کارشناسی توسط کمیسیون تلفیق و تعمیرات اساسی در لایحه بودجه که با مخالفت دولت مواجه شده بود، دور از انتظار نخبگان و ملت عزیز ایران بود.
در دنیای کنونی کسب‌وکارها خود را در قبال جامعه و کاستی‌های آن و همچنین در قبال ذی‌نفعانشان مسوول می‌دانند و در واقع یک بنگاه اقتصادی همانند یک شهروند تلقی می‌شود که نسبت به جامعه خود مسوولیتی برعهده دارد که از آن به‌عنوان مسوولیت اجتماعی شرکتی یاد می‌شود.
یادداشت/ مسئله مهم دیگری که سبب اعتماد مردم به اخبار و نظرات سلبریتی‌ها می‌شود، عدم اعتماد به دولت و مسئولین کشوری می‌باشد. اگر تمامی مسایل با شفافیت از تریبون‌های ملی منتشر شود و اعتماد مردم را کسب کنند دیگر هیچ سلبریتی نمی‌تواند بر موج بی‌اعتمادی مردم به دولت سوار شود.
سوءتعبیر از نقش رایزنان بازرگانی به‌عنوان عوامل کارسازی مبادلات تجاری میان دو کشور، انحراف خطرناکی در الگوی تقسیم وظایف تخصصی اکوسیستم تجارت بین‌المللی است که اتاق بازرگانی را از انجام ماموریت‌های ذاتی خود بازمی‌دارد.
نان در گرو کارت ملی؛

رواج پدیده "نان قرضی" در لرستان

یادداشت/ نان قسطی پدیده ای جدید در حاشیه شهرهای کم درآمد این روزها انتقاد ها را به اوضاع بد معیشتی مردم بالا برده است.

بی‌شک مرکل در عرصه سیاست معاصر آلمان همتایی ندارد و حتی پس از 14 سال که او بر سر کار است دو سوم رأی‌دهندگان آلمانی علاقه‌مندند که درسال 2021 نیز او همچنان برسر کار باقی بماند و اخیرا نیز هشتگ هایی با این مضمون در فضای مجازی پرتکرار شده است. می‌توان گفت غرب در عصر کنونی سیاست‌مدار صادق و قابل اعتمادی مانند او ندیده و او کسی است که به‌عنوان صخره محکم سیاست اروپایی از او یاد می‌شود.