چالش یک شورا با 2 برادر بر سر صلاحیت!

دو برادر هستند؛ دو برادری که از اواسط بهار امسال نام‌شان بیش از همیشه به‌گوش می‌رسید به‌ویژه در زمان بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری. علی لاریجانی کاندیدا بود و صادق آملی لاریجانی عضو شورای نگهبان! صادق از عدم احراز صلاحیت برادرش دلخور بود و هست.
تصویر چالش یک شورا با 2 برادر بر سر صلاحیت!

به گزارش سایت خبری پرسون، مطهره شفیعی نوشت: علـــی هـــم که تا به امـروز درصدد انتشار علنی دلایــل ردصلاحیت خودش است. میزان گلایه‌مندی دو برادر به اندازه‌ای است که از حضور در مراســم تحریف آیت‌ا... رئیسی خودداری کردند.

تداوم چالش علنی یا خصوصی یک نامه

ظاهرا قرار نیست این دلخوری و مشکل به‌زودی حل شود، چنانکه دیروز برگه دیگری به پرونده چالش میان علی لاریجانی و شورای نگهبان افزوده شد. روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی دلیل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی گفت: «آنچه در بررسی صلاحیت افراد وجود داشته در اختیار خود افراد قرار می‌دهیم، اینکه مبنای عدم احراز چه بوده، به‌دلیل مخفی بودن آرا معلوم نیست. طحان نظیف درباره درخواست علی لاریجانی برای شفاف‌سازی دلایل رد صلاحیتش نیز گفت: «مواردی را که آقای لاریجانی درخواست دادند، به ایشان منعکس شده است.» همین پاسخ کافی بود تا علی لاریجانی در نامه‌ای به شورای‌نگهبان تصریح کند: «‌شورای محترم نگهبان؛ با سلام؛ احتراما سخنگوی محترم آن شورا اعلام فرمودند دلایل عدم احراز اینجانب را اعلام نموده‌اید. متأسفانه نامه‌ای که اخیرا برای اینجانب ارسال فرمودید با مهر محرمانه است که از طریق اینجانب به‌دلیل محرمانگی قانونا قابل انتشار نیست؛ مرحمت فرمایید مهر محرمانه نامه را حذف نمایید تا بتوانم نامه‌ شورا را برای اطلاع عموم علنی نمایم. بنده‌ خدا؛ علی لاریجانی ۱۶ مرداد ماه »

نامه‌هایی از 22 خرداد تا دیروز!

باید توجه داشت آیت‌ا... رئیسی بر ســـر کـــار آمــد و پرونده انتخابات 1400 بسته شد، اما هنوز ظاهرا تمایلی ندارند پرونده علی لاریجانی با ارائه پاسخ صریح به او بسته شود. علی لاریجانی دبیر شورای امنیت ملی، 12 سال رئیس مجلس، رئیس سازمان صداوسیما بوده و در همه سال‌های پس از انقلاب در مناصب با اهمیت حضور داشته است پس پربیراه است اگر ادعا شود با تکرار اعلام دلایل ردصلاحیتش درصدد تضعیف نهادهای مختلف است. علی‌لاریجانی از 22 خرداد تا دیروز بارها خواستار اعلام علنی دلایل ردصلاحیتش شده، اما ظاهرا تصمیمی برای تحقق خواست او وجود ندارد. لاریجانی مطمئن است که دلیل مهمی برای ردصلاحیت او پس از سال‌ها جلوس بر مناصب مهم وجود ندارد، اما تا مدت‌ها دلیل ردصلاحیتش را نمی‌دانست. 22‌خرداد صبر او تمام شد و بیانیه مهمش خطاب به شورای‌نگهبان درباره عدم احراز صلاحیتش منتشر شد.

در این بیانیه آمده بود: «‌با تبریک سالروز بزرگداشت حضرت معصومه (سلام ا... علیها) و گرامی‌داشت روز دختر؛ از شورای محترم نگهبان خواهشمندم بین خود و خدا با‌توجه به اثبات کذب‌بودن گزارش‌های داده شده به آن شورا در رابطه با بنده و خانواده‌ام در جریان بررسی احراز صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، تمامی دلایل عدم احراز صلاحیت اینجانب را بدون هرگونه پرده‌پوشی به‌صورت رسمی و عمومی اعلام فرمایید. حداقل به اجرای سیاست‌ کلی مصوب رهبری معظم انقلاب در باب پاسخگویی آن شورا عمل نمایید.» همان روز سخنگوی شورای نگهبان گفت برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلائل آن در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی پیش‌بینی نشده است.

لاریجانی اما قانع نشد و این توئیت را منتشر کرد: «‌مطابق دستور حاکمیتی رهبر انقلاب در پی ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات در سال۹۵ و پیرو بند2-11، شورای نگهبان موظف است در صورت درخواست داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در‌خصوص دلایل ردصلاحیت به آنان به صورت مکتوب دلایل خود را ارائه نمایند.» باز هم لاریجانی روز سه‌شنبه ۲۵ خردادماه، در صفحه توئیترش خطاب به علیرضا اعرافی،‌ عضو شورای نگهبان نوشت که با‌وجود تقاضای مکرر و کتبی، این نهاد هیچ پاسخی در زمینه دلایل احراز نشدن صلاحیتش ارائه نکرده است. این واکنش لاریجانی به آن بخش از سخنان اعرافی است که گفته بود «دلایل عدم احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری به آنان به روشنی اعلام می‌شود،‌ اما اعلام عمومی این مساله جای کار بیشتری دارد.»

صادق لاریجانی هم خبرساز است

آیت‌ا... صادق لاریجانی هم این روزها خبرساز شد که دلیلش عدم امضای اعتبارنامه آیت‌ا... رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور است. دیروز هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در‌خصوص امضا‌نشدن اعتبارنامه رئیس‌جمهور توسط آیت‌ا... آملی لاریجانی گفت: بر اساس قانون خدشه‌ای در اعتبارنامه پیش نخواهد آمد. اعتبارنامه در آخرین جلسه شورای نگهبان پیش از مراسم تنفیذ امضا شد و طبیعتا اعضای حاضر آن را امضا کردند. دلخوری صادق لاریجانی هم مربوط به زمان بررسی صلاحیت‌هاست که در رشته توئیتی در اعتراض به تصمیم شورای نگهبان در انتخابات ۱۴۰۰ نوشت: «‌از نخستین حضور این‌جانب در شورای‌نگهبان در سال ۱۳۸۰، قریب به بیست سال می‌گذرد.

در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، حتی در سال‌هایی که در قوه قضائیه بودم؛ اما هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر‌قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها. سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم‌سازی برای شورای نگهبان است؛ به‌ویژه اگر عضو مسئولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند، خود عامدانه چیزی بر آن بیفزاید! چنان که از وزارت اطلاعات با قاطعیت تمام مطلبی نقل می‌کنند، حال آنکه با پرسش از معاونت مربوطه در وزارت اطلاعات به صراحت این مطلب تکذیب می‌شود.

گلایه بنده از سر دغدغه‌ای است برای حفظ شأن و اعتبار شورای نگهبان. این فقیر وقتی با چنین وضعیتی مواجه شدم و استدلال‌هایم را بی‌تأثیر یافتم، ‏این کلام حق متعال را بر همکاران عزیزم در شورا تلاوت کردم: «یا‌ایها‌الذین آمنوا اتقوا ا... و لتنظر نفس ما قدمت لغد و اتقوا ا... ان ا... خبیر بما تعملون». در میانه این زمانه غریب و رفتارهای عجیب به خدا پناه می‌بریم و به محضر او عرضه می‌داریم: اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون.» پس از آن عباسعلی کدخدایی، سخنگوی وقت شورای نگهبان درباره اینکه آقای آملی لاریجانی به‌عنوان یک عضو از اعضای شورای نگهبان، صحبت‌هایی را درمورد دخالت نهاد‌های دیگر در این شورا داشته‌اند. آیا شما تایید می‌کنید؟ گفت: درمورد صحبت‌های آقای آملی‌لاریجانی، بنده صحبت‌هایی با ایشان داشته‌ام و نکاتی را متذکر شدم.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: آرمان ملی

330183