اقتصاد؛ گروگان سیاست خارجی

بر اساس گزارش رسمــی مقـامات کشور ایرانی‌ها هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در ترکیه خریده‌اند؛ یعنی دلاری که باید برای احداث کارخانه هزینه می‌شد به دلیل ایجاد جو نااطمینان از وضعیت اقتصادی، از کشور خارج شده است. تندروها در کشور در اقلیت هستند و می‌خواهند بر اکثریت حکومت کنند و این کشور را دچار مشکل می‌کند.
تصویر اقتصاد؛ گروگان سیاست خارجی

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی پازوکی نوشت: بنابراین اگر در این کشور فضا مناسب شود در بدترین تحلیل؛ ایرانی‌های خارج از کشور که حداقل بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار سرمایه دارند؛ که اگر ۴۰۰ میلیارد دلار دارایی داشته باشند و تنها ۱۰ درصد این پول یعنی 40 میلیارد دلار از پول ایرانیان خارج از کشور برگردد و وارد اقتصاد شود وضعیت قطعا بهتر خواهد شد. ولی این اتفاق نمی‌افتد؛ چون قوانین و مقررات باعث آزار سرمایه‌گذاران می‌شود.

بنابراین فضای کسب‌وکار باید مناسب شود و برای رخ دادن این اتفاق باید شفافیت به اقتصاد ایران برگردد. امروز یک طبقه نوکیسه به قدرت اقتصادی رسیده است و در محل‌های گران‌قیمت شهرها بخشی از جامعه ساکن شده که جزو خانواده متوسط و فقیر بوده‌اند و با استفاده از رانت به ماشین‌ و خانه‌های میلیاردی رسیده‌اند. بنابراین اگر نقدینگی کنترل شود و با مشکلات اقتصادی علمی و با دنیا درست برخورد کنیم می‌‌توانیم از اقتصادها پیشی بگیریم. چرا امروز کشورهایی نظیر ترکیه و امارات از ما پیشی گرفته‌اند؟ الان نفوذ ترکیه در کشورهای اسلامی به مراتب بیشتر از جمهوری اسلامی است.

ترکیه برای ما الگو نیست، اما باید گفت طرز تفکری که محدودنگر است، نمی‌تواند به‌جایی برسد. امروز اگر بتوانیم شرکت آمریکایی را وارد صنعت نفت ایران کنیم این به نفع صنعت نفت و اقتصاد ایران است؛ نه آمریکا، اما عده‌ای متوجه این موضوع نیستند. رقابت به نفع اقتصاد ایران است. اگر بین شرکت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری وارد ایران می‌شوند، رقابت ایجاد شود باعث خواهد شد هزینه تولید کاهش پیدا کند و این به نفع اقتصاد ایران است. اقتصاد ایران در گروه سیاست؛ به‌ویژه سیاست خارجی است. اگر این سیاست در جهت منافع و عزت ملی نباشد؛ قطعاً نمی‌توان اقدامی در این باره کرد. امروز چینی‌ها منافع خود را دنبال می‌کنند.

این کشور امروز بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار با آمریکا ارتباط تجاری دارد و این تجارت ۵۰۰ میلیارد دلاری را فدای ۲۰ میلیارد تجارت خود با ایران نمی‌کند. با همه جهان در چارچوب منافع ملی خودمان باید ارتباط داشته باشیم. اگر این مساله برای مقامات جا بیفتد و ثبات داشته باشد می‌توان به اهداف رسید. اقتصاد ایران به شدت از بی‌ثباتی اقتصادی رنج می‌برد و دلیل بزرگ این بی‌ثباتی اقتصادی سیاست خارجی و داخلی است. یعنی این سیاست اقتصاد را به گروگان گرفته و تا زمانی که اقتصاد رها نشود و در خدمت تولید ملی و رشد فزاینده تولید نباشد رفاه جامعه افزایش پیدا نخواهد کرد. بنابراین برای افزایش رفاه، تولید ملی را افزایش بدهیم تا به دنبال آن درآمد سرانه مردم رشد کند. با شعار هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: آرمان ملی

330490

مطالب مرتبط