یادداشت‌ها

تونس تنها کشوری است که از زمان حرکت‌ها و انقلاب‌های موسوم به بهار عربی توانسته ‌بود تا به امروز از کنش‌های ضد دموکراسی جان سالم به در ببرد.
چه زمانی می‌شود فهمید که جامعه‌ای نابسامان است و تیرگی‌ها در کمینند؟ وقتی صدا به صدا نرسد، وقتی کسی به فریادها گوش فرا ندهد، وقتی هزار کارشناس و دانشگاهی و نویسنده و روزنامه‌نگار هزار بار بگویند و بنویسند که شوخی کردن با کرونا عواقب وحشتناکی خواهد داشت و هیچ پاسخی از سوی مسوولان نیاید.
یکی از شعارها و ادعاهای اصلی اصولگرایان این است که مشکلات کشور با یک مجلس و دولت انقلابی و کار جهادی حل خواهد شد. خوشبختانه آنان هم‌اکنون این شرط را محقق‌شده می‌دانند زیرا دریافت آنان از مجلس و دولت بعدی انقلابی و جهادی است، طبعا برون‌داد آن نیز باید حل مسائل کشور باشد.
گزارشگر تلویزیون اعلام کرد: «او که بر سکوی قهرمانی المپیک ۲۰۲۰ ایستاده تا همین چند ماه پیش‌بر بالین بیماران کرونایی حاضر می‌شده او پرستار بخش کرونا است» همان موقع همه چشم‌هایی که از شوق به اشک نشسته بودند؛ باریدند. برای اینکه از حال و هوای همکاران او باخبر شویم به بیمارستان بقیه‌الله، محل خدمت جواد فروغی ۴۲ ساله رفتیم تا از نزدیک شاهد شور و حال پزشکان، پرستارها، بهیارها، خدمات و همه همکاران این قهرمان در بیمارستان باشیم.
علی لاریجانی درباره مشکلات استان خوزستان نوشت: مشکل مردم عزیز خوزستان فقط کمبود آب نیست (و فقط) یکی از مشکلات آنان این امر است. توسعه خوزستان یک امر همه‌ جانبه است، اما از یک برنامه روشن برخوردار نیست؛ لذا مردم نمی‌توانند زندگی امروز و فردای خود را پیش‌بینی کنند.
وجود نهاد تنظیم‌گر و به کارگیری گروه‌های مختلف مشروعیت تصمیمات وزارت کشاورزی را بدون اینکه لزوماً بار مالی جدیدی را بر دولت تحمیل کند در امر حکمرانی کشاورزی بالا می‌برد و نظام تنظیم‌گری به نوعی نقش میانجی و واسط بین حاکمیت و گرو‌داران بخش کشاورزی را پیدا می‌کند.
استان خوزستان، در جنوب شرقی ایران، به خاطر ذخایر عظیم نفت و گاز خود که در صنعت نفت کشور نقشی حیاتی دارند، مشهور است. از این استان نفت‌خیز ما معمولا به‌عنوان منطقه‌ای یاد می‌شود که پول مورد نیاز کل کشور را فراهم می‌کند.
آتش‌سوزی در ایران به موضوعی تکراری بدل شده است! هرساله جنگل‌‌های ایران عمدا و سهوا در آتش می‌سوزند. جنگل فقط درختان و گیاهان نیست؛ گونه‌های متعدد حیوانی نیز در جنگل زیست می‌کنند.
ایده غالب در نظام حکمرانی اقتصادی ایران با نظریات یانیس واروفاکیس ‏(Yanis Varoufakis) قابلیت تطبیق می‌یابد. او وزیر دارایی دولت آلکسیس سیپراس (Alexis Tsipras)، نخست‌وزیر سابق یونان و رئیس حزب چپ‌گرای سیریزا (Syriza) در سال ۲۰۱۵ میلادی بود که در سال 2019 نیز فیلم «بزرگان در اتاق» (Adults i- the Room) با نگاهی انتقادی، موضع او راجع به بدهی کشور یونان به اتحادیه اروپا و سیاست ریاضت اقتصادی تحمیلی بر این کشور را دستمایه خود قرار داده است.
«قاچاق» پدیده شومی است که علاوه بر ورود آسیب جدی به تولیدات داخلی، بعضاً حتی سلامت و فرهنگ جامعه را نیز نشانه می‌رود. اساساً در اینکه باید با قاچاق مبارزه شود شکی نیست و در این خصوص میان تصمیم‌سازان اتفاق نظر وجود دارد. اما شکل اجرا گاهی از ماهیت آن مهم‌تر می‌شود. بنابراین، باید بررسی شود که آیا راهکارهای در نظر گرفته شده می‌تواند در عمل منجر به وفاق ملی برای مبارزه با قاچاق شود یا خیر؟
دوشنبه ۲۱ تیر محمدجواد ظریف با ارسال آخرین گزارش خود به مجلس، با شرح جزئیاتی از مذاکرات وین درباره احیای برجام ابراز امیدواری کرد «آنچه تاکنون امکان تحقق آن فراهم شده» در دولت حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم رئیسی «تکمیل شود».
چنان عمل کردیم که جملات قصار سعدی هم زیر سوال رفته است؛ مگر نه اینست که "نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود..." ما که عمری است رنج کشیدیم، پس چرا گنجی حاصل نمی‌شود!
اقتصاد ایران به‌شدت از بی‌انضباطی اقتصادی رنج می‌برد و این بی‌انضباطی اقتصادی شامل سه بی‌انضباطی است. یک؛ بی‌انضباطی پولی که در سیستم بانکی داریم و شاخص آن حجم بدهی‌های معوق بخش خصوصی به سیستم بانکی است که رقم بسیار بالایی است.
دو استان تعیین‌کننده کشور که نقش مهمی در کنترل شیوع کرونا دارند، همزمان با محدودیت‌ها و تعطیلی ادارات و بانک‌ها، وضعیت قرمزشان، بحرانی‌‌تر شد و این نشان می‌دهد که اعمال محدودیت‌ها در تهران و البرز نه‌تنها موثر نبوده، بلکه مضر و بی‌فایده است.
کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم با آفتابی‌کردن پیش‌نویس «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» درصدد امنیتی‌کردن فضای مجازی و اعمال شدیدترین کنترل‌ها و مجازات کنشگران این فضاست.
در مناظرات انتخاباتی سال1396، رییس‌جمهور فعلی رییس‌جمهور منتخب کنونی را متهم کرد که می‌خواهد در خیابان‌ها دیوار بکشد. آقای رییسی این اتهام را رد کرد و طرفدارانش، روحانی و کمپین تبلیغاتی او را متهم کردند که قصد دارد با ایجاد جنگ روانی و رقیب‌هراسی پیروز شود.
پس از پایان جنگ زمان زیادی از دوران سازندگی نگذشته بود که مانور تجمل اعلام و با سرعتی باور نکردنی حداقل در میان بخشی از مسوولان، فضای معنوی و سادگی دوران دفاع برچیده شد. خیلی زود پیکان سوارهای مسوول که از نازی‌آباد و جوادیه و خانی‌آباد به وزارتخانه‌ها می‌رفتند، خودروهای خود را مثل خانه‌های خود عوض کردند و طبل جدایی اقتصادی مردم و بسیاری از صاحب منصبان به صدا درآمد.
نگاهی به سری جدید سریال دودکش؛

«دودکش2» کمدی موقعیت در بستری کاملاً وطنی!

یکی از اصلی ترین شاخصه های سریال «دودکش2» به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی زینب تقوایی، ظرفیت های وطنی مورد استفاده قرار گرفته و شوخی ها و مراوداتی با خاستگاه کاملاً ایرانی است. نکته ای که برخی از سریال سازان بویژه در تولیدات کمدی از آن غفلت می ورزند و طبعاً گرفتار آسیب هایش نیز می شوند.
نگرانی اینجاست که آیا پیش از تزریق دُز اول به افراد با انواع واکسن‌ها، فکری برای تامین دُزهای دوم این افراد هم شده است یا باید منتظر ماند تا دولت بعدی با انجام مذاکرات متعدد، از ابتدا اقدام به واردات واکسن دُز دوم آن هم با قیمت چندبرابری کند؟

یادداشت میهمان؛

منافع مردم یا منافع خواص

یادداشت/ طبق نتایج نظرسنجی ایسپا، ۲۱ درصد مردم بیان کردند در دو سال گذشته در بورس سرمایه‌ گذاری کرده‌ که از این گروه ۷۷.۱ درصدشان ضرر کرده‌اند!