هزار مدیر در اضطراب بیکاری

ایجاد تغییر و تحولات اداری بعد از تغییر مدیریت ارشد در هر دولتی، یک عرف نانوشته و یک سنت‌ جاری در سازمان‌ها و ادارات دولتی کشور ماست و پس از پایان کار دولت‌ها، کمتر مدیری می‌تواند صندلی یا جایگاهش را حفظ نمایند. البته در بخش خصوصی به لحاظ ریسک در سرمایه‌گذاری‌ها و نظارت صاحبان سرمایه یا نمایندگان آنها، این تغییرات خیلی کم و درحد بسیار محدود صورت می‌گیرد، مگر اینکه سلیقه‌های اجرایی و دیدگاه‌های کیفیتی متضاد و غیر قابل اصلاح باشند.
تصویر هزار مدیر در اضطراب بیکاری

به گزارش سایت خبری پرسون، مجید ابهری آسیب‌شناس نوشت: در ادارات و سازمان‌های دولتی، بنابر ‌این سنت اداری در زمان تغییر وزرا، اضطراب اداری به‌عنوان یک اپیدمی سازمانی در سطح هرم جاری می‌شود. از نظر رفتار سازمانی هرچه به راس هرم نزدیکتر شویم، نگرانی و دغدغه جابه‌جایی بیشتر می‌شود. این تغییر و تحولات اگر در سطح عالی باشد، یک دستور‌العمل لازم الاجرای قانونی است که در سطوح پایین‌تر، قوانین اجرایی و اداری ندارد.

در حال حاضر و در چهل سال گذشته، سازمان‌ها و دوایر متبوع آنها به «طرح کاد مدیریتی» تبدیل شده و گاه با تغییر یک وزیر زبان و لهجه آن وزارتخانه و سازمان‌های وابسته تغییر می‌یابد؛ یعنی تا پایین‌ترین خطوط هرم نیز جابه‌جایی صورت می‌گیرد. به‌همین جهت است که تلنبار از مشکلات و مصوبات اجرا نشده، به‌صورت کوهی از مطالبات مردمی و اداری در دولت جدید باقی مانده و به دولت آینده به ارث می‌رسد.

تا یک مدیر به مرز تسلط به امور‌جاری و تخصصی یک سازمان برسد، نوبت تغییر می‌آید و موضوع به‌همین ترتیب ادامه می‌یابد. بعضی از مدیران و نیروهای اجرایی که با راس هرم زاویه سیاسی و تفاوت دیدگاهی و جناحی دارند، راهی جز تغییر پیش روی‌شان باقی نخواهد ماند. در این میان، پذیرش قانون اساسی و جایگاه ولایت و رهبری اصلی‌ترین خطوط تفاهم در گزینش همکاران و تداوم همکاری وهمدلی است. دغدغه در راستای منافع ملی و حاکمیت قوانین بالادستی موارد اصولی برای آغاز همراهی بوده بقیه تفاهمات در حرکت عاید خواهند شد. عدم ترجیح منافع جناحی و گروهی بر منافع ملی پایه‌های اساسی در بیعت با مدیریت عالی اجرایی خواهند بود.

این مقدمه از آن جهت تحریر شد تا اشاره‌ای به سخنان یکی از وزرای محترم دولت حاضر داشته باشیم. ایشان گفته‌اند: «هزار مدیر برکنار خواهند شد.» بنده تصور می‌کنم در نقل مضمون اشتباهی صورت گرفته یا به سرنوشت تقطیع دچار شده است و گرنه اعلام علنی این موضوع عوارض و آسیب‌هایی را به‌دنبال دارد که برخی از آنها قابل ترمیم و جبران نخواهند بود؛ مثلا: الف: احساس عدم امنیت روانی توسط مدیران این سازمان و دوایر تحت پوشش که هر کس خود را در لیست این هزار نفر فرض خواهد کرد. ب: در آستانه سال نو حتی خانواده‌های این دسته از شاغلان نیز دچار عدم امنیت روانی خواهند گشت. ج: این اقدام بدون اعلام و علنی شدن می‌توانست در زمان‌های طولانی مدت‌تری صورت گیرد. د: قطعا جناب آقای رئیسی با سیاست‌های تنش‌آفرینی و ایجاد تزلزل روحی در مردم خصوصا در شرایط فعلی مخالف بوده و با اینگونه موج آفرینی‌ها برخورد خواهند نمود. جامعه امروز بیش از هر حرکت و فکر، نیازمند آرامش و امیدآفرینی است. گرانی و تورم، مشکلات مختلف اقتصادی واجتماعی در شرایط حاضر نیازمند تدبیر و وحدت ملی و مدیریت جهادی بوده و حرکت برخلاف اهداف یاد شده همراهی با دشمنان خواهد بود.

توجه: مطالب مندرج در پرسون الزاما به منزله دیدگاه و موضع مسئولان این رسانه نیست. رسانه پرسون صرفا ماهیت و وظیفه اطلاع رسانی دارد.

منبع: آرمان ملی

384719