یادداشت‌ها

آقای قالیباف! شنیده‌ام متواضعانه گفته‌اید: « حاضرم برای حل مشکلات کفش هر کسی را واکس بزنم»، ‌ای کاش هنوز «پوتین خدمت» به پا داشتید که دغدغه‌ی «واکس» خورده بودن کفش مسئولان، ذهن شما را مکدر نکند! ‌ای کاش خیلی به کفش‌های واکس زده بها نمی‌دادید و قبلِ بر زبان راندن این سخن، اندکی فکر می‌کردید که برای حل مشکلات مردم، مگر بالاتر از رئیس مجلس نیز داریم؟
‪‬ افزایش تعداد سالمندان مجهول الهویه که به دلایل مختلف هیچ اطلاعاتی از هویت خود نداشته و درگوشه و کنار شهر رها شده‌اند، پدیده اجتماعی «سالمندِ سرراهی» را به وجود آورده است؛ موضوعی که با روند افزایش جمعیت پیر، نگران‌کننده و چالش‌برانگیز است.
با فراز‌و‌‌نشیب‌های فراوان، انتخابات دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری در ایران انجام شد و طبق قوانین، دولت جدید کار خود را از نیمه دوم مرداد 1400 آغاز خواهد کرد. در همین راستا، در جهت تشکیل دولت جدید، رئیس‌جمهور منتخب به نظر‌‌خواهی از صاحب‌نظران درباره مشکلات اساسی جامعه و نحوه حل آنها پرداخته است.
در این ایام آکنده از خشکی و کم‌آبی، کام مردم ما با عطش هم‌وطنان خوزستانی خود درآمیخته است. مردمی که در حیرت هستند که چگونه نخل‌های بلندقامت این خطه که پای در خاکی زرخیز و سر در انبان شهد و شیرینی داشتند، این‌گونه در رثای کارون بی‌آب خشکیده‌اند؟ کارونی که هزاران سال و در خروش ناایستایش، روایتگر رشادت‌های زنان و مردان سلحشور سرزمین ما در دامن پاک و پرسخاوت زاگرس کبیر بود.
مدت‌هاســت که تعــدد، عنــوان و ابعــاد چالــش‌های کشور در نهادها و قوای مختلــف پذیرفته شده و امروز همه نسبت به چالش‌های موجــود در کشور صحبت می‌کنند.
رئیس کمیسیون فرهنگــی مجلـس اعلام کرده: «از بیرون کشور بیش از ۱۳۰‌هزار پست درباره طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها و فضای مجازی گذاشته شده و با آن مخالفت کرده‌اند. اما ما پای این طرح ایستاده‌ایم، کار خود را انجام داده‌ایم».
مذاکرات ایران و کشورهای 1+4 در وین به نقطه‌ای قابل اتکا رسید؛ ولی به‌ دلیل فرآیند انتقال قدرت در جمهوری اسلامی ایران و اینکه همه نگاه‌ها متوجه کابینه آقای ابراهیم رئیسی است، لذا این مذاکرات به خروجی قابل قبولی نرسید.
اظهارات سفیر ایران در سازمان ملل در نشست بررسی برجام در شورای امنیت و سخنان مدیرکل حقوقی وزارت خارجه در همایش سالروز «انجمن دیپلماسی ایران» تردیدی باقی نگذاشته که یکی از مطالبات ایران از امریکا ارایه تضمین مبنی بر عدم خروج مجدد از برجام است.
با نگاهی به بازگشایی مدارس در سراسر جهان پس از فروکش کردن نسبی پاندمی، درمی‌یابیم که پروتکل‌های تبیین شده چه برای مدارسی که بازگشایی شده و چه کشورهایی که بازگشایی را در دستور کار چند ماهه آینده خود قرار داده‌اند، بسیار سختگیرانه و سلامت‌محور است.
هنگامی که به وضعیت جامعه ایران نگاه می‌کنیم، نمی‌توانیم تعجب خود را پنهان کنیم. شاید برای برخی از ما که با این وضعیت عادت کرده‌ایم، امر عجیبی نباشد، ولی اگر یک ناظر بیرونی بخواهد وضعیت را توصیف کند، دچار حیرت خواهد شد. بیایید نگاهی به شرایط بیندازیم.
رهبری حکیمانه و بی بدیل حضرت آیت الله خامنه ای در راستای هدایت و روشنگری آحاد مردم مومن و ولایی ایران را در پیچ های خطرناک تاریخ از دسیسه و توطئه های دشمنان بد سگال انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران را به ساحل نجات و پیشرفت، عمران و آبادانی رهنمون ساخت.
‪‬ناگفته پیدا است که بسیاری از سازمان‌های غیر دولتی و گروه‌های صنفی با طراوت و خلاقیت و تضارب سلیقه‌های مختلف به انجام وظایف خود در ساختن شرایطی بهتر برای جامعه فعال هستند.
‬ جاده تا باز شد، راه دراز، پیچیده و پر پیچ و خمی برای مقابله با محدود‌سازی و کنترل دامنه شیوع کرونا پیش روی سیستان و بلوچستان قرار گرفت و لجام گسیخت این ویروس مهلک و سرانجام شهر به شهر پیش رفت و قرمز گشت و از روستا به روستایی سر بر آورد و تاخت و تاز نمود و روزگار مردم را اینگونه به سیاهی کشاند و تباهی و تیرگی.
روزهای آخر دولت روحانی در شرایطی سپری می‌شود که تداوم بحران اقتصادی با نرخ تورم و نقدینگی بالای 40 درصدی و رشد اقتصادی صفر یا دو، سه درصدی و بی‌کاری دو رقمی‌ آینده روشنی را ترسیم نمی‌کند.
دو سال گذشته شاید بدترین سال‌هایی بوده است که اینجانب در حدود 20 سال تجربه خویش در مدیریت نظام سلامت کشور شاهد بوده‌ام و البته قسمتی از آن به حوادث و شرایط طبیعی بازمی‌گردد که هر‌کدام به‌ تنهایی بار سنگینی را بر نظام سلامت کشور تحمیل کرده است.
در این ایام مسئله آب در خوزستان سرتیتر همه اخبار و روزنامه‌هاست. این موضوع تازگی ندارد. چندی پیش مسئله آب سیستان و بلوچستان در صدر اخبار قرار داشت.سیل سال 98-97 هم به همچنین.
یادداشت/ آیت الله فلاحتی در دیدار با منتخبان شورای شهر ششم رشت اظهار نظر صریح و تندی درباره پیاده‌راه فرهنگی رشت داشت که به نظر می‌رسد که بدلیل اطلاعات نادرستی است که به وی داده شده است تا اجرای این پروژه ملی را غلط و خواستار بازگشایی اولویت‌دار میدان شهرداری شود؛ موضعی که هم باعث نگرانی شهروندان و هم تحمیل دهها میلیارد تومان هزینه به شهرداری ورشکسته رشت می‌شود.
صنعت فولاد را می‌توان یکی از بنیان‌های مهم اقتصاد در هر کشوری برشمرد، به‌گونه‌ای که حتی مصرف سرانه فولاد به‌عنوان شاخصی به منظور ارزیابی صنعتی بودن یک کشور مطرح است.
بازار مسکن با فاکتورهای زیادی برای رشد قیمت مواجه است. در واقع هم‌اکنون سیمان و فولاد به عنوان دو محصول اصلی در تولید مسکن تحت‌تاثیر قطعی برق صنایع، که از سوی دولت و در راستای کاهش چالش خاموشی در مصارف خانگی صورت گرفته با کاهش تولید و عرضه مواجه است.
برخی مجریان و مدیران صدا‌و‌سیما فاقد نگاه ملی هستند و بیشتر بر‌اساس تفکر جناحی خود برنامه‌سازی انجام می‌دهند. این امر باعث آسیب‌ جدی به انسجام ملی است که از طرفی کمک‌کننده به ناآرامی‌ها در سطح کشور نیز هست. این طرز تفکر به قشرهای مختلف جامعه باعث بدبینی مردم و رشد فرصت‌طلبان می‌شود. سالیان درازی است که صداوسیما با این رویکرد کار می‌کند. وقایعی چون موفقیت یک ایرانی در هرجای جهان باید مبنایی برای تشویق و تبلیغ انسجام ملی و روحیه دادن به مردم شود.
وقوع بحران‌ها به شکل‌های مختلف از بحران بهداشتی، خشکسالی، اقتصادی، اجتماعی جزو جدایی‌ناپذیر زندگی اجتماعی محسوب می‌شود. نکته‌ مهم این است که اگر بحرانی اتفاق افتاد ما چه رویکردها و استراتژی‌هایی را برای مدیریت بحران اتخاذ کنیم که این بحران حتی اگر فروکش کرد، زمینه بحران‌های دیگر را فراهم نکند و این نشان‌دهنده مدیریت هوشمند در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود.
یادداشت میهمان؛

مجلس و تشدید بحران بیکاری

یادداشت/تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای ‌مجازی و ساماندهی پیام‌ رسان‌های ‌اجتماعی علاوه بر این که خلاف اصل ۲۸ قانون اساسی است موجب بیکار شدن یک میلیون خانواده نیز خواهد شد، تبعات تصویب و اجرای طرح قطعا بحران بیکاری کشور را تشدید و نارضایتی عمومی را افزایش خواهد داد.