آمریکا به توافق نیاز دارد

برداشته شدن تحریم‌های ایران مهم‌ترین موضوعی است که در مذاکرات وین به آن پرداخته می‌شود و اینکه تحریم‌ها را نیز به تحریم‌های برجامی یا غیربرجامی دسته‌بندی کنیم چندان صحیح به نظر نمی‌رسد و نباید در حوزه تحریم اینگونه عباراتی به کار برد.
تصویر آمریکا به توافق نیاز دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، حشمت‌ا... فلاحت پیشه تحلیلگر مسائل بین‌الملل نوشت: تحریم‌هایی که در برجام بسته شده و تحریم‌های ثالثی که این تحریم‌ها را تحکیم بخشیده قطعا باید برداشته شود. این حق را باید به طرف ایرانی بدهیم که تا زمانی که تحریم‌ها به طور ملموس برداشته نشده داشته‌های خودش را کنار نگذارد.

درست است که ایران بحث تحریم‌های برجامی را مطرح می‌کند اما یکسری تحریم‌های ثانویه‌ای مثل تحریم‌های مالی و بانکی وجود دارد که این تحریم‌ها اگر برداشته نشود شاید ایران امکان اینکه تحریم‌های برداشته شده روی کاغذ را هم نتواند به موقعیت اقتصادی برای خود تبدیل کند از دست بدهد. اساسا یکی از مشکلاتی که باعث شده تحریم‌ها به طول بینجامد همین بحث است یعنی تحریم‌های ثانویه‌ای که تحریم‌های برجامی را غیر قابل برداشتن می‌کند. البته اکنون با توجه به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند با استفاده از چند ابزار اجرایی مثل فرمان اجرایی، دستورالعمل، بخشنامه و توافق‌نامه تحریم‌ها بردارد این امکان وجود دارد و دولت از چنین اختیاری برخوردار است.

حداقل تا زمانی که انتخابات نوامبر آینده باعث تغییر در ساختار کنگره نشود حداقل از این برتری خیلی ضعیف و نسبی می‌تواند استفاده کند و بایدن با اعتراضات کمتر این مسیر را پیش بگیرد. لذا یک واقعیتی وجود دارد و آن این است که به میزانی که تحریم برداشته می‌شود به همان میزان ایران تعدیل و نظارت در برنامه هسته‌ای خود را می‌پذیرد و اینها توافقاتی است که راجع به آن زیاد صحبت شده و اکنون طرفین در شرف توافق هستند. منتها واقعیتی وجود دارد و آن اینکه طبیعتا دو طرف ابزارهای خود را برای اینکه عمل طرف مقابل را ارزیابی کنند حفظ خواهند کرد.

به نظر می‌رسد که بایدن و سیاستمداران آمریکا از لحاظ سیاسی افرادی خوب‌تر از دیگران در آمریکا نیستند. ولی آمریکایی‌ها تا محبور نشوند توافقی را صورت نمی‌دهند. آمریکایی‌ها به توافق برجام و اجرای آن نیاز دارند. امروز برای آمریکایی‌ها به حدی چالش وجود دارد که همین که برجام امضا شود بعد از آن به سمت تسهیل اجرای آن هم گام برخواهند داشت و مخالفان برجام نیز شاهد خواهند بود که به هر حال بخشی از هزینه‌های آمریکایی‌ها کاهش پیدا می‌کند و آمریکایی‌ها می‌توانند در حوزه‌های دیگر که هژمونی آنها به شدت در حال تضعیف شدن است انرژی خود را صرف کنند.

ضمن اینکه این موضوع به سود ایران هم هست و ایران هم به این نتیجه می‌رسد که در عمل وقتی که تحریم‌ها برداشته شود و البته پول ناشی از بازگشت و تعلیق تحریم‌ها به کشور به گونه‌ای بازگردد که خرج مردم شود نه خرج‌های زاید برای سایر اموری که چندان اهمیتی ندارند. آن زمان ادبیات دیپلماسی بر ادبیات جنگ در دو طرف غلبه پیدا خواهد کرد.

توجه: مطالب مندرج در پرسون الزاما به منزله دیدگاه و موضع مسئولان این رسانه نیست. رسانه پرسون صرفا ماهیت و وظیفه اطلاع رسانی دارد.

منبع: آرمان ملی

384494