ارزیابی عملکرد یکساله دولت

گزارش‌هایی در رسانه‌ها منتشر می‌شود حاکی از آن که واکسن را حل و فصل شده، نفت را می‌فروشیم، مسکن را داریم می‌سازیم، کمبود برق را به سرعت حل کرده و6 هزار مگاوات ظرف یکسال به تولید برق افزودیم، تورم را مهار می‌کنیم و... گزارش‌های از این دست بسیار است اما از نظر کف جامعه، مشکلات معیشتی سر جای خودش هست.
تصویر ارزیابی عملکرد یکساله دولت

به گزارش سایت خبری پرسون، سیدمحمود میرلوحی فعال سیاسی در یادداشتی نوشت: گزارش‌هایی در رسانه‌ها منتشر می‌شود حاکی از آن که واکسن را حل و فصل شده، نفت را می‌فروشیم، مسکن را داریم می‌سازیم، کمبود برق را به سرعت حل کرده و6 هزار مگاوات ظرف یکسال به تولید برق افزودیم، تورم را مهار می‌کنیم و... گزارش‌های از این دست بسیار است اما از نظر کف جامعه، مشکلات معیشتی سر جای خودش هست.

از امید به بهبودی وضع اقتصادی و کاهش تورم و رفع مشکلات تقریبا هم در فضای مجازی، هم در رسانه‌ها، هم روزمره در صف نان و سوپرمارکت‌ها که رفت و آمد می‌کنیم، گویاست. در این مدت اخیر مردم از وضعیت اقتصادی و تورم متحیرند. واقعیت این است که افراد با دیدن صورتحساب‌ها با ناباوری نگاه و تعجب می‌کنند و بعضا از فروشنده می‌پرسند که درست است؟! از آن طرف شعارهایی داشتند و اینکه درباره ارز، تحریم‌ها، برجام، مسکن، برق و آب و حامل‌های انرژی چه می‌گفتند؟ بعلاوه اینکه تجربه چند دولت قبل را به یاد داریم که طی یکسال اول انرژی و انگیزه و فضای عمومی را همراه داشتند.

وزیر صنعت می‌گوید که قیمت‌ها را برمی‌گردانند. در بحث آزادسازی ارز ترجیحی گفته می‌شود که قیمت‌ها را به شهریور 1400 برگردانید. ولی قیمت نهاده‌های کشاورزی و اقلام غذایی مردم کجاست؟ درحالی که گفته می‌شد فقط چهار کالا تغییر می‌کند در صورتی که این کالاها جنبه لوکوموتیوی دارد و همه کالاها را به حرکت وامی‌دارد. بالاخره در این کشور طی 40 سال گذشته شاید 20 بار این تجربه‌ها توسط دولت‌های مختلف آزموده و تجربه شده است. اما ظاهرا دولت‌ها بنا ندارند به آن تجارب توجه کنند. در ارزیابی عملکرد یکساله دولت باید بگویم فعلا راهبرد و استراتژی معینی در مسائل کلان ارائه نشده است.

همان‌طور که بعضا برخی در گوشه و کنار موجی درست می‌کنند، آن موج غلبه پیدا می‌کند، فراگیر شده و هزینه‌هایش تحمیل می‌گردد. مثلا در واردات اتومبیل، موبایل و امثالهم هر روز قضیه‌ای تازه مطرح می‌شود و موجی ایجاد می‌شود و متأسفانه کل اقتصاد و فضای عمومی را ملتهب می‌کند. همان‌طور که وضعیت ارز و سکه و مسکن و اجاره‌بها را ملاحظه می‌کنید. موضوع دیگر اینکه برخی از مدیران هرنکته مثبت مربوط به دولت‌های گذشته را منفی جلوه می‌دهند.

طبیعی است که پروژه‌های نیمه تمام دولت قبل باید تکمیل شود و وارد مدار شود. به‌خصوص عملکرد بخش‌های اقتصادی و صنعتی و سرمایه‌گذاری را اگر بخواهیم با مقیاس و عدد و آمار مقایسه کنیم، می‌بینیم که مثلا در سرمایه‌گذاری اتفاق مهمی با آمار قابل ارائه نیست. در نیروگاه‌های برق و آب و امثالهم اتفاقی که بتوان گفت افتاده و عقب افتادگی‌ها جبران شده را شاهد نیستیم. حتی در مسکن که شعار اصلی دولت بوده الان می‌بینیم که بعد از یکسال وضع به چه صورت دارد پیش می‌رود.

منبع: روزنامه آرمان ملی

404465