یادداشت‌ها

یادداشت/ امروز دشمنان و ایادی دنباله رو آن ها می خواهند بغض چندین قرن ناکامی خویش را برای از بین بردن فرهنگ عاشورایی با بهانه کرونا بر سر شیعه و تفکر والای او خالی کنند؛ چرا خود گزک به دست حسودان و نابخردان بدهیم؟
شکی نیست که مردم درحال‌حاضر دچار مشکلات فراوانی هستند. بگذریم از طیف محرومان و ناتوانان و آسیب‌پذیران که ظاهرا بر پیشانی آنان فقر و محرومیت حک شده و فریادرسی ندارند و بگذریم از قشر مرفه بی‌دردی که تورم و گرانی و مشکلات مختلف بر آنان تأثیر ندارد...
با توجه به مفروضات و داده‌های آماری تولید ناخالص داخلی وضعیت مناسبی ندارد و در واقع امروز به وضوح و با اطلاعات اقتصادی انتظار می‌رود در شش ماهه دوم سال نیز اتفاق مهمی در راستای بهبودی اوضاع اقتصادی کشور صورت نگیرد.
با پیروزی حجت‌الاسلام‌والمسلمین، سیدابراهیم رئیسی، در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری حکم وی در روز دوازدهم مردادماه ازسوی رهبر معظم انقلاب تنفیذ شد و او دو روز بعد، یعنی در چهاردهم مرداد در مجلس شورای اسلامی سوگند یاد کرد و رسما دوران ریاست‌جمهوری خود را به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران آغاز کرد‌.
اتحاد به‌معنای همکاری صمیمانه و کار مشترک تا دستیابی به نتیجه قطعی، در سایه انعطافِ معقول و از‌خودگذشتگی و توان اقناع در درون یک گروه یا بین چند گروه حاصل می‌شود. از این جهت، اتحاد نه‌فقط ضروری‌ترین امر اجتماعی؛ بلکه بزرگترین فضیلت سیاسی نیز به حساب می‌آید.
نخستین راهبرد سیاست خارجی سید‌ابراهیم رئیسی باید مساله بازگشت به مذاکرات وین و آغاز دور هفتم مذاکرات باشد، زیرا تابه‌حال شش مذاکره انجام شده و بنا به گفته حسن روحانی و محمد جوادظریف تقریبا یک توافق بیش از 95‌درصدی حاصل شده و جزئیات آن باقی مانده است.
پیشروی فــاجعه‌آمیز طالبان در ولایات تخار، قندهار، هلمند و نیمروز و اشغال ده‌ها شهر دیگر نشان می‌دهد که طالبان در‌صدد سرنگونی دولت مشروع اشرف غنی و تشکیل یک خلافت اسلامی در سراسر افغانستان است.
یکی از بخش‌هایی که باعث عدم‌تعادل در عدالت مالیاتی می‌شود، بحث کتمان درآمد و نحوه برخورد با آن در صورت کشف‌ است. کتمان درآمد یکی از راهکارهای مورداستفاده برای فرار مالیاتی است.
دولت دوازدهم مذاکرات وین را به نقطه نسبتا مطلوبی رساند و ادامه راه را به دولت جدید سپرد. می‌خواهم صورت مساله را به‌طور خلاصه تشریح و پیشنهاداتی ارایه کنم. مطابق گزارش وزارت امور خارجه، بر اساس چارچوبی که تاکنون در مذاکرات وین به دست آمده است در صورت حصول توافق و بازگشت امریکا به برجام همه تحریم‌هایی که طبق برجام رفع شده بودند، مجددا رفع خواهند شد.
مجلس شورای اسلامی که یکی از وظایف اصلی آن نظارت بر حُسن اجرای قانون است، خود فاقد یک مکانیزم نظارتی است و این فقدان نظارت باعث مشکلات عدیده‌ای در کشور شده است و خصوصا بخش اجرایی کشور را با مشکل جدی مواجه ساخته است.
وضعیت موج پنجم کرونا از امواج پیشین بسیار بدتر است. پیشنهاد دو هفته تعطیلی وزیر بهداشت نیز رای نیاورد. طبق اخبار منتشر شده این تصمیم به اتفاق آرا بوده پس حتی خود وی نیز در ستاد مبارزه با کرونا به این طرح رای نداده است! به نظر می‌رسد که نامه او به مقام رهبری پیش از آنکه واقعی باشد، نوعی نمایش بود.
نمایش روزمرگی‌های رنگارنگ؛ استراتژی مادران برای تبدیل شدن به بلاگر است که در این راه از کودکانش استفاده می‌کنند به بیان دیگر کودکان تبدیل به سوژه‌ای برای کسب درآمدهای میلیونی شده‌اند.

تکنولوژی واکسن برکت مطلقاً ارتباطی با تکنولوژی واکسن چینی ندارد جز اینکه پلتفرم آنها یکسان است. دانش فنی، اصلاً دارایی ارزان‌قیمتی نیست که شما بتوانید به‌راحتی آن را از کشورها خریداری کنید. این یعنی 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری سینوفارم. نه‌فقط آنها بلکه ما هم دانش فنی‌مان را به کسی نمی‌دهیم.

ایرانیان را هیچ‌وقت بیگانگان شکست نداده‌اند. مدیریت ایران را از اسارت «مریدان سلطه‌گران‌جهانی» نجات بدهید.
تا چند روز دیگر کابینه دولت فعلی مشخص می‌شود. قطعا چالش‌های اقتصادی زیادی در کشور وجود دارد که در شروع کار دولت می‌تواند زمینه‌ساز مسائلی باشد؛ مهم‌ترین چالش نیز ارز دولتی 4200 تومانی است که بارها زمزمه‌هایی از حذف آن شنیده می‌شد و هر بار نیز بنا به دلایلی حذف آن صورت نمی‌گرفت.
اکنون با ثبت عدد و رکورد مرگ ۵88 نفر و بیماران روزانه و مبتلایان 40808 نفر در دوشنبه هجدهم مرداد از بیماران کرونا؛ به واقع و به درستی؛ هنوز نمی‌توانیم ابعاد بزرگ و عظیم اتفاقی را که در روند این مرحله از پاندمی در جامعه ایران خواهد افتاد، ترسیم نماییم.
روز گذشته آقای حسین شریعتمداری سرمقاله کیهان را به موضوعی جالب اختصاص داد. در این متن، مطالب چند نفر از افراد از جمله بنده را دستمایه یادداشت خود کرده که بنده بخش مخصوص خود را در ذیل تقدیم می‌کنم.
این روزها که کشور در وضعیت سیاه کرونا قرار دارد و به اذعان مسوولان وزارت بهداشت و بررسی‌های میدانی اغلب بیمارستان‌های کشور تخت خالی برای بستری بیماران ندارند معضل کمبود دارو به دغدغه اصلی بیماران تبدیل شده است.
وقتی می‌خواهید آپارتمانی بخرید، معمولا برنامه پرداختی را به فروشنده ارائه می‌کنید و بر مبنای آن معامله اصطلاحا جوش می‌خورد. برنامه پرداخت مبلغ کل قرارداد می‌تواند چندین ماه به طول انجامد؛ اما در نهایت مورد موافقت قرار می‌گیرد.
نایب‌رئیس و سخنگوی انجمن صنفی سراسری روزنامه‌نگاران می‌گوید: دهه‌هاست، روزنامه‌نگاری ایران با چالش‌های عدیده‌ای دست‌ به‌ گریبان است که تدبیر مؤثری برای مهار آن‌ها اندیشیده و اجرایی نشده است.