مذاکرات در دوحه از سر گرفته می‌شود؟

هر روز که می‌گذرد کار برای طرفین در راستای رسیدن به توافق سخت‌تر می‌شود. حال اینکه در این شرایط رویکرد ایران به مساله مذاکرات چگونه است و چگونه برخوردی دارند به نظر می‌رسد که هنوز نباید ناامید بود و قدر مسلم مذاکرات دوباره از سر گرفته شده و فعال خواهد شد.
تصویر مذاکرات در دوحه از سر گرفته می‌شود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، یوسف مولایی کارشناس مسائل بین‌الملل در یادداشتی نوشت: پس از اینکه مذاکرات دوحه منتج به نتیجه نشد با اینکه ایران و برخی طرف‌ها مذاکرات مجددی را برای رسیدن به توافق دنبال می‌کنند اما به نظر می‌رسد که اگر غربی‌ها نخواهند از مذاکره طرفی ببندند موضع آنها احتمالا رفتن به سمت اجرای مکانیزم ماشه خواهد بود. اما حداقل در حال حاضر اروپایی‌ها و آمریکا نمی‌خواهند این موضع را اتخاذ کنند و این موضع آخرین تصمیم و آخرین موضع برای آنهاست و زمانی که مذاکرات صد درصد به بن‌بست برسد به این سمت و سو خواهند رفت. هر چند که اکنون مذاکرات سخت شده اما هنوز طرفین شکست مذاکرات را اعلام نکرده‌اند که بگویند دیگر مذاکره‌ای نخواهیم داشت.

البته مساله این است که شاید این مساله طبیعی به نظر برسد که مذاکره طرفین پس از 3 ماه سریعا به توافق نرسد و چند دور دیگر احتیاج باشد تا طرفین به یک مذاکره با هم دست پیدا کنند چرا که هر طرفی از هر فرصتی استفاده می‌کند که امتیازاتی بگیرد و از هر فرصتی استفاده می‌کند که این مساله را پیش ببرد. لذا نهایتا به نظر می‌آید که گزینه دیگری وجود ندارد و بدیل عدم مذاکره برای دنیا و کشورمان بسیار پرهزینه خواهد بود.

در این صورت اگر از مذاکرات نتیجه‌ای نگیریم قطعا از سوی طرفین به ویژه غربی‌ها متهم خواهیم شد که ایران در مسیر فعالیت هسته‌ای غیر صلح‌آمیز حر کت می‌کند و از این جهت فشارها بر ایران افزایش خواهد یافت. گرچه الان مقداری به ما فشار می‌آورند ولی همچنان به عنوان کشوری که تعهدات بین‌المللی خود را در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای زیر پا گذاشته برخورد نمی‌کنند. امروز مسائلی مطرح می‌کنند که یکی از ابعاد احتمالی نظامی برخی فعالیت‌های ایران که قبلا پرسش‌هایی شده و ایران یا جواب نداده و یا جواب کامل نداده است.

ولی هنوز صحبتی از اینکه ایران N. P. T را نقض می‌کند نیست. همه مباحث بر سر این است که ایران برجام را رعایت نکرده یا تخلف کرده که در این راستا نیز باید گفت تخلفی از سوی ایران سر نزده است و چون ابتدا آمریکا از برجام به‌طور غیرقانونی خارج شد. اقدامات متقابل ایران همه در چارچوب برجام بوده و هیچ گونه نقضی اتفاق نیفتاده است.

البته نباید این مهم را نادیده گرفت که هر روز که می‌گذرد کار برای طرفین در راستای رسیدن به توافق سخت‌تر می‌شود. حال اینکه در این شرایط رویکرد ایران به مساله مذاکرات چگونه است و چگونه برخوردی دارند به نظر می‌رسد که هنوز نباید ناامید بود و قدر مسلم مذاکرات دوباره از سر گرفته شده و فعال خواهد شد.

منبع: آرمان ملی

403648