یادداشت‌ها

انتشار صورت مالی بانک ملی و اعلام بدهی 67/000/000/000/000 تومانی آن می‌تواند یک امتیاز مثبت در کارنامه شفاف‌سازی دولت جدید محسوب شود، به شرطی که محدود به ابتدای دولت خود و برای نشان دادن عملکرد قبلی‌ها نباشد و پس از این نیز ادامه پیدا کند. به علاوه این شفاف‌سازی‌ها لازم، ولی به‌طور قطع کافی نیست.
همان‌طور که برخی از مسئــولان بر ایــن نظر هستند طالبان را باید به عنوان یک واقعیت پذیرفت و به رسمیت شناخت پس چطور و چگونه است که همین مسئولان نسبت به خواست و مطالبات اکثریت ملت بی‌توجه هستند و نکته مهم‌تر اینکه خواست و مطالبات‌شان را به رسمیت نمی‌شناسند؟
مهرماه ۱۴۰۰، دومین سالی است که به جهت پاندمی کرونا، سال تحصیلی مجازی آغاز می‌شود. اپلیکیشن شاد در اسفند ۱۳۹۸ طراحی شد تا بتواند به آموزش مجازی صحیح کمک کند و در آغاز سال ۱۳۹۹ در اختیار نظام آموزشی کشور قرار گرفت.
حالا که امسال اربعین حسینی گره خورده با هفته دفاع مقدس درتلاشیم تا با حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ولایت مداری، مقاومت، ایثار، جهاد و شهادت و خودباوری دینی و ملی را زنده نگهداریم چرا که این خودگذشتیها و ایثارگریها آیین و مرامی را بنیان نهاد که می‌تواند الگوی مناسبی برای جریانهای فرهنگی در جامعه قرار گیرد.
مدیرکل نظارت و ارزیابی فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی کارنامه عملکردی شورای عالی جوانان، ستاد ملی زن و خانواده و معاونت زنان ریاست جمهوری پرداخت و پیشنهاداتی جهت رفع مسائل و مشکلات حوزه‌های زنان، جوانان و خانواده ارائه داد.
خبر عضویت ایران در سازمان شانگهای با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است؛ برخی آن را «بسیار مهم و استراتژیک» دانستند و برخی نوشتند «پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای از آنچه فکر می‌کنیم اهمیت کمتری دارد..» برخی این اتفاق را «تلاشی تاریخی» و مرهون تکاپوی دولت قبل و اقبال دولت فعلی دانسته‌ و برخی سعی کرده‌اند آن را مثل یک عکس فوری به دولت فعلی نسبت دهند و به آن افتخار کنند.
بالاخره بعد از سه هفته از انتخاب دکتر علی قاسم‌زاده توسط ششمین شورای اسلامی شهر اصفهان به‌عنوان شهردار منتخب اصفهان، وزیر کشور رسما ایشان را به‌عنوان شهردار جهان‌شهر اصفهان منصوب کرد. ضمن تبریک به آقای دکتر قاسم‌زاده و آرزوی موفقیت برای ایشان در این مسئولیت خطیر به‌عنوان یک شهروند و البته کارمند شهرداری اصفهان چند نکته را یادآور می‌شوم.
مسئولین و متولیان قضایی، انتظامی و امنیتی کشور برای تامین نظم و امنیت و آرامش جامعه، عموما مقابله و پیشگیری تحرکات و خنثی ساختن اهداف شوم و مذبوحانه مجرمین، سارقین و هنجارشکنان را بر هر امری مقدم می شمارند.
زنجیره ارزش انرژی، از تولید، انتقال، توزیع و مصرف تشکیل می‌شود. باید اصلاح قیمت‌گذاری در بخش مصرف را فعلا مسکوت گذاشت و اصلاح قیمتی در چرخه تولید، انتقال و توزیع صورت گیرد؛ به‌گونه‌ای‌که در فازهای اولیه صرفا جلوی تلفات انرژی را بگیرد و یک بازی برد-برد را شکل دهد.
مدیریت کارخانه بتن سازی ساروج بتن؛

کارآفرینی به زبان ساده

کارآفرین، ایجاد کننده یک چیز ارزشمند از هیچ است، بنابراین کارآفرین، کسی است که دارای قدرت درک بالا است و توان پیدا کردن خلأها و فرصت‌ها را دارد و می‌تواند در جامعه از طریق پرورش ایده و تبدیل فکر خود به یک محصول جدید (کالا یا خدمت) اقدام به ارزش آفرینی از هیچ کند.
وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر تلاش زیادی کرده که خود را در عرصه فناوری اطلاعات و IT به روز نگه دارد و همگام با آموزش جهانی پیش برود. تلاشی که شاید شاخص‌ترین نمود آن را بتوان در سامانه‌های رنگارنگ تعبیه شده برای الکترونیکی کردن آموزش و خدمات آن مشاهده کرد.
در اوج قرون وسطا که کلیسای روم، اروپا را در چنگال خود قرار داده بود و بساط شکنجه و اعتراف‌گیری و تفتیش‌عقاید به امری روزانه تبدیل شده بود، بسیاری از متولیان دین به‌ نام دین مشغول عیش و نوش و سرمست قدرت بودند، مخالفانی که برخاستند و جلوی کلیسا ایستادند اتفاقا دیندارانی با ایمان بودند.
برخلاف برخی تحلیل ها و نظرها پیوستن به شانگهای اتفاق خوشایندی است. اصولا اگر خوشایند نبود ایران سال ها و در دولت های مختلف به دنبال تحقق آن نبود.
رایزنی میان ایران و عربستان هنوز به مرحله‌ای نرسیده است که به صورت مشخص بتوان از داد و ستد در این عرصه صحبت به میان آورد. مشخصا مقامات سعودی مسائلی دوجانبه در دیدار با مقامات ایران مطرح کرده‌اند.
پیوستن ایران به سازمان شانگهای در جریان نشست اخیر سران کشورهای عضو این سازمان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان یک پیروزی راهبردی و استراتژیک برای ایران تلقی می‌شود.
کودکان نیازمند مراقبت کامل روحی و جسمی والدین هستند و آموزش خودمراقبتی از اولین و‌ مهم‌ترین امور حمایتی است که بهتر است در سن دو سالگی شروع شود.
اگر سیل واردات و توزیع و تزریق واکسن تنها سه تا چهار ماه پیش صورت می‌گرفت به احتمال زیاد کشور وارد پیک پنجم نمی‌شد و اگر از ابتدای شیوع کرونا روی خرید واکسن تمرکز می‌شد و به آن اولویت می‌دادند و هیچ‌ کس به هیچ دلیلی کوچک‌ترین تاخیری در این مورد را انجام نمی‌داد و مقامات از پذیرش لحظه‌ای تاخیر استنکاف می‌کردند و اگر برای خرید واکسن حتی تا تغییر برخی از مناسبات خارجی پیش می‌رفتند حالا بسیاری از عزیزان در کنار خانواده‌های‌شان بودند.
این روزها برخی تغییر مواضع در اصولگرایان دیده می‌شود که ذهنیت عمومی را نسبت به امکان نزدیک شدن دیدگاه‌ها به یکدیگر و کاهش تنش‌های سیاسی در جامعه کم می‌کند. از سوی دیگر فضای عمومی به گونه‌ای است که کسی حرف دیگری را نمی‌شنود، بلکه ابتدا مواضعی را نسبت به هم منتسب می‌کنند، سپس آن مواضع مجعول را نقد و رد یا تخطئه می‌کنند.
در خلال بیست و یکمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شد، پس از ۱۴ سال کشورهای عضو با تبدیل وضعیت ناظر ایران به عضویت دائم موافقت کردند. ایران از سال ۲۰۰۶ به عنوان عضو ناظر در این سازمان پذیرفته شده بود و پیش ‌از این چند مرحله تلاش برای عضویت دائم در این سازمان بدون نتیجه مانده بود. نخستین تلاش‌های ایران در دوره دولت‌های نهم و دهم به دلیل اعمال تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد ناکام ماند.
یکی دیگر از فاکتورهایی که می تواند بر توسعه و بهره گیری از کریدورهای بین االمللی ترانزیتی عبوری از بنادر ایران نقش اساسی ایفا نماید، بهره گیری از ظرفیت های شرکت های کشتیرانی بین المللی مهم متردد در بنادر مهم دنیا و منطقه می باشد تا با ادغام با شرکت های اپراتوری بزرگ کشور ویا مدیریت مستقل پایانه های بندری بنادر، هم در جذب بار و هم حمل بار بطور یکپارچه عمل نمایند. این مدل در تمام دنیا بویژه در حال حاضر که تغییرات اساسی در سایز کشتیها بویژه کشتی های کانتینربر در حال وقوع است، از جمله مدل های پذیرفته شده در حمل و نقل دریایی محسوب می گردد.