یادداشت‌ها

تلاش برای دزدی دریایی نفت صادراتی ایران در دریای عمان توسط امریکا ثابت کرد که علیرغم تبلیغات، تحریم‌ها نتوانسته مانع صادرات نفت ایران شود.
هنگامی که شایسته‌سالاری نباشد افرادی روی کار می‌آیند که بتوانند رابطه بهتری با کسی که در رأس کار است، برقرار کنند. هنگامی که موضوع ضابطه‌مندی و شایسته‌سالاری کنار می‌رود و رابطه جای آنها را می‌گیرد، فامیل‌ها، شریک‌ها، هم‌جناحی‌ها و هم‌بندی‌ها روی کار می‌آیند و دیگر شایسته‌سالاری رعایت نمی‌شود.
وزیر محترم نفت گفته است ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صنایع نفت و گاز کشور لازم است.
یک واقعیت مهم در مورد دولت سیزدهم این نکته است که هرچقدر از حلقه اول انتصاب‌ها دور می‌شویم برحاشیه‌های این دولت افزوده می‌شود. البته این موضوع تا حد بسیاری طبیعی است.
برای حل بحران جهش قیمت مسکن و خروج از رکود، باید ابتدا «مالیات سالانه» وضع شود. ضمن آنکه مالیات‌‌‌ستانی منافاتی با ساخت‌وساز ندارد.
کی از نکاتی که سکانداران جدید سیاست خارجی کشور در موضوع مذاکرات هسته‌ای و برجام بر آن تاکید می‌کنند، تامین ضمانت برای اجرای این توافق است. در واقع کاری که ترامپ کرد و بدون اینکه ایران از تعهدات مندرج در سند برجامی عدول کرده باشد، امریکا را از آن خارج کرد، نشان داد که نقض این توافقنامه هیچ آثار حقوقی بر نقض‌کننده ندارد و ایران از این نظر زیان دیده است.
صرف‌نظر از اینکه مقاله یک رسانه افراطی درباره حضرت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی را توهین و هتک‌حرمت بدانیم یا آن را به اسائه ادب تنزل دهیم، واکنش‌ها به آن قابل‌مطالعه است. ابتدا سکوتی شگفت‌انگیز حاکم شد و حتی نهادهای رسمی روحانیت نیز برانگیختگی نداشتند.
ادعــای اصلــی دولـت ایالات‌متحــده در وضع تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران «مقابلــه با دولــت مستقر» است. این ادعـا با شیوه‌های گوناگون از طریــق رسانه‌های وابسته به نگاه مدافع تحریم و بنگاه‌های خبری همسو با ایشان نیز تزریق می‌شود. پیش از این تحلیل‌های مختلفی درخصوص مصادیق متعدد تحریم‌های یک‌جانبه ارائه شده تا نشان دهد اصلی‌ترین هدف از تحریم‌ها، ایجاد فشار به «مردم» ایران است نه «دولت» و اساساً بار اصلی فشار، مخاطبی جز مردم نداشته و ندارد.
کافی است سری به فضای مجازی بزنیم و اسم امیر تتلو را سرچ کنید تا به آخرین کنسرت ایشان در ترکیه برسید. منطق سه هزار نفر از ایران و دیگر نقاط جهان برای کنسرتی که چند دقیقه‌ای از آن در فضای مجازی قابل دیدن است، سرودست شکستند، چیست؟ نه موزیک دارد، نه شعر، نه آهنگ. گفته می‌شود در زمان اجرای کنسرت بیش از 30هزار نفر از طریق یوتیوپ به صورت زنده بزم شبانه این آقا را که پر از کلمات وقیح و ادبیات غیرقابل تصوری در کلام بود، مشاهده کردند.
از مرداد امسال که تحولات جدیدی در افغانستان اتفاق افتاد این نخستین بار است که وزرای خارجه همسایه افغانستان دور هم جمع شده‌اند. البته وزرای خارجه در نشست‌های دیگر با هم دیدار داشته‌اند اما ارزشمند است که نه فقط به دلیل تحولات افغانستان بلکه برای هر موضوع منطقه‌ای وزرای خارجه گرد هم بیایند.
در ادبیات علمی حوزه اقتصاد کلان، تعادل میان مجموع عرضه و تقاضای جامعه در بازار کالا و خدمات اهمیت ویژه‌ای دارد. گاهی عدم تعادل ناشی از معضل در سمت تقاضاست و گاهی ریشه عدم تعادل در سمت عرضه؛ البته در بازارهای پول، کار و سرمایه نیز ضرورت تعادل این دو سو در سطح سازوکار کلان اقتصاد حائز اهمیت است.
در ابتدا باید فلسفه ارز 4200 تومانی را توضیح دهیم. زمانی که ارز 4200 تومانی مطرح شد، دقیقا در مقطعی بود که به یکباره قیمت ارز سه برابر شد و برای اینکه از التهاب بازار و افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی جلوگیری شود، موضوع ارز 4200 تومان در دستور کار سران سه قوه قرار گرفت. یعنی هر سه قوه در آن مقطع تفاهم کردند که برای ارز کالاهای اساسی مبنای قیمت، 4200 تومان باشد. در همه این سال‌های گذشته این موضوع مورد بحث کارشناسان اقتصادی بوده که این ارز 4200 تومان در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند مبنای رانت و همچنین زمینه ایجاد فساد باشد.
بستن بودجه به شکل آمایش سرزمین، بیشتر جنبه شعاری دارد و آمایش بیشتر در موضوع برنامه مطرح می‌شود. در ابتدا باید برنامه هفتم کشور را تنظیم‌کنیم که یکی از شاخصه‌های آن برنامه هم می‌تواند آمایش سرزمیــن باشــد تا به‌عنوان مثال سکونتگاه، قطب کشاورزی، قطب صنعتی، شکل چیدمان و سیاست‌های جمعیتی و ... چگونــه باشد.
این تنها برداشتن نخستین گام از سوی آمریکاست که می تواند گره کور احیای برجام را بگشاید و به جز آن مدیحه سرایی برای احیای برجام در حرف و ادامه سیاست ترامپ در عمل، هیچ تاثیری نخواهد داشت.
مدتی است که موضوع لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس و دولت و بین فرهنگیان مورد بحث است و در این لایحه علاوه بر بحث معیشت معلمان ارتقای جایگاه و شأن مقام معلم و افزایش صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان مورد توجه است ولی هیچ‌گاه نظام رتبه‌بندی معلمان به معنای واقعی اجرایی نشده و تحقق نیافته است و هر بار که این موضوع مطرح شده، فقط با کمی افزایش حقوق به پایان رسیده و این موضوع به یک سریال تکراری ناامید کننده برای فرهنگیان تبدیل شده است.
این روزها تلاش می‌شود تا در حد امکان آموزش حضوری شود و دانش‌آموزان که نزدیک به دو سال است از فضای کلاس و مدرسه فاصله گرفتند به مدرسه بازگردند. صرف‌نظر از مباحث مربوط به درستی یا نادرستی این تصمیم که مسوولیتش با ستاد ملی مبارزه با کرونا است، می‌خواهم به چند نکته پیرامون مدرسه پس از کرونا اشاره کنم.
رهبران آمریکا و تروئیکا در حاشیه اجلاس گروه 20 بیانیه‌ای منتشر کردند و بازگشت به برجام را منوط به تغییر رفتار ایران دانستند. بعد از این بیانیه دو نکته را باید گفت. نکته اول خطاب به کشورهای اروپایی است که برجام یک طرف نداشت و طرف‌های متفاوتی داشت.
اخیرا یکی از اعضای محترم کمیسیون قضایی مجلس عنوان کرده است که این کمیسیون در تلاش است شرایط فعلی مهریه را اصلاح کند و به همین منظور مقرر است مالیات برای مهریه در نظر گرفته شود.
اگر امروز تاخیری در احیای مذاکرات وجود دارد به دلیل زیاده‌خواهی ایالات‌متحده آمریکاست. بنابراین منطقی است که ایران در مذاکراتی حاضر نشود که ذیل آن یک نگاه یک طرفه، درست ضد منافع ملی ایران وجود دارد. در ضمن اگر بخواهیم منطقی با مسأله برخورد کنیم در شرایط اقتصادی و معیشتی فعلی نباید پای میز مذاکره‌ای حاضر شویم که نهایتاً نتیجه مطلوبی برای ما در پی ندارد. ما باید با منطق، هوشمندی و برنامه‌ای همه‌جانبه به سمت مذاکره پیش برویم.
‌‌گسترش فقر در جامعه امروز ایران در چند دهه گذشته واقعیتی است که هیچ کارشناس و تحلیلگری درباره آن تردید ندارد. بااین‌حال چون مطالعه جامعی درباره تعیین سهم عوامل مختلف در افزایش جمعیت فقیر انجام نشده، طبعا سخنوران و تحلیلگران عوامل متفاوتی را در شکل‌گیری این پدیده دردناک مؤثر و مقصر می‌دانند.
این روزها کنار پیاده‌روها و در حاشیه خیابان‌ها افراد نسبتا مسنی را می‌بینیم که بساطی کوچک از چند قلم کالای ارزان‌قیمت مثل دستمال کاغذی، لیف حمام، کبریت و شانه سر و غیره را پهن کرده و کنارش نشسته‌اند. با نگاهی ملتمسانه و گاهی کلامی آرام از رهگذران درخواست خرید و کمک می‌کنند یا فقط به عابران نگاه می‌کنند و چیزی نمی‌گویند. معلوم است که کمتر خریداری پیدا می‌شود ولی گاهی عابری چند تومانی به این ظاهرا فروشنده‌ها پرداخت می‌کند.