حل همزمان پرونده هسته ای و مسائل آژانس

اگر اظهار نظر آقای گروسی نتواند شورا را راضی کند که پرونده هسته ای ایران گامی به جلو رفته است و خواسته های آژانس از سوی ایران در حال اجراست، آنگاه با توجه به اینکه شورای حکام هر سه ماه یکبار تشکیل جلسه می دهد، ممکن است تصمیم نه چندان مثبتی علیه ایران گرفته شود.
تصویر حل همزمان پرونده هسته ای و مسائل آژانس

به گزارش سایت خبری پرسون،علی بیگدلی کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی نوشت: سفر گروسی، دبیرکل آژانس به ایران از منظر رسانه ها سفر مثبتی ارزیابی شد اما از میان صحبت های گروسی می توان به این نتیجه رسید که احتمالا ایران و آژانس نتوانسته اند تمامی مسائل باقی مانده را حل و فصل کنند با این وجود نمی توان اینگونه تحلیل کرد که ایران و آژانس به راهکارهایی برای حل برخی موارد در پرونده هسته ای ایران در آژانس نرسیده اند.

ادبیات آقای گروسی در درون ایران ملایم تر از ادبیات آقای گروسی در خارج از ایران بود و می توان این تفاوت بیان آقای گروسی را درک کرد اما با این وجود توافقاتی بین ایران و آژانس صورت گرفته است که رویکرد آقای گروسی به طور کلی منفی نیست. حال باید در انتظار بود که گزارش آقای گروسی به آژانس بین المللی انرژی اتمی چگونه خواهد بود. نوع گزارش دهی آقای گروسی می تواند بر نظرات شورا تاثیر بگذارد.

اگر اظهار نظر آقای گروسی نتواند شورا را راضی کند که پرونده هسته ای ایران گامی به جلو رفته است و خواسته های آژانس از سوی ایران در حال اجراست، آنگاه با توجه به اینکه شورای حکام هر سه ماه یکبار تشکیل جلسه می دهد، ممکن است تصمیم نه چندان مثبتی علیه ایران گرفته شود. از این رو اگر آژانس چنین تصمیمی بگیرد می توان به این نتیجه رسید که گزارش آژانس گزارش رضایت بخشی نبوده و آمریکا و کشورهای اروپایی از سفر آقای گروسی به تهران رضایت نداشتند.

در صورت غیرسازنده بودن گزارش آقای گروسی و رای و نظر شورای حکام امکان اینکه پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شود، دور از ذهن نیست. در این صورت ممکن است تحریم های قبل از سال ۲۰۱۵ با مکانیزم ماشه علیه ایران اجرایی شود. در این مرحله کار سخت خواهد شد و بعد از قطعنامه های مکرر شورای امنیت ممکن است پرونده ایران بار دیگر به ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل برود که چنین وضعیتی برای تهران و حتی منطقه مطلوب نخواهد بود.

از این منظر پیشنهاد این است که تهران دیپلماسی ویژه ای را در این زمینه آغاز کند و به رفتار دیپلماتیک خود شتاب بدهد تا هم پرونده هسته ای و هم مسائل مربوط به برجام و بازگشت به آن توام با یکدیگر حل و فصل شود. چرا که برجام و پرونده های آژانس در هم تنیده شده است. آمریکا و اروپا این روزها رویکرد مثبتی با برجام ندارند از این منظر نمی توان بدون حل و فصل هر دو پرونده با هم دیگری را حل و فصل کرد.

منبع: آرمان ملی

466338