بحران مسمومیت دانش آموزان و نقش رسانه ها

رسانه ها بعد از بحران با آگاهی و مدیریت و دروازه بانی خبر و اطلاع رسانی دقیق به حل بحران کمک می کنند. شاید بگویید رسانه سرش برای بحران درد می کند. درست است، بحران از نگاهی برای رسانه یک فرصت است. رسانه می تواند برای جذب مخاطب از بحران استفاده کند اما بدون رسانه، مدیریت بحران هم امکان نخواهد داشت.
تصویر بحران مسمومیت دانش آموزان و نقش رسانه ها

به گزارش سایت خبری پرسون، فریبا خانی نویسنده و روزنامه نگار در یادداشتی نوشت: این روزها بحران مسمومیت دانش آموزان در کشور و ابعاد ناشناخته آن نگرانی ایجاد کرده است. بحران دو نوع است؛ یکی بحران های طبیعی مثل سیل و زلزله و توفان و... دیگر بحران هایی که به دست بشر ساخته می شود. بحران گاهی اجتماعی و یا سیاسی یا یک مسئله بین المللی است و... اما بحران، چه طبیعی باشد چه دست ساز بشر، نیاز به مدیریت دارد و نقش رسانه ها در مدیریت بحران ها بسیار قابل اهمیت است.

رسانه ها بعد از بحران با آگاهی و مدیریت و دروازه بانی خبر و اطلاع رسانی دقیق به حل بحران کمک می کنند. شاید بگویید رسانه سرش برای بحران درد می کند. درست است، بحران از نگاهی برای رسانه یک فرصت است. رسانه می تواند برای جذب مخاطب از بحران استفاده کند اما بدون رسانه، مدیریت بحران هم امکان نخواهد داشت.

باقر امیری در مقاله ای درباره بحران و مدیریت بحران و نقش رسانه ها می نویسد: کارکرد رسانه ها متناسب با هر یک از نیازهای در مرحله پیش از بحران، شامل آموزش مصون سازی، آگاه سازی و دیده بانی، مرحله حین بحران شامل خبررسانی، دروازه بانی و همراه سازی و مرحله پس از بحران شامل پاسخ طلبی، تحلیل گری و آرامش بخشی است. مهم اینکه، در هر بحرانی نباید خبرنگاران و روزنامه نگاران را به صرف دادن خبر و گزارش مقصر شناخت.

در خبرها خواندیم: سید علی طباطبایی از سایت قم نیوز که خبرهای مسمومیت دانش آموزان قمی را گزارش می کرد؛ بازداشت شده است. از چند و چون پرونده ایشان مطلع نیستم اما واقعاً خبرنگار یک رسانه وظیفه اش دادن خبر و گزارش است و حل بحران هم به دوش رسانه و خبرنگار است. دردم از یار است و درمان نیز هم... بنابراین اشتباه نکنیم رسانه دشمن نیست. رسانه، حلقه واسطه بین مردم و حکومت است... در ضمن کارشناسان رسانه معتقدند: رسانه از بحران اثر می پذیرد و بر بحران اثر می گذارد! رسانه، نماینده افکار عمومی است و بازتاب دهنده افکار عمومی است.

جالب است بدانید بحران وقتی بحران نام می گیرد که افکار عمومی و رسانه ها به آن توجه کنند اما اگر رسانه ها کمک کنند به حل بحران و مدیریت آن با آگاهی و اطالع رسانی دقیق دهان شایعه قفل خواهد شد و روشنگری اتفاق خواهد افتاد. هم اکنون در ماجرای مسمومیت دانش آموزان هم رسانه ها به عنوان نماینده افکار عمومی خواسته های مردم را باید بازگو کنند. بعد با کمک کارشناسان راه هایی برای کم شدن خسارات را بررسی کنند با مسئوالن درباره مقصران این ماجرا حرف بزنند. بحث هایی با روانشناسان برای کمک به دانش آموزان و خانواده ها داشته باشند. نگاهمان را نسبت به رسانه تغییر دهیم. این روزها رسانه های داخلی می توانند نقش مهمی داشته باشند و به حل بحران کمک کنند.

منبع: آرمان ملی

466316