زنان امروز ایران

در حال حاضر قسمت عمده از بار ترسیم نقشه ی راه تحولات اجتماعی در جامعه ی امروز ایرانی بر دوش زنان بوده، این مسئله زنان را در موارد قابل توجهی بــه عنوان نقطه ی ثقل تحولات و پیشــرفت المان های فرهنگی اجتماعی جامعه مطرح نموده است.
تصویر زنان امروز ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، بابک خطی طبیب و فعال اجتماعی در یادداشتی نوشت: زنان ایران را باید یکی از پرافتخارترین گروه های تحول ســاز اجتماعی طی ســال های اخیر در مقیــاس جهانی به شــمار آوریــم. کارنامه ای درخشــان که خصوصا طی یکی دو سال اخیر که از مرحله صرف بحث های تساوی و برابری- که البته هر دو اولویت هایی مهم در حقوق زنان هســتند و راه درازی تا تحقــق صد در صدی اهداف آن باقی است- نیز پیشی گرفته، یک سر و گردن بالاتر از گذشته به مرحله ی الهام بخشی و جریان سازی رسیده اســت.

به بیان دیگر در حال حاضر قسمت عمده از بار ترسیم نقشه ی راه تحولات اجتماعی در جامعه ی امروز ایرانی بر دوش زنان بوده، این مسئله زنان را در موارد قابل توجهی بــه عنوان نقطه ی ثقل تحولات و پیشــرفت المان های فرهنگی اجتماعی جامعه مطرح نموده است. نکتــه ارزشــمند دیگــر مســئله ی تثبیــت دســتاوردهای حقوق زنان طی دهه های اخیر بوده اســت؛ به این معنی که دســتاوردهای به ســختی حاصل شــده در این مورد به تدریج در متــن جامعه جا باز کــرده، امروزه به عنوان قسمتی از دینامیک اجتماعی روزمره ی زندگی در آمده، قابلیت بازگشــت به عقــب را ندارد و به همین جهت مذاکرات و عملکردهای بعدی نیز با توش و توان بیشتری به سوی آینده نگاه می کنند.

نکته ی مهــم دیگر عمومیت یافتن حضور زنان در تحولات اجتماعی و توسعه ی آن از گعده های نخبه گرایانه محدود و گروه های روشنفکری به بدنه ی جامعه است. به بیان دیگر طیف های فعال گذشته که در برگیرنده ی الیه ی نازکی از طبقه متوسط بوده، به صورت جزیره ای و نقطه ای در مورد حقوق زنــان و تحوالت اجتماعی فعالیت می نمودند، به کلیت طبقه ی متوسط و طبقات آســیب پذیر اجتماعی-اقتصادی رسوخ نموده، مسائل این حوزه به مسئله ای عمومی و مبتال به همه ی افراد جامعه تبدیل شده است.

مسئله ی قابل توجه دیگر گسترش درک آگاهانه مردان جامعه نســبت به حقوق زنان و همراهی اکثریت آنان با تحولاتی اســت که زنان مرکز و اساسا موضوع آن بوده اند. تحولی که در کشور ما و اساســا خاورمیانه رویکردی جدید و ارزشمند به حســاب می آید. این در حالی اســت که در گذشته ی نه چندان دور بخش کوچکی از مردان جامعه دغدغه مندان واقعی حقوق و مسائل زنان به شمار آمده، اکثریت نسبت به چنین مسائلی بی تفاوت بوده، حتی در موارد قابل توجهی نوعی مقاومت و مخالفت در این زمینه وجود داشــته اســت. این همراهی و درک بایــد به فال نیک گرفته شده، قدم ارزشمندی در زمینه ی ارتقاء آگاهی جامعه تلقی شود. در نهایــت اینکــه جملگی این پیشــرفت ها و داشته ها بدون شــک مرهون تلاش میلیون ها زن ایرانی از گذشــته تاکنون است.

طیفی که یک ســوی آن به زنان پیشرو و نستوه متقدمی می رســد که هیچگاه از پای ننشســته، بیرق تحولات اجتماعی را در ســخت ترین شــرایط برافراشته نگاه داشته اند و از سوی دیگر به نسل شجاع متاخر زنان ایران پهلو می زند که کنش و مطالبه گری را به قسمتی از زندگی معمول خود تبدیل نموده اند. زنانی با این ایده ی مشــترک که هرگز به عقب برنخواهند گشت.

منبع: آفتاب یزد

466333

نظرات شما ( 1 نظر )

باربد |
دوشنبه 14 فروردین 140217:45
بسیار عالی و پرمغز درود بر چنین انسانهای روشنی