سفری برای توافق

اکنون گویا در سفر گروسی به تهران قرار شده برخی پرونده ها و مسائل پادمانی در دستور کار مشترک قرار گرفته و حل و فصل شود. البته هنوز هیچ محتوایی در مورد توافقات ایران و آژانس خبری به بیرون درز نکرده است اما از لحن آقای گروسی می توان این برداشت را صورت داد که توافقی بین مقامات ایران و آژانس صورت گرفته تا این مساله حل و فصل شود.
تصویر سفری برای توافق

به گزارش سایت خبری پرسون،سید جلال ساداتیان کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی نوشت: اظهارات گروسی، دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از سفر به تهران و مالقات با مقامات ایران به گونه ای است که می توان برداشت مثبتی در مورد حل مناقشات هسته ای بین ایران و آژانس از آن داشت. از این منظر که قرار است تهران اجازه پادمانی به آژانس در زمینه بازرسی از مراکز هسته ای را در شرایطی توافقی به آژانس اعطا کند.

احتماال وعده هایی به دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی داده شده است که اینگونه در ارتباط با پرونده هسته ای ایران مصاحبه می کند. علت نگرش مثبت به اظهارات گروسی را باید در عدم به نتیجه رسیدن در بازگشت در برجام مورد بررسی قرار داد.

از جمله دلایل به نتیجه نرسیدن مذاکرات احیای برجام می توان به نتیجه نرسیدن در مسائل پادمانی اشاره کرد. همچنین تهران خواستار آن بود که سپاه پاسداران از لیست تروریستی خارج شود که غربی ها و آمریکایی ها در مورد سپاه اعلام کردند که خارج کردن این رکن نظامی در ایران از لیست به اصطلاح تروریستی در پرونده هسته ای و مذاکرات هسته ای نمی گنجد و اگر قرار است تحریم های سپاه به پرونده هسته ای گره زده شود، غرب نیز مسائل دیگری را دارد که خواستار حل آن با تهران است و باید در مورد آنها نیز مذاکره صورت گیرد که تهران این خواسته ها را نپذیرفت و اعلام کرد که وارد مذاکره در این سطح نمی شود آنها هم مساله سپاه را از چرخه مذاکرات خارج کردند.

موضوع مهم باقی مانده مساله پادمان است که در اواخر دولت آقای روحانی مجلس شورای اسلامی ایران تصویب کرد که اطلاعاتی به آژانس داده شود تا برجام حل شود، از قرار معلوم دوربین های منتسب به آژانس را خاموش نکردند اما محتویات آن را در اختیار آژانس قرار ندادند. در این مرحله دولت در ایران تغییر کرد و بعد از چند ماه اروپایی ها به پرونده هسته ای ورود کردند و بورل قصد داشت بین ایران و آمریکا میانجیگری کند، این میانجیگری هم به نتیجه نرسید.

با آغاز جنگ اوکراین مساله هسته ای ایران به ارسال پهپادهای ادعایی از سوی ایران به روسیه گره زده شد و شرایط در پرونده هسته ای گرفتار متغیرهای دیگری شد. از سوی دیگر مسائل داخلی ایران به وجود آمد و اروپایی ها در این مسائل ورود کرده و به بهانه مساله حقوق بشر علیه ایران تحریم هایی را وضع کردند از این جهت اروپا و آمریکا تلاش کردند یک فضای بین المللی جدیدی را علیه ایران ایجاد کنند . در این شرایط ایران تلاش کرد از طریق آژانس مسائل را مورد پیگیری قرار دهد. گروسی البته یک بار گزارشی علیه ایران به شورای حکام داد که منجر به قطعنامه جدیدی علیه ایران شد اما تهران تدبیری اندیشید که قطعنامه جدیدی علیه ایران ایجاد نشود و پرونده هسته ای به شورای امنیت ارسال نشده و اسنپ بک علیه ایران اجرا نشود.

در نهایت ایران به این نتیجه رسید با آژانس وارد مذاکره شده و پادمان را اجرایی کند تا غربی ها به سمت ارسال پرونده ایران به شورای امنیت گام برندارند. طبق قوانین پادمانی آژانس باید بتواند بازدیدهایی را در مورد ایران انجام دهد. اکنون گویا در سفر گروسی به تهران قرار شده برخی پرونده ها و مسائل پادمانی در دستور کار مشترک قرار گرفته و حل و فصل شود. البته هنوز هیچ محتوایی در مورد توافقات ایران و آژانس خبری به بیرون درز نکرده است اما از لحن آقای گروسی می توان این برداشت را صورت داد که توافقی بین مقامات ایران و آژانس صو رت گرفته تا این مساله حل و فصل شود.

منبع: آرمان ملی

466148