یادداشت‌ها

رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی و نیز دادستان تهران خواستار برخورد با تخلفات صورت‌گرفته در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از جمله تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی، واگذاری عرصه‌های ملی به زمین‌خواران، انتصاب مدیران متخلف، انقعاد قرادادهای بدون انجام مزایده و پرداخت پاداش‌های نجومی غیرقانونی به رئیس و برخی مدیران این سازمان و... شد.
طالبان را در ذیل جریان‌های سیاسی بنیادگرا و در ذیل پارادایم اسلام سیاسی تعریف می‌کنند. بنیادگرایان برخلاف جریان‌های اصلاحگر دینی که خواستار عصری کردن دین در دوران جدیدند(عصرنة الإسلام)، در مسیر احیا و استقرار نظم گذشته‌ای که آن را شکوهمند می دانند و اسلامی کردن دوران(اسلمه العصر) گام بر می‌دارند.
اخیراً جمعی از نمایندگان مجلس با تدوین طرحی با عنوان ایجاد وزرای منطقه‌ای و ارائه آن به هیأت رئیسه مجلس درصدد تقویت بنیه اقتصادی کشور برآمده‌اند. ظاهرا این طرح از سوی هیأت رئیسه مجلس برای بررسی بیشتر به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارجاع شده است.
وقتی دوربین‌های اوین هک شد و اندکی پرده کنار رفت، توقع این بود فعل و انفعالاتی در سطح سازمان زندان‌ها صورت گیرد و مهمتراینکه نمایندگان مجلس حداقل از طریق ابزار عادی مثل کمیسیون اصل 90 که در اختیار دارند، به وضع موجود رسیدگی کنند.
از زمانی که دنیا در قبال جامعه افغانستان و پیشروی گروه ارتجاعی طالبان و سلطه آنان بر افغانستان غیر از پنجشیر «سکوت» کرد، در حقیقت انسانیت «سقوط» کرده و اینجا نه تنها به ضرر جامعه مظلوم افغانستان است، بلکه به سود دنیا و قدرت‌های منطقه و جهان نخواهد بود و موجبات آتش‌افروزی را توسط گروه خشونت‌محور طالبان در منطقه فراهم خواهد کرد.
در حالی که فضایی از رعب و وحشت همچنان شهرهای افغانستان را فرا گرفته است و صحنه‌های متاثر‌کننده از هجوم مردم به فرودگاه کابل و همچنین موج مهاجران به سوی مرزهای ایران و تاجیکستان و پاکستان در انواع شبکه‌های تلویزیونی در جهان پخش می‌شود، زنان و مردان بسیاری در شهرهای مختلف افغانستان دست به تجمعات اعتراضی زده و علاوه بر درخواست مطالبات خود عدم دخالت پاکستان در امور داخلی افغانستان را مورد تاکید جدی قرار داده‌اند.
این روزها مصادف است با پنجاهمین سالگرد جدایی دایمی بحرین از ایران. بعد از اتفاقات و تفاهماتی که از ژانویه 1969 شروع شد و به اعلام استقلال بحرین در 23 مرداد 1350 و پذیرش عضویت بحرین در 31 شهریور همان سال انجامید، پرونده بحرین به عنوان جزیی از قلمرو ایران بسته شد
برخی از کشور‌های اروپایی که امروز شرایط اقتصادی مناسبی دارند، پس از جنگ جهانی اول دچار ابرتورم شدند که از جمله این کشورها آلمان، لهستان، مجارستان و اتریش بودند. نگاه به زمینه‌های ایجاد ابرتورم و اقدامات مفید و مخرب دولت‌ها در این زمینه می‌تواند برای ما درس آموز باشد.
با سقوط دره پنجشیر در شمال افغانستان اصلاح‌طلبان، جمهوری اسلامی ایران را به بی‌عملی در دفاع از آن متهم کردند، اما هیچ‌گاه روشن نکردند از نظام چه می‌خواهند یا نظام باید چه‌کار کند؟ اگر طالبان را برای گفتگو به تهران دعوت کنیم خواهند گفت از یک گروه تروریستی حمایت کرده‌اید و اگر وارد جنگ شویم که همیشه گفته‌اند جنگ بد است.
ایران با ضریب مهاجرت ۱۵ درصدی نخبگان، در میان ۶۱ کشور در حال توسعه در رتبۀ اول قرار دارد. بر این اساس می‌توان تخمین زد طی دهه‌های اخیر چند واحد از ضریب هوشی متوسط ایرانی‌ها صرفاً به سبب مهاجرت کاهش پیدا کرده است.
اکنون دولت رئیسی کاملا مستقر شده است و دولت آمریکا هم چندین ماه است که با روی کار آمدن بایدن رویکردی متفاوت نسبت به دولت پیشین در زمینه برجام فعالیت می‌کند ولی تاکنون نه تنها نتیجه‌ای عملی و توافقی‌ حاصل نشده که پس از وقفه ایجاد شده زمان از سر‌گیری مذاکرات وین هم تعیین نشده است.
در اسفندماه ۸۷ زمانی که کشور در تب وتاب انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بود، آیت‌ا... هاشمی فرآتر از وقایع جاری به دنبال حل معضلی دوباره شدت گرفته به نام «رابطه ایران و عربستان» بود که دود فتنه‌های آینده اش را در آینده آسمان منطقه به خوبی دیده بود!. پس رخت سفر حج برای مصلحت ممالک اسلامی پوشید تا در مکه و ریاض به دنبال راهکاری برای بستن پنجره فتنه های آینده بگردد.
یکی از کارهای خوبــی که در سطـوح جهانی یا ملی انجام می‌شود، نامگذاری روزها به مناسبت‌های خاص است. یکی از این روزها، روز جهانی پیشگیری از خودکشی است که مصادف با 19 شهریور 1400 می‌باشد.
به ‌دنبال تصمیم امریکا برای خروج نیروهایش از افغانستان، شبه‌نظامیان طالبان موفق به سلطه بر افغانستان، به ‌جز مناطق محدودی مانند ولایت پنجشیر، شدند. طالبان پس ‌از فتح کابل با توجه به تجربه تلخ مردم افغانستان از حکومت پنج‌ساله آنان در سال‌های 2001-1996 دوران جدیدی را در تاریخ افغانستان نوید دادند؛ دورانی که علاوه ‌بر برقراری نظم و امنیت همراه با مشارکت گروه‌های مختلف در ساختار قدرت از طریق تشکیل دولت فراگیر، احترام به حقوق و آزادی‌های فردی، آزادی زنان در آموزش و مشارکت در اداره امور همراه با احترام به حقوق و قوانین بین‌المللی باشد.
رسیدن نیروهای طالبان به بازارک، البته با حمایت سیاسی، اطلاعاتی و ظاهرا نظامی پاکستان، باعث شد که ذبیح‌اله مجاهد در کنفرانس مطبوعاتی‌اش، مغرورانه ادعای پایان‌دادن به (به زعم او) آخرین فتنه کند. اما به نظر می‌رسد که اتفاقا مشکلات طالبان تازه آغاز شده؛ مشکلاتی که سال‌ها کشتار و کوهستان‌گردی، مانع از فکر کردن به آن از سوی طالبان شده است.
آخرین ویرایش‌های صورت پذیرفته روی استانداردهای ملی تایر خودرو با این هدف انجام شده‌اند تا مصرف‌کننده نهایی قادر به تعیین شاخص‌ها،‌ برای مقایسه تایرهای موجود در بازار بر اساس اولویت‌های مورد نظر خود باشد و تایر مد نظر را با توجه به مشخصات فنی، عملکردی و قیمت انتخاب کند.
در حوزه مسکن حمایت از سمت تقاضا موثرتر و کارآمدتر از حمایت از سمت عرضه است. این گزاره به این معناست که به‌طور کلی با هزینه‌کرد منابع یکسان، نتایج حمایت از سمت تقاضا می‌تواند، موثرتر و کارآتر از حمایت از سمت عرضه باشد.
امروزه در محافل اجرایی دولت یکی از بحث‌های کانونی، موضوع ساخت یک میلیون مسکن در سال است تا بعد از مدت ۴ سال مجموعا ۴ میلیون مسکن جدید ساخته شود.
طرح مثلا صیانت از فضای مجازی که از همان نام‌گذاری آن معلوم بود که صادقانه با مخاطب برخورد نشده است، به دور از چشم مردم مشمول اصل ۸۵ قانون اساسی شد، تا بلکه فارغ از اطلاع افکار عمومی تصویب و اجرا شود.
ظرفیت های سازمان همکاری شانگهای و همچنین توانمندی های آن با توجه به عضویت دو عضو از پنج عضو دائم شورای امنیت در این سازمان، دارا بودن بیش از یک سوم جمعیت جهان، وسعت قابل توجه و توانمندی های اقتصادی نوید یک ائتلاف بالقوه توانمند را میدهد و...
بررسی‌ها نشان می‌دهد بهره برداری مداوم از ذخایر نفت و گاز کاهش تولید هر ساله را اجتناب ناپذیر می‌کند به‌گونه‌ای‌که این افت تولید در ذخایر نفتی بین 5 تا10 درصد و ذخایر گازی با نوسانات بیشتری صورت می‌گیرد.