جدال ترامپ و پنس در دادگاه

فراتر از آنچه در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا رخ خواهد داد، اکنون نیز ترامپ و پنس درصحنه‌ای دیگر با یکدیگر مواجه می‌شوند:«دادگاه ترامپ»!
تصویر جدال ترامپ و پنس در دادگاه

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد مهرعلی در یادداشتی نوشت: در جریان رفت‌وآمدهای مکرر رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده آمریکا به دادگاه جهت پاسخگویی نسبت به پرونده‌های مالیاتی و امنیتی خود، بار دیگر پای معاون سابق وی یعنی مایک پنس به میان آمده است! ترامپ نسبت به مایک پنس دید بسیار بدی دارد! او ( ترامپ) معتقد است که اگر مایک پنس در ششم ژانویه سال 2021، شکست وی در انتخابات ریاست جمهوری را مورد تایید قرار نمی‌داد ، پیروزی بایدن رسمیت پیدا نمی‌کرد و درنتیجه،چالش بر سر نتایج انتخابات ادامه پیدا می‌کرد. اما مایک پنس بارها به ترامپ اعلام کرده بود که قدرت چنین مانوری را در فضای سیاسی و حقوقی آمریکا ندارد.

پس‌ از آنکه مایک پنس متهم به خیانت به ترامپ شد و حتی در جریان شورش ششم ژانویه طرفداران رئیس‌جمهور سابق آمریکا، هواداران ترامپ آدمک مایک پنس را در مقابل ساختمان کنگره در کاپیتال هیل دار زدند! ارتباط ترامپ و پنس قطع شد. اکنون، در سال 2023 میلادی مایک پنس خود را برای حضور در رقابت‌های انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان برای شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آماده می‌کند .به‌ این‌ترتیب، درصورت حضور ترامپ در رقابت‌ها ،او و معاونش در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

اما فراتر از آنچه در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا رخ خواهد داد، اکنون نیز ترامپ و پنس درصحنه‌ای دیگر با یکدیگر مواجه می‌شوند:«دادگاه ترامپ»!

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا علیه احضاریه یک دادگاه برای شهادت معاون سابق خود در پرونده تحقیقات مربوط به تلاش احتمالی دونالد ترامپ برای ابطال نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ درخواست تجدیدنظر کرد.

دادگاهی در منطقه کلمبیا مایک پنس، معاون پیشین رئیس‌جمهوری، را ملزم کرده است در پرونده‌ای که جک اسمیت، بازرس ویژه، در حال تحقیق روی آن است شهادت دهد. به گزارش شبکه ان‌بی‌سی، پنس گفته است که به این احضاریه پاسخ خواهد داد. احتمال می‌رود او در روزهای آینده برای ادای شهادت در برابر یک هیئت منصفه بزرگ فراخوانده شود. قاضی معتقد است که شهادت پنس در مورد سخنان و عملکرد دونالد ترامپ پس‌ از آن انتخابات اهمیت دارد. دادگاه استیناف فدرال هفته گذشته درخواست دیگر ترامپ برای جلوگیری از شهادت چند تن از دستیاران ارشد او در ارتباط با این پرونده تحقیقات را رد کرده بود.مارک مدوز، رئیس پیشین دفتر ریاست‌جمهوری، و دن اسکاوینو و استفان میلر، دو تن دیگر از مشاوران سابق ترامپ، به حکم قاضی موظف شده‌اند که به تحقیقات بازرس جک اسمیت کمک کرده و شهادت دهند.

قاضی اسمیت در حال گردآوری ادله در مورد این موضوع است که آیا ترامپ درصدد سوء‌استفاده از اختیارات مایک پنس برای لغو نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بوده است یا نه.مخالفان ترامپ می‌گویند که او مایک پنس را تحت‌فشار گذاشت تا مانع از انتقال قدرت به جو بایدن شود.در نتیجه خودداری ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات و اصرار او به «تقلب»، شمار زیادی از هوادارانش در روزهای پنجم و ششم ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره هجوم بردند. در این حوادث، پنج نفر کشته، بیش از ۱۵۰۰ تن شامل صدها افسر پلیس زخمی شدند و خسارات سنگینی به اموال کنگره وارد آمد.اما پنس در آن روزها با تأکید بر این‌که او به قانون اساسی سوگند خورده است، اقدامات لازم را برای ورود جو بایدن به کاخ سفید انجام داد.او بعدها گفت ترامپ با «اظهارات بی‌پروا» همه را به خطر انداخت و «تاریخ، او را بازخواست خواهد کرد».

مایک پنس این احتمال را رد نکرده که در انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواه با دونالد ترامپ و دیگر نامزدهای این حزب رقابت کند تا یکی از آن‌ها به‌عنوان نامزد نهایی حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ انتخاب شود.

منبع: رسالت

480909