یادداشت‌ها

پدیده قتل‌های ناموسی پدیده‌ای مشمئزکننده است که شوربختانه سوابق زیادی از چنین قتل‌هایی در بسیاری از کشورها و از جمله ایران ثبت و ضبط شده است. وقوع این دست از قتل‌ها در سال‌های گذشته در برخی از شهرستان‌ها و استان‌های کشور از جمله اهواز، فارس، آذربایجان شرقی، مریوان، گیلان، کرمان، زاهدان، تهران و آبادان گزارش و ثبت شده است.
در جریان انتخابات ۱۴۰۰ نامزدهای انتخاباتی به‌طور معمول قول‌ها و وعده‌هایی می‌دادند. قابل انتظار است که برخی وعده‌ها مبهم یا حتی فراتر از ظرفیت وعده‌دهنده یا واقعیات باشد، ولی اگر وعده‌های روشن و قابل اجرایی دادند که در عمل نه تنها به سوی تحقق آن حرکت نشد که خلاف آن وعده رخ دهد، در این صورت آنها را چگونه باید تحلیل کرد؟ برای نمونه وعده‌هایی درباره بورس و رونق آن داده شد که اکنون خلاف آن در جریان است. این وعده‌ها را چگونه می‌توان تحلیل کرد؟ آیا دروغ بود یا صادقانه و ناشی از بی‌اطلاعی نسبت به بورس؟ یا نمونه دیگر و مهم‌تر اینترنت بود.
ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه گفته است: بریتانیا، فرانسه و آلمان با چین و روسیه و آمریکا به «همگرایی کافی» برای رسیدن به توافق با ایران دست یافته‎اند و می‌توان گفت؛ این توافق همین الان در دسترس است.
مهم این است که اکنون به مرحله‌ای از مذاکرات وین رسیده‌ایم که حصول توافق تقریباً قطعی است. لذا در این مرحله همه طرفین تمام تلاش خود را به کار خواهند بست که بیش‌ترین سود را بگیرند و کمترین امتیاز را بدهند.
البته تغییر بسیار سخت و اغلب ناشدنی است. آدم‌ها کند وکم می‌توانند خود را تغییر دهند، جامعه‌ها و حکومت‌ها سخت‌تر و دیرتر تن به تغییر می‌دهند. اما تغییر و تحول در انسان‌ها و جوابع نشانه سرزندگی و بالندگی و حرکت و تکامل است.
حجت‌الاسلام منصف، در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته شهر امید، با اشاره به موضوع فاصله طبقاتی و بالا‌رفتن عدد خط فقر گفت: در خطبه اول به نقل از امیرالمؤمنین علی(ع) که هفته گذشته مزین بود به نام پربرکت ایشان، مفصل درباره رفتار آن حضرت با کارگزاران حکومت توضیح دادم.
ویژگی یک حکمرانی قدرتمند و بصیر، واکنش نشان دادن در برابر پدیده‌هایی است که علامت خطر هستند. چندی پیش در یک مسابقه ورزشی در کانادا یکی از تماشاگران خالی را روی گردن مربی تیم حاضر در مسابقه می‌بیند.
به صراحت و با صدای بلند باید گفت گذشت روزگاری که برخی کشورهای غربی برای حضور در کشورهای جهان سوم، حق توحش می گرفتند و امروز نیز چینی ها که تازه به دوران رسیده اند، چنین حقی ندارند. اگر بنا به همکاری است، صرفا باید بر اساس احترام و منافع متقابل باشد و لاغیر.
واقعیت این است که از دهه ۵۰ تاکنون، نیم قرن است نفت می‌فروشیم. دهه ۹۰ دهه فرصت‌سوزی بود؛ به طوری که رشد منفی اقتصاد را شاهد بودیم. در این شرایط برای حفظ کشور و جلوگیری از فرسودگی اقتصاد، به ۴۰۰ میلیارد دلار پول نیاز داریم. ۱۳۰میلیارد دلار نیز برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی نیاز داریم تا بتوانیم خود را حفظ کنیم.
ایجاد تغییر و تحولات اداری بعد از تغییر مدیریت ارشد در هر دولتی، یک عرف نانوشته و یک سنت‌ جاری در سازمان‌ها و ادارات دولتی کشور ماست و پس از پایان کار دولت‌ها، کمتر مدیری می‌تواند صندلی یا جایگاهش را حفظ نمایند. البته در بخش خصوصی به لحاظ ریسک در سرمایه‌گذاری‌ها و نظارت صاحبان سرمایه یا نمایندگان آنها، این تغییرات خیلی کم و درحد بسیار محدود صورت می‌گیرد، مگر اینکه سلیقه‌های اجرایی و دیدگاه‌های کیفیتی متضاد و غیر قابل اصلاح باشند.
اهمیت خبر مصادره اموال توقیف شده افغانستان در آمریکا توسط رئیس‌جمهور این کشور بسیار بیش از آن چیزی است که در دنیا و خصوصا در ایران به آن پرداخته شد.
‌در ذهن تاریخی هر ملت لحظاتی ثبت شده است که به گفته صادق هدایت... مثل خوره روح آن ملت را می‌خورد، آتش‌زدن تخت جمشید به وسیله اسکندر مقدونی و شکستن نیزه سرباز پارسی که از نیل تا سند از خلیج فارس تا دانوب را زیر سیطره خود داشت، ورود چنگیزخان با اسب‌ به مسجد جامع خوارزم و توهین به مصحف شریف که چنگیز خود را خشم خداوند نامید، محاصره اصفهان به دست محمود افغان و در نهایت شکست ابهت مقتدرترین حکومت شیعی در فلات ایران ضعف کشوری که آوازه قدرت آن را شاه عباس صفوی با شکست پرتغالیان تا دربار پاپ در واتیکان رسانده بود.
فاجعه دردناک سر بریدن زن هفده ساله توسط همسرش و با آن سر دور افتخار در اهواز زدن شایسته بررسی بیشتر است تا از تکرار آن در آینده جلوگیری شود.
برداشته شدن تحریم‌های ایران مهم‌ترین موضوعی است که در مذاکرات وین به آن پرداخته می‌شود و اینکه تحریم‌ها را نیز به تحریم‌های برجامی یا غیربرجامی دسته‌بندی کنیم چندان صحیح به نظر نمی‌رسد و نباید در حوزه تحریم اینگونه عباراتی به کار برد.
تعداد روزهای قرنطینه اُمیکرون یک زمان علمی و یک زمان عملی دارد. سازمان بهداشت جهانی هم در نشستی که به تاریخ یکم فوریه داشت، تاکید کرد که تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران در هر کشوری باید موضوعات دیگری را هم اعم از مختل شدن خدمات بهداشت و درمان و سایر بخش‌ها در کشور، درنظر بگیرند.
دوره‌ای بود که تصمیم بر این شد با توجه به سابقه خوب وجود وزارتخانه‌ای مجزا در حوزه محیط زیست، ایجاد شود و تلاش‌هایی برای انجام آن صورت گرفت.
دختران و پسران جوان ایرانی همانند عشاق اروپایی و آمریکایی در روز ولنتاین خرس و قلب و شکلات قرمز هدیه می‌دهند و شب هنگام به رسم عشاق چینی بالون عشق به آسمان می‌فرستند و مانند زرتشتیان، نامه‌ای که حاوی آرزوهای عاشقانه است را به آب می‌اندازند.‌ بسیاری از آنها حتی آیین «هالوین» اروپایی را نیز به جای می‌آورند و دور کاج کریسمس خانه‌شان دعا می‌خوانند. این بلاتکلیفی و درهم‌ریختگی در برگزاری آیین‌‌ها و مناسک مختلف، تا حد زیادی محصول ناسیونالیسم آشفته و سه منبع متفاوت هویت‌بخش یعنی ایرانیت، اسلامیت و غرب‌گرایی است.
فضای مجازی ظرفیت آن را پیدا کرده تا هر گاه خواستیم مفری برای فرار از بار مسوولیت پیدا کنیم، آن را به عهده فضای مجازی بیندازیم. از جمله قتل فجیع یک خانم در اهواز را به عهده آن انداختند و دیدم که آقای زیدآبادی به طعنه و طنز گفت که مقصر اصلی آهن است که توانسته‌اند با آن کارد برنده‌ای بسازند و گردن دختر را گوش تا گوش قطع کنند.
شرایط روسیه و کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکا بر سر موضوع اوکراین به یک نقطه انفجارآمیزی رسیده و احتمال بروز یک جنگ فرامنطقه‌ای وجود دارد. با توجه به اینکه اخیرا نیروهای مسلح روسیه در مرزهای مشترک اوکراین و روسیه به حالت آماده‌باش کامل درآمده‌اند و پایگاه‌های موشکی روسیه نیز حالت آماده‌باش به خود گرفته و همچنین کشورهای عضو ناتو با ارسال سلاح‌های فوق مدرن به اوکراین زمینه را برای یک انفجار منطقه‌ای و جهانی فراهم کرده و اگر هر یک از طرفین دست به یک عمل شتابزده‌ای بزنند، قطعا جرقه یک جنگ جهانی به زودی زده خواهد شد. اما به دلیل اینکه اگر جنگی صورت بگیرد،همه طرف‌ها و حتی جامعه اروپا آسیب خواهد دید.
حکایت تعویض سنگ‌قبر نیما، شاعر بلندآوازه معاصر، حالا دیگر نقل هر مجلسی است از میزان کم‌دقتی، نبود دانش ابتدایی لازم در نثر نگارش چند خط ساده و نشناختن جایگاه نیما در شعر معاصر فارسی و توصیف غلط و به‌کار بردن صفت نابجا در مدح او، همچنین دستاویز شدن سنگ‌قبر یادبود شاعر برای ابراز جان‌نثاری و خاکساری عده‌ای برای اهالی قدرت.
روسیه دنبال تغییر دولت در اوکراین و گرفتن تضمین بر عدم عضویت اوکراین در ناتو است. اگر فشارها جواب دهد تا لحظه آخر حمله نمی‌کند زیرا حمله پیامدهای اقتصادی بدی را برای روسیه دارد.
مردی اهوازی سر زن جوان خود را به اسم «غیرت‌فروشی» و «ناموس‌پرستی» بریده و با لبخندی بر لب، فاتحانه آن را دور شهر ‌گردانده! اخبار ناگواری از این دست که هر از چندگاه به جامعه شوک وارد می‌کند و گویا پایانی بر آن متصور نیست، دلالت بر عمق بحرانی دارد که اگر به درستی فهم و تدبیر نشود، می‌تواند پیامدهای مخرب فراوانی در پی داشته باشد.