چراهایی درباره قیمت خودرو

قصه قیمت خودرو درایران به قول فردوسی بزرگ، یکی داستانست پرآب چشم؛ هر روز بدتراز دیروز و هرسال دریغ از پارسال.
تصویر چراهایی درباره قیمت خودرو

به گزارش سایت خبری پرسون، سیدعلی دوستی موسوی در یادداشتی نوشت: مردم ایران دهه هاست پرسش ها و چراهای متعدد و مهمی دراین باره دارند که هیچ گاه پاسخ روشنی به آن داده نشده و هر بارکه داغ دل جماعت تازه شده و صداهایی بلندتراز معمول برخاسته، موضوع با هزار عذر و بهانه و برچسب و تشر پیچانده شده، غافل از آنکه با پاک کردن صورت مسئله، مسئله که حل نمی شود.

اکنون هم با تحولات جدید و دعواهای تازه ای که در این خصوص میان بورس کالا و شورای رقابت و وزارت صنعت وخودروسازان شروع شده، آن پرسش های قدیمی از صندوقخانه بیرون آمده وتر وتازه و سرحال و سالم دربرابر سیاستگزاران قدعلم کرده است!

لذا برای رعایت حقوق عمومی لازم است برای هزارمین بار و با امید ناامید به پاسخگویی، سیاستگزاران را به پاسخگویی شفاف وتعیین تکلیف این پرسش ها دعوت کنیم؛ پرسش هایی که مهمترین آن درسرفصل های خلاصه و فشرده زیر فهرست شده است:

۱-) چرا نگاه حاکمیت به خودرو بسان گاوشیرده است وصحنه طوری چیده شده که درهر مرحله ، به هرطریق و به هرشکل و بهانه قیمت ها را افزایش دهند؟چرابهای این محصول با دخالت مستقیم دولت یا نهادهای حاکمیتی که کارخانه های عمده تولیدکننده نهاده های اصلی تولید خودرو-فولاد وپتروشیمی- متعلق به آنهاست ،مدام درحال افزایش است؟

۲-) چرا پس از گذشت چهاردهه،سوء استفاده خودروسازان از شعار سترگ تولید ملی تمام نمی شود؟ این چه تولید ملی است که نزدیک به نیم قرن است هنوز بهبود نیافته ؟ چرا این قدر با خودروسازان مماشات می شود؟ و چرا این واقعیت صریح گفته نمی شود که کیفیت، فناوری، قیمت، ایمنی و خدمات پس از فروش خودروسازان مایه شرمساری است وهرچه جز این گفته شود برای حفظ منافع است؟ مگر جز این است که فناوری صنایع خودروسازی ما سال های نوری از دنیا عقب است وکارهایی هم که شده در برابر پیشرفت های خیره کننده جهانی اندک است و بزرگنمایی می شود؟

۳-) فرآیند ضررنمایی خودروسازان قرار است تا کجا ادامه داشته باشد؟ این چه ضرری است که این همه سال باعث ورشکست نشدن این کارخانه ها نشده است؟! اصلا ضرری درکار هست یا این همه ضرر ضرر کردن بهانه ای برای دریافت حمایت های بی پایان دولتی وتسهیلات بانکی والبته دریافت مجوزهای متعدد برای افزایش قیمت هاست؟

۳-) مگرجز این است که مونتاژکاریم و تازه سطح مونتاژمان اخیرا از خودروهای با کیفیت به سوی خودروهای چینی سقوط کرده است؟ لطفا نگویید که خودروهای موجود، به روز و کیفی اند که مردم لبخند می زنند. همه به خوبی می دانیم بسیاری از خودروهای تولیدی فعلی سرهم بندی شده قدیمی ها است و یک خودرو با تغییرشکل ظاهری نه چندان بزرگ، با اسم های جدید وبه نام محصول جدید با دهها تبلیغ و مصاحبه به مردم قالب می شود.

۴-) چرا باید قیمت خودرو با فناوری ۳۰ سال پیش درایران معادل یک خودرو بسیار لوکس وپیشرفته درکشورهای همسایه باشد؟چرا قیمت ۲۰۶ در ایران باید معادل لندکروز درامارات باشد؟ مردم تا کی باید هزینه سوء استفاده خودروسازان از شعار تولید ملی واشتغال را بدهند؟ مگرحق مردم سوار شدن خودروهای به روز، مدرن ، شیک ، ارزان وایمن نیست؟چرا این حق را با ترفندهای مختلف از آنان سلب می کنید؟چه کسی چنین حقی به شما داده است؟

۴-) چرا به بهانه های مختلف این همه سنگ اندازی دربرابر واردات خودرو به صورت ارزان وسریع صورت می گیرد؟ وزارت صنعت را چه به واردات خودرو؟ براساس استانداردهای رایج، این وزارتخانه مسئول سیاستگذاری صنعت کشور است نه بازکردن وبستن حساب وکالتی و سامانه سازی و راه انداختن بازی های مختلف برای پول جداکردن از جماعت و سوء استفاده از شرایط تورمی موجود! آقایان حتما می دانند که خودرو در دنیا کالایی مصرفی ومعمولی است؛ چیزی مثل ماشین لباسشویی. حالا این عرضه قطره چکانی خودروهای وارداتی وبازی هایی از این قبیل چگونه توجیه می شود؟آیا اینها بهانه هایی برای پول جداکردن از مردم نیست؟

۵-)چرا باید دولت برای واردات خودروهای دست دوم به مجلس لایحه بدهد وخانه ملت هم به صورت دوفوریتی تصویب کند؟ چه اهداف ،منافع وپشت پرده ای دراین باره وجوددارد که مردم از آن بی خبرند؟ خودروسازان برتر دنیا برای فروش محصولات به روزشان در دیگر کشورها به صدها ترفند تبلیغاتی و بازاریابی و فروش تمام اقساطی روی می آورند ودر به در به دنبال بازارجدید می گردند. پس بدیهی است با کوچکترین اشاره ای و بادادن امتیازهای متعدد به سرعت بازار ایران را از خودروهای نو وبه روز پر می کنند. چرا ازاین امکان استفاده نمی شود؟احتمالا دلیلش این نیست که این وسط مردم سود می کنند و نه خودروسازان و نه دولت؟

به علاوه، با وجود امکان واردات خودرو نو – به شرح پیش گفته- واردات خودرو دست دوم پنج ساله چه معنی می دهد و آیا این امر درشان ملت بزرگ و ریشه دار ایران است؟

۶-)انحصار درصنعت خودرو چه زمانی پایان می یابد؟ چرا اجازه رقابتی شدن واقعی بازار خودرو داده نمی شود؟ چرا دو خودروساز بزرگ درهمه بخش های پردرآمد بازار خودرو حضوری پرشور دارند؟ به عنوان نمونه ای جالب،چرا بخش عمده واردات خودرو به ایران خودرو وسایپا واگذار شده است؟ اینها بالاخره تولید کننده اند یا وارد کننده یا بازرگان؟شاید هم هر جا بوی پول است، دوستان اول از همه و طلبکارانه زنبیل گذاشته اند؟ به علاوه چرا برندهای معتبر جهانی امکان تولید درایران را نمی یابند وفقط جا برای برندهای فرانسوی واکنون هم دست چندم چینی باز شده است؟چرا برندهای کیفی چون تویوتا، هوندا، فیات، بی ام دبلیو، بنز، سوزورکی، سوبارو، ولوو و غیره نمی توانند درایران و مشخصا مناطق آزاد خط تولید راه بیندازند و هم خودرو ارزان ومدرن به داخل کشور بدهند وهم صادرات کنند و از این محل هزاران شغل ایجاد شود؟ البته که این امکان وجوددارد اما چون احتمالا سفره های زیادی جمع می شود با صدها ترفند کاری می کنند که آنها از نزدیک ایران رد هم نشوند!

۷-) چرا دولت مدام درپی گران کردن خودروست و در نمونه اخیر، چرا تعرفه واردات خودروهایی که هنوز انجام نشده را تا ۱۷۱ درصد افزایش داده است؟دولت به طور طبیعی مسئول تورم بالای موجود درکشور هست و حالا چرا از مردم بابت همین تورم مالیات مضاعف(درقالب افزایش تعرفه) می گیرد؟ مردم ایران چه گناهی کرده اند که مدام باید استانداردهای زندگی شان کاهش یابد ومدام بارگرانی بردوششان بیشتر شود؟…

امثال این پرسش ها درباره صنعت خودرو بسیار است ومانند قصه هزار ویک شب می ماند. بااین حال همواره ازپاسخگویی به آن طفره رفته شده و با صدها سفسطه و مغلطه و قلب موضوع و انحراف و حتی تهدید و تطمیع، سوال کننده ساکت شده است. اما با تغییر شرایط کشور وافزایش ارتباطات ونفوذ شدید رسانه های اجتماعی، مردم و بخصوص جوانان با دریافت اطلاعات کیفی و قیمتی خودروها درکشورهای همسایه ومقایسه آن با داخل کشور، سوال هایی مانند این را می پرسند والبته آن قدر می پرسند تا جوابی قانع کننده بشنوند و شاید هم ساکت نشوند.

منبع: اطلاعات

490013