گمانه زنی های یک سفر

شاید تنها گمانه زنی، علت یا هدف این مسافرت به دو کشور قطر و عمان این است که در آنجا مذاکراتی در جریان است و شاید حضور آقای امیرعبداللهیان در آنجا الزامی باشد. در غیر این صورت سفرهای دیپلماتیک برای تقویت دوستی و تحکیم روابط میان کشورها انجام می شود یا احتماال اگر رئیس جمهور کشورمان بخواهد به این کشورها مسافرت کند ساز و کارهای دیپلماتیک آن می تواند در این سفرها تنظیم شده و به توافق برسد.
تصویر گمانه زنی های یک سفر

به گزارش سایت خبری پرسون، علی اصغر زرگر کارشناس مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت: سفرهای دیپلماتیک معمولا سفرهای رساندن پیام یا بازدیدهای متقابل است. خصوصا اینکه با یک هیأتی نیز همراه نباشد و وزیر امور خارجه کشورمان با دستیاران خود سفر کرده باشند.

لذا در این شکی نیست که شاید آقای امیرعبداللهیان ماموریت ویژه ای داشته باشند که پس از دیدار با روسای کشورهای منطقه به ویژه پادشاهی عمان اهداف سفر مشخص و آشکارتر خواهد گشت. ولی به هر صورت قطر که سیاست مستقلی در پیش گرفته و به رغم اینکه پایگاه های آمریکا در این کشور است اما مدت ها با ایران روابط دوستانه ای داشته نوعی وزنه تعادل در رابطه با برخی کشورها در منطقه به حساب می آید.

عمان نیز همیشه یک حلقه واسط میان ایران و آمریکا بوده و پیام هایی را رد و بدل می کرده است. حال چون این سفر در بحبوحه این شایعات مذاکرات غیر مستقیم میان ایران و آمریکا در خصوص یک تفاهم ضمنی یا توافقنامه ای در ارتباط با مسائل هسته ای یا جوانب امر در خصوص کاهش تحریم هاست آنجاست که می توان گمانه زنی هایی را انجام داد.

این گمانه زنی ها نیز به این صورت است که حال که مذاکرات در کشور ثالثی انجام می شود و کشور ثالثی پیام رسان است این امکان وجود دارد که هم در قطر و هم در عمان این مذاکرات پیش می رود و شاید هم نیاز باشد که ایران در سطح وزیر امور خارجه حضور داشته باشد که اگر مسائلی باشد که نیاز به تصمیم گیری در سطوح بالا باشد خود وزیر امور خارجه حضور داشته باشد. لذا حضور آقای امیرعبداللهیان می تواند از این جهت مطلوب باشد که اگر نیازی به هماهنگی با مقامات بالاتر باشد به راحتی مستقیما با مقامات کشور در ارتباط باشد.

. به همین جهت سفر وزیر خارجه کشورمان به کشورهای منطقه را صرفا می توان در راستای گمانه زنی در خصوص احتمال صحبت هایی درباره احیای مذاکره با غربی ها و در کنار آن روابط منطقه ای در نظر گرفت. این گمانه زنی هم در شرایطی که مذاکراتی در پیش است تقویت می شود. حال چه مذاکرات برای آزادی زندانیانی که طرفین در کشورهای خود دارند و چه در ارتباط با یک تفاهم ضمنی بین ایران و آمریکا برای رسیدن به یک تفاهمنامه باشد.

بنابر این شاید تنها گمانه زنی، علت یا هدف این مسافرت به دو کشور قطر و عمان این است که در آنجا مذاکراتی در جریان است و شاید حضور آقای امیرعبداللهیان در آنجا الزامی باشد. در غیر این صورت سفرهای دیپلماتیک برای تقویت دوستی و تحکیم روابط میان کشورها انجام می شود یا احتماال اگر رئیس جمهور کشورمان بخواهد به این کشورها مسافرت کند ساز و کارهای دیپلماتیک آن می تواند در این سفرها تنظیم شده و به توافق برسد.

اینکه چه میزان می توان انتظار داشت که کشورهای میانجی مثل عمان و قطر بتوانند شرایط را برای مذاکره ایران و آمریکا فراهم کنند باید گفت که آنها میزبانان دوستی هستند که در واقع هم رابطه خوبی با آمریکا دارند و هم رابطه متناسب و دیپلماتیک خوبی با ایران دارند لذا زمینه مساعدی برای انجام مذاکرات وجود دارد که نمایندگان ایران و غربی ها در اتاق های جداگانه انجام می دهند. اما اصل این است که واسط امانت دار باشد و خصوصا مشتاق باشد که این توافق و تفاهم انجام شود. بنابر این عمان و قطر دو کشوری هستند که با توجه به سوابق امر که واسطه های خوبی بودند زمینه مساعدی وجود دارد و اینها می توانند به مذاکراتی در راستای رسیدن به توافق کمک شایان توجهی انجام دهند.

منبع: آرمان ملی

490329