هیچ مماشاتی نکنید

با توجه به ارزش افزوده بالای بخش زمین و مسکن و سود سرشاری که می‌تواند هر منفعت طلب بی‌وجدانی را برای بساز و بندازی وسوسه کند، تمام ظرفیت قانون را باید به کار گرفت تا جان شهروندان به خطر نیفتد. دستگاه قضا و پلیس مطمئن باشند که در این مورد هر چه قاطعانه‌تر عمل کنند پشتیبانی بیشتری از مردم خواهند دید و البته شرط آن این است که هیچ تمایز و تبعیض و مماشاتی هم به هیچ شکلی در میان نباشد.
تصویر هیچ مماشاتی نکنید

به گزارش سایت خبری پرسون، فتح الله آملی در یادداشتی نوشت: وقتی فیلم فروریختن ساختمان‌ها را می‌بینید تنتان می‌لرزد. واقعاً قرار بود در این ساختمان‌ها مردم و خانواده‌ها زندگی کنند؟ ساختمانی که با یک تلنگر مچاله می‌شود و در هم می‌ریزد. عجیب‌تر اینکه دومینو‌وار هم می‌ریزند. باورت نمی‌شود که بمبی یا دینامیتی در کار نبوده و تنها ضربه ناشیانه یک بیل مکانیکی در عملیات تخریبی که کوچکترین نشانه‌های استاندارد مهندسی تخریب را با خود ندارد، باعث ایجاد این ریزش دومینویی شده است!

حالا چند سئوال پیش می‌آید. نخست اینکه اگر قرار بود دوستان یک برج مثلاً ده طبقه ، ۲۰ یا ۳۰ طبقه را تخریب کنند چند ساختمان فرو می‌ریخت و چند ۱۰ کشته و چند صد مجروح برجای می‌ماند؟

دوم، این ساختمان‌ها چطور و چه وقت ساخته شده‌اند؟ شما اگر بخواهید یک دیوار را در خانه خود جابجا کنید همین که یک وانت آجر و چند کیسه سیمان و گچ جلو در خانه بریزید. بلافاصله مأموران سر می‌رسند که چه می‌کنید؟ و به چه جرأت و به چه مجوزی؟ پس این همه ساختمان چند طبقه چطور ساخته شدند؟

سئوال بعدی اینکه بعد از حوادث مرگبار چند زلزله پرآسیب و به‌ ویژه پس از فاجعه متروپل قرار بود بیشتر مراقب ساخت‌‌و‌سازهایمان باشیم و دیگر اجازه ندهیم هر کس هر طور خواست بکوبد و بسازد. پس چه شد؟ مهندسین ناظر چه کرده‌اند؟ شهرداری منطقه کجا بود؟ ضوابط معماری و شهرسازی چه شد؟ برخی می‌گویند سال گذشته که حوادث اواخر تابستان و ناآرامی‌ها پیش آمد و در همان مقطعی که پلیس و دستگاه قضا و دولت و مجلس و … درگیر ماجرای مرگ مهسا امینی و حوادث پس از آن بودند، عده‌ای از فرصت استفاده و شروع کردند به ساخت‌و‌سازهای این چنینی…

پلیس هم که در خیابان‌های مرکزی و بالای شهر مشغول بود و آنها با فراغ بال مشغول کار دیگر خود شدند، اما آیا نباید با این جریانات فاجعه‌ساز هم قبل از آنکه ساختمانی بالا برود برخورد می‌شد؟ حال هزینه تخریب این بناهای ناایمن و حادثه‌ساز چند برابر بیشتر است، یا مگر می‌توان همه این ساختمان‌های ناایمن را تخریب کرد؟ و اگر نتوان مسئولیت بعدی آثار و تبعات زیانباری که ممکن است بر اثر همین اهمال بر سر ساکنان آن بیاید، با کیست؟

درست در همین روز یک خبر دیگر از حادثه مرگبار منتشر شد. اینکه در اثر نشت گاز در محله جوانمرد قصاب یک ساختمان ۳ طبقه دچار حادثه شد و در پی آن ۴ ساختمان مجاور نیز آسیب دید و یک نفر هم جان خود را از دست داد و چندین نفر هم مصدوم شده‌اند و دادستان منطقه هم گفته است که ساختمان‌های آسیب‌دیده هم باید تخریب شوند. از این دست ساختمان‌ها در کلانشهری مثل تهران کم نداریم و باید دعا کنیم که خدا رحمی کند و زمین هم، که یک‌وقت خدای نکرده شهر نلرزد!

شاید برای ساختمان‌هایی که سال‌هاست ساخته شده‌اند کاری نتوان کرد، اما حداقل جلو ساخت‌و‌سازهای ناایمن را با تمام قدرت قضائی و پلیسی کشور باید گرفت. با توجه به ارزش افزوده بالای بخش زمین و مسکن و سود سرشاری که می‌تواند هر منفعت طلب بی‌وجدانی را برای بساز و بندازی وسوسه کند، تمام ظرفیت قانون را باید به کار گرفت تا جان شهروندان به خطر نیفتد. دستگاه قضا و پلیس مطمئن باشند که در این مورد هر چه قاطعانه‌تر عمل کنند پشتیبانی بیشتری از مردم خواهند دید و البته شرط آن این است که هیچ تمایز و تبعیض و مماشاتی هم به هیچ شکلی در میان نباشد.

منبع: اطلاعات

506525