اربعین با قرض‌الحسنه نه ربا

بانک‌ها که به فکر زیارت و عبادت مردم نیستند و اگر بودند وام قرض‌الحسنه به مردم میدادند ثانیا پاک کردن صورت مسئله درد مردم را دوا نمی‌کند و اینکه عنوان عقد را تغییر دهید از قبح ربا نمی‌کاهد و صرفا پاک کردن صورت مسئله است ثالثا وقتی که از ۱۰میلیون حدود ۲ونیم میلیون مسدود و حدود ۲۸درصد سود دریافت میفرمایند اگر سود و ربا نیست پس چیست؟
تصویر اربعین با قرض‌الحسنه نه ربا

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر انور خیرآبادی در یادداشتی نوشت: با نزدیک شدن به ایام اربعین شهادت سیدالشهدا علیه السلام شور و اشتیاق دوستداران امام حسین علیه السلام جهت زیارت اربعین و شرکت در پیاده روی و زیارت کربلا مضاعف می‌گردد در این اثنا برخی بانک‌ها جهت تسهیل!؟ زیارت زوار اربعین تصمیم گرفتند وام ۱۰تا۲۰ میلیون تومانی تحت عنوان حقوقی مرابحه به متقاضیان اعطا نمایند موضوعی که کمافی‌السابق اعتراض برخی علما و مراجع را در پی داشته که این وام شائبه ربوی بودن دارد حقیقتی که بانک‌ها به روشهای مختلف درصدد توجیه آن هستند در حالیکه بسیاری از عاشقان و رهروان امام حسین علیه‌السلام علاقه‌مند هستند در اربعین به کربلای معلی مشرف شوند و نایب الزیاره هموطنان خود باشند برخی بانک‌ها بخاطر سهیم شدن در این امر معنوی دست به کار شدند و به قصد قربت الهی درصدد خدمت به خلق الله هستند و قصد دارند مبلغی بین ۱۰تا۲۰میلیون تومان به زوار متقاضی اربعین پرداخت نمایند البته باسودی حدود ۲۸درصد، در این رابطه شورای فقهی بانک مرکزی به شایعه ربوی بودن وام اربعین واکنش نشان داد و میثمی سخنگوی شورای فقهی بانک مرکزی اظهار داشتند وام اربعین قرض نیست که سود آن ربا باشد بلکه این وام بر اساس قرارداد مرابحه پرداخت می‌شود و هیچ مشکل شرعی ندارد.

در پاسخ به ایشان عرض می‌شود که بانک‌ها که به فکر زیارت و عبادت مردم نیستند و اگر بودند وام قرض‌الحسنه به مردم میدادند ثانیا پاک کردن صورت مسئله درد مردم را دوا نمی‌کند و اینکه عنوان عقد را تغییر دهید از قبح ربا نمی‌کاهد و صرفا پاک کردن صورت مسئله است ثالثا وقتی که از ۱۰میلیون حدود ۲ونیم میلیون مسدود و حدود ۲۸درصد سود دریافت میفرمایند اگر سود و ربا نیست پس چیست؟ کارمزد است یا حق دلالی؟! یا حق‌الزحمه یا باج خواهی؟ رابعا اگر خدای ناخواسته زائری نتوانست اقساط را به موقع پرداخت کند چقدر دیرکرد می‌گیرید؟! و از ربح مرکب استفاده میکنید یا خیر؟! خامسا چه تضامینی قرار است گرفته شود؟!

فقط خواستم عرض کنم تو را به حضرت امام حسین علیه السلام حداقل در این یک فقره دست از سر مردم بردارید و بساط تون را جمع کنید و اربعین را قاطی رباخواری نکنید مردم خودشون قرض می‌گیرند و زیارت ربوی نمی‌خواهند و اگر هم امکانپذیر نبود ثوابش بیشتر از رفتن است، علیرغم اعتراضات مکرر علما و مراجع متاسفانه بانک‌ها کماکان رویه خودشان را در ستاندن سود بیشتر از جامعه ادامه می‌دهند و نهایتا جهت اطلاع این بزرگواران شورای فقهی عرض می‌نمایم که در بسیاری کشورهای بلاد کفر از جمله سوئد حتی یک درصد کارمزد هم از مسلمانان گرفته نمی‌شود چون اونها معتقدند که براساس اعتقادات اسلامی باید به مسلمانان قرض‌الحسنه داد چون درغیراینصورت حرام خواهد بود حالا شما هم هی بچرخونید و توجیه کنید و عنوان عوض کنید هرچند مردم هم به خوبی واقف هستند وام بانکی تحت عنوان عقد مرابحه برای امور تجاری خدماتی یا مشارکت در ساخت وساز و اموری هست که برای وام گیرنده منافع مادی دارد و بانک هم پیشاپیش از منافع و سود حاصله بهره‌مند می‌گردد لابد در این قًضیه بانک می‌خواهد با گرفتن سود هم در سود مادی برخوردار شود و هم در ثواب اخروی هم شریک شود؟!

منبع: آفتاب یزد

506666