ناهماهنگی و فقدان انسجام در موضوعات مرتبط با طرح مدیریت سیما و منظر شهر تهران

انسجام اسناد طرح‌های توسعه شهری درگرو انسجام ساختاری و عبارت دیگر انسجام در چشم‌اندازها، اهداف، راهبردها، سیاست‌ها، برنامه‌ها، اقدامات این طرح‌ها است.
تصویر ناهماهنگی و فقدان انسجام در موضوعات مرتبط با طرح مدیریت سیما و منظر شهر تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، سیامک کاکاوند دکترای معماری و پژوهشگر در حوزه شهرسازی در یادداشتی نوشت:

انسجام اسناد طرح‌های توسعه شهری درگرو انسجام ساختاری و عبارت دیگر انسجام در چشم‌اندازها، اهداف، راهبردها، سیاست‌ها، برنامه‌ها، اقدامات این طرح‌ها است. در حال حاضر در کلیه مقیاس‌ها (ملی، منطقه‌ای و شهری و غیره) این انسجام و یکپارچگی به مشاهده نمی‌گردد. در مقیاس شهری در حوزه مدیریت سیما و منظر شهرها به طرح‌های

  • طرح جامع نورپردازی فضاهای شهری
  • طرح مبلمان شهری، کف سازی و ساماندهی تابلوها ...
  • طراحی فضای سبز شهری
  • طرح مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولان و ناتوانان جسمی و حرکتی
  • طرح مدیریت بافت تاریخی
  • طرح‌های موردی در شهر (پروژه‌های خاص و ویژه...)
  • طرح منظر شبانه شهر تهران
  • طرح مدیریت بصری شهر تهران
  • طرح زیباسازی شهر تهران

می‌توان اشاره کرد. در هیچ‌یک از این طرح‌ها این انسجام و هماهنگی در چشم‌اندازها، اهداف، راهبردها، سیاست‌ها و اقدامات مشاهده نمی‌گردد و طرح با طرح دیگر کاملاً متفاوت و ناهمخوان است. از طرف دیگر اسناد تهیه‌شده برای هر طرح نیز هریک در بخش‌هایی دچار نقصان و نارسایی است. در بخشی از موضوعات صرفاً ضوابط و مقررات پیش‌بینی گردیده است. در بخش دیگر صرفاً سند راهبردی و در پاره‌ای اسناد عملیاتی و اقدامات در خلأ وجود اسناد راهبردی قابل‌اتکا پیگیری می‌گردد.

با عنایت به تجربه و سابقه مدیریت موضوعات شهرسازی و معماری به نظر می‌رسد این طرح‌ها در هماهنگی نظری، مدیریتی و ساختاری و همچنین پیش‌بینی اسناد راهبردی، دستورالعمل‌ها و اسناد عملیاتی توسط متولیان می‌بایست مطالعه و تهیه می‌گردیده است. اجتماع مجموعه موضوعات در سامانه جامع بر ادراک و مدیریت مناسب و مطلوب موضوعات مؤثر و اثربخش است. در ذیل به طرح‌ها و مقایسه اسناد آن‌ها با یکدیگر و پیشنهادات مرتبط اشاره گردیده است.

مقایسه اسناد مکمل سند مدیریت سیما و منظر شهر و تبیین تفاوت‌ها

طرح‌های مکمل طرح جامع نماهای شهری

ردیف

عناوین

وضعیت موجود

انتقادات و ملاحظات

اصلاح و بازنگری لازم

1

نماهای شهری

بر اساس دستورالعمل و ذیل نظارت کمیته‌های نما فعال است

فعالیت 22 منطقه ذیل نظارت کمیته عالی نماهای شهری مستقر در حوزه معاونت شهرسازی و معماری باید مدیریت، نظارت و راهبری گردد.

فرایند بررسی، تائید و اجرا در سامانه‌های شهرسازی... انعکاس ندارد و صرفاً تصویر مصوبات آرشیو می‌گردد.

سند قانونی مشتمل بر چشم‌انداز، اهداف و راهبردهای مرتبط و همسو با طرح مدیریت سیما و منظر به انضمام ضوابط و مقررات...تهیه و تدوین و در کمیته متصل و مرتبط با دیگر اسناد منظر شهری ذیل نظارت کمیته عالیه مدیریت و راهبری نماهای شهری فعالیت نماید.

2

نورپردازی فضاهای شهری

بر اساس طرح راهبردی و عملیاتی و دستورالعمل مرتبط و ذیل نظارت کمیته نورپردازی مستقر در سازمان زیباسازی فعالیت می‌نماید

فعالیت ذیل نظارت کمیته عالی نورپردازی فضاهای شهری مستقر در سازمان زیباسازی صورت می‌پذیرد.

فرایند در سامانه‌های شهرسازی... انعکاس ندارد. یکپارچگی محتوایی و شکلی فی‌مابین این سند و دیگر اسناد وجود ندارد

سند و دستورالعمل منطبق و هماهنگ با محتوا و شکل دیگر اسناد منظر شهری مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد.

سامانه‌ها پس از تعریف و انعکاس فرایند ارزیابی و تائید به یکدیگر متصل گردند.

3

مبلمان، کف سازی و ساماندهی تابلوها و الحاقات شهری

بر اساس دستورالعمل‌ها و کمیته‌های مستقر در سازمان زیباسازی فعالیت می‌نماید

فعالیت ذیل نظارت کمیته عالی مبلمان، کف سازی و ساماندهی تابلوها و الحاقات شهری مستقر در سازمان زیباسازی صورت می‌پذیرد

فرایند در سامانه‌های شهرسازی... انعکاس ندارد. یکپارچگی محتوایی و شکلی فی‌مابین این سند و دیگر اسناد وجود ندارد

سند (طرح راهبردی و عملیاتی) و دستورالعمل منطبق با محتوا و شکل اسناد دیگر کمیته‌ها مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد.

4

طراحی فضای سبز شهری

بر اساس دستورالعمل‌ها و کمیته‌های مستقر در سازمان بوستان و فضای سبز فعالیت می‌نماید

فعالیت ذیل نظارت کمیته عالی طراحی فضای سبز شهری مستقر در سازمان بوستان‌ها و فضای سبز صورت می‌پذیرد

فرایند در سامانه‌های شهرسازی... انعکاس ندارد. یکپارچگی محتوایی و شکلی فی‌مابین این سند و دیگر اسناد وجود ندارد

سند و دستورالعمل منطبق با محتوا و شکل اسناد دیگر کمیته‌ها مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد.

5

مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولان و ناتوانان جسمی و حرکتی

در بعد فضاهای شهری صرفاً موضوع مناسب‌سازی دارای سند و دستورالعمل است

فعالیت ذیل نظارت کمیته عالی کمیته مناسب‌سازی و طراحی و اجرا ابنیه و فضاهای شهری مستقر در حوزه معاونت شهرسازی و معماری

فرایند در سامانه‌های شهرسازی... انعکاس ندارد. یکپارچگی محتوایی و شکلی فی‌مابین این سند و دیگر اسناد وجود ندارد

سند و دستورالعمل طراحی ابنیه و فضاهای شهری و مناسب‌سازی در کنار دیگر اسناد و هماهنگ با دیگر اسناد تهیه و ملاک عمل قرار گیرد

6

مدیریت و نظارت بر کاربری‌ها و فعالیت‌ها

دستورالعمل و سند قانونی، و زیرساخت اطلاعاتی لازم در سطح ستاد و مناطق وجود ندارد

فعالیت ذیل نظارت کمیته عالی مدیریت و نظارت بر کاربری‌ها و فعالیت‌ها مستقر در حوزه معاونت شهرسازی و معماری

مدیریت شهری مداخله‌ای به لحاظ مدیریت فعالیت‌ها و کاربری‌ها ندارد.

زیرساخت، سند قانونی و دستورالعمل لازم در سطح ستاد و منطقه می‌بایست تدوین و اجرا گردد.

7

مدیریت و ساماندهی بافت فرسوده

سند راهبردی و عملیاتی وجود ندارد

ضوابط و مقررات قابل‌اعتنا وجود ندارد

اقدامات متفرق و غیر منسجم در سطح شهر صورت می‌پذیرد

سند راهبردی و عملیاتی تولید و موضوعات در زیرساخت اطلاعاتی منعکس گردد

8

مدیریت بافت تاریخی

سند راهبردی وجود دارد

اقدامات بر اساس سند مذکور صورت می‌پذیرد

به دلیل فقدان زیرساخت اطلاعاتی

سند مذکور به لحاظ شکلی و محتوایی با دیگر اسناد هماهنگ و همخوان نیست

با توجه به حجم اقدامات انجام‌شده در این برهه پیش‌بینی و تعریف سامانه و زیرساخت جامع اطلاعات مکانی و بازتعریف چشم‌انداز، اهداف و راهبردهای طرح مدیریت سیما و منظر در قالب جامع که امکان هماهنگی طرح‌های مکمل و مرتبط فراهم نماید می‌تواند گام مؤثر در ایجاد هماهنگی و اثربخشی مجموعه این طرح‌ها در کالبد و کیفیت فضاهای شهری گردد و وضعیت نابسامان و مغشوش فعلی را مدیریت و ساماندهی نماید.

506707