به گزارش سایت خبری پرسون، سیامک کاکاوند دکترای معماری و پژوهشگر در حوزه شهرسازی در یادداشتی نوشت:
انسجام اسناد طرحهای توسعه شهری درگرو انسجام ساختاری و عبارت دیگر انسجام در چشماندازها، اهداف، راهبردها، سیاستها، برنامهها، اقدامات این طرحها است. در حال حاضر در کلیه مقیاسها (ملی، منطقهای و شهری و غیره) این انسجام و یکپارچگی به مشاهده نمیگردد. در مقیاس شهری در حوزه مدیریت سیما و منظر شهرها به طرحهای
- طرح جامع نورپردازی فضاهای شهری
- طرح مبلمان شهری، کف سازی و ساماندهی تابلوها ...
- طراحی فضای سبز شهری
- طرح مناسبسازی فضاهای شهری برای معلولان و ناتوانان جسمی و حرکتی
- طرح مدیریت بافت تاریخی
- طرحهای موردی در شهر (پروژههای خاص و ویژه...)
- طرح منظر شبانه شهر تهران
- طرح مدیریت بصری شهر تهران
- طرح زیباسازی شهر تهران
میتوان اشاره کرد. در هیچیک از این طرحها این انسجام و هماهنگی در چشماندازها، اهداف، راهبردها، سیاستها و اقدامات مشاهده نمیگردد و طرح با طرح دیگر کاملاً متفاوت و ناهمخوان است. از طرف دیگر اسناد تهیهشده برای هر طرح نیز هریک در بخشهایی دچار نقصان و نارسایی است. در بخشی از موضوعات صرفاً ضوابط و مقررات پیشبینی گردیده است. در بخش دیگر صرفاً سند راهبردی و در پارهای اسناد عملیاتی و اقدامات در خلأ وجود اسناد راهبردی قابلاتکا پیگیری میگردد.
با عنایت به تجربه و سابقه مدیریت موضوعات شهرسازی و معماری به نظر میرسد این طرحها در هماهنگی نظری، مدیریتی و ساختاری و همچنین پیشبینی اسناد راهبردی، دستورالعملها و اسناد عملیاتی توسط متولیان میبایست مطالعه و تهیه میگردیده است. اجتماع مجموعه موضوعات در سامانه جامع بر ادراک و مدیریت مناسب و مطلوب موضوعات مؤثر و اثربخش است. در ذیل به طرحها و مقایسه اسناد آنها با یکدیگر و پیشنهادات مرتبط اشاره گردیده است.
مقایسه اسناد مکمل سند مدیریت سیما و منظر شهر و تبیین تفاوتها
طرحهای مکمل طرح جامع نماهای شهری |
||||
ردیف |
عناوین |
وضعیت موجود |
انتقادات و ملاحظات |
اصلاح و بازنگری لازم |
1 |
نماهای شهری |
بر اساس دستورالعمل و ذیل نظارت کمیتههای نما فعال است |
فعالیت 22 منطقه ذیل نظارت کمیته عالی نماهای شهری مستقر در حوزه معاونت شهرسازی و معماری باید مدیریت، نظارت و راهبری گردد. فرایند بررسی، تائید و اجرا در سامانههای شهرسازی... انعکاس ندارد و صرفاً تصویر مصوبات آرشیو میگردد.
|
سند قانونی مشتمل بر چشمانداز، اهداف و راهبردهای مرتبط و همسو با طرح مدیریت سیما و منظر به انضمام ضوابط و مقررات...تهیه و تدوین و در کمیته متصل و مرتبط با دیگر اسناد منظر شهری ذیل نظارت کمیته عالیه مدیریت و راهبری نماهای شهری فعالیت نماید. |
2 |
نورپردازی فضاهای شهری |
بر اساس طرح راهبردی و عملیاتی و دستورالعمل مرتبط و ذیل نظارت کمیته نورپردازی مستقر در سازمان زیباسازی فعالیت مینماید |
فعالیت ذیل نظارت کمیته عالی نورپردازی فضاهای شهری مستقر در سازمان زیباسازی صورت میپذیرد. فرایند در سامانههای شهرسازی... انعکاس ندارد. یکپارچگی محتوایی و شکلی فیمابین این سند و دیگر اسناد وجود ندارد |
سند و دستورالعمل منطبق و هماهنگ با محتوا و شکل دیگر اسناد منظر شهری مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد. سامانهها پس از تعریف و انعکاس فرایند ارزیابی و تائید به یکدیگر متصل گردند. |
3 |
مبلمان، کف سازی و ساماندهی تابلوها و الحاقات شهری |
بر اساس دستورالعملها و کمیتههای مستقر در سازمان زیباسازی فعالیت مینماید |
فعالیت ذیل نظارت کمیته عالی مبلمان، کف سازی و ساماندهی تابلوها و الحاقات شهری مستقر در سازمان زیباسازی صورت میپذیرد فرایند در سامانههای شهرسازی... انعکاس ندارد. یکپارچگی محتوایی و شکلی فیمابین این سند و دیگر اسناد وجود ندارد |
سند (طرح راهبردی و عملیاتی) و دستورالعمل منطبق با محتوا و شکل اسناد دیگر کمیتهها مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد. |
4 |
طراحی فضای سبز شهری |
بر اساس دستورالعملها و کمیتههای مستقر در سازمان بوستان و فضای سبز فعالیت مینماید |
فعالیت ذیل نظارت کمیته عالی طراحی فضای سبز شهری مستقر در سازمان بوستانها و فضای سبز صورت میپذیرد فرایند در سامانههای شهرسازی... انعکاس ندارد. یکپارچگی محتوایی و شکلی فیمابین این سند و دیگر اسناد وجود ندارد |
سند و دستورالعمل منطبق با محتوا و شکل اسناد دیگر کمیتهها مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد. |
5 |
مناسبسازی فضاهای شهری برای معلولان و ناتوانان جسمی و حرکتی |
در بعد فضاهای شهری صرفاً موضوع مناسبسازی دارای سند و دستورالعمل است |
فعالیت ذیل نظارت کمیته عالی کمیته مناسبسازی و طراحی و اجرا ابنیه و فضاهای شهری مستقر در حوزه معاونت شهرسازی و معماری فرایند در سامانههای شهرسازی... انعکاس ندارد. یکپارچگی محتوایی و شکلی فیمابین این سند و دیگر اسناد وجود ندارد |
سند و دستورالعمل طراحی ابنیه و فضاهای شهری و مناسبسازی در کنار دیگر اسناد و هماهنگ با دیگر اسناد تهیه و ملاک عمل قرار گیرد |
6 |
مدیریت و نظارت بر کاربریها و فعالیتها |
دستورالعمل و سند قانونی، و زیرساخت اطلاعاتی لازم در سطح ستاد و مناطق وجود ندارد |
فعالیت ذیل نظارت کمیته عالی مدیریت و نظارت بر کاربریها و فعالیتها مستقر در حوزه معاونت شهرسازی و معماری مدیریت شهری مداخلهای به لحاظ مدیریت فعالیتها و کاربریها ندارد. |
زیرساخت، سند قانونی و دستورالعمل لازم در سطح ستاد و منطقه میبایست تدوین و اجرا گردد. |
7 |
مدیریت و ساماندهی بافت فرسوده |
سند راهبردی و عملیاتی وجود ندارد ضوابط و مقررات قابلاعتنا وجود ندارد |
اقدامات متفرق و غیر منسجم در سطح شهر صورت میپذیرد
|
سند راهبردی و عملیاتی تولید و موضوعات در زیرساخت اطلاعاتی منعکس گردد |
8 |
مدیریت بافت تاریخی |
سند راهبردی وجود دارد |
اقدامات بر اساس سند مذکور صورت میپذیرد |
به دلیل فقدان زیرساخت اطلاعاتی سند مذکور به لحاظ شکلی و محتوایی با دیگر اسناد هماهنگ و همخوان نیست |
با توجه به حجم اقدامات انجامشده در این برهه پیشبینی و تعریف سامانه و زیرساخت جامع اطلاعات مکانی و بازتعریف چشمانداز، اهداف و راهبردهای طرح مدیریت سیما و منظر در قالب جامع که امکان هماهنگی طرحهای مکمل و مرتبط فراهم نماید میتواند گام مؤثر در ایجاد هماهنگی و اثربخشی مجموعه این طرحها در کالبد و کیفیت فضاهای شهری گردد و وضعیت نابسامان و مغشوش فعلی را مدیریت و ساماندهی نماید.