یادداشت‌ها

به‌رغم امیدواری‌های اندک پس از سفر اخیر انریکه مورا به تهران، ظاهرا قرار نیست قفل مذاکرات شکسته شده و طرفین به توافقی مرضی الطرفین(برد- برد) دست یابند.
رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای در دیدار گرم و صمیمانه با نمایندگان مجلس یازدهم به مناسبت دومین سالگرد تشکیل آن، رهنمود‌های بسیار مهمی را برشمردند که می‌توان آنرا منشور مجلس انقلابی تراز نظام اسلامی نامید.

جبهه پایداری بعد از اینکه در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی توانست بخش زیادی از نیروهای خود را مستقر کند و پس از اطمینانی که از دولت پیدا کرد در سال سوم مجلس شورای اسلامی برای تصاحب ریاست مجلس خیز بلندی برداشت.

تازه چشمم گرم شده بود که صدای غریبی مرا از خواب خوش بیرون کشید ، صداهای هولناکی از دور و نزدیک در گرمای شرجی نفس گیر شنیده می شد. هراسناک در را باز کردم توده ای غبار سپید داخل شد ، آسمان پر گردوغبار و هجوم بی امان ریزگردها نفس را تنگ و نبض زندگی را نشانه گرفته روزگار سخت در تنگناها با همه ناخوشی ها بی علاجی رقم می زند.
به موازات آوار شدن ساختمان متروپل در آبادان ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده است که شخصی با هویت سعید حافظی یکسال پیش با توضیحات فنی- تخصصی راجع به خطرات احتمالی برج دوقلو متروپل هشدار داده، راجع به عدم رعایت استانداردهای فنی و تخصصی در ساخت چنین برجی بنا به نکات تخصصی- مهندسی لازم‌الرعایه به متصدیان امر تذکر می‌دهد.
آقای رییسی اخیرا گفته است که «قرار است در کشور تصمیم‌های سختی بگیریم، شاید برخی موافق این موضوع نباشند، اما اگر با نگاه نقادانه به کارها نگاه کنند اشکالی ندارد ما را رهنمود می‌کند به افق روشنی که پیش‌روی اقتصاد است.
در جریان بحران اوکراین و انتقاد غرب از مواضع چین وزیر خارجه این کشور جمله بسیار مهمی بر زبان راند. وانگ یی گفت: پکن در جایگاه درست تاریخ ایستاده است.
حادثه ساختمان متروپل آبادان بار دیگر اذهان را متوجه این مطلب کرد که متاسفانه سوءمدیریت چه حوادث خونبار و تاثرانگیزی را باعث می‌شود.
امروزه، صحبت‌‌‌ها در خصوص صندوق قابل معامله رمزارزی، با دو رویکرد متفاوت مطرح می‌شود. عده‌‌‌ای آن را گزینه سرمایه‌گذاری ایده‌‌‌آل می‌دانند که در نهایت، به جهشی بزرگ به سمت پذیرش ارزهای دیجیتال منجر می‌شود و می‌‌‌تواند موج جدیدی از سرمایه‌گذاران نهادی را وارد این صنعت کند و موجب بلوغ و ثبات این بازار شود. دسته دیگر هم معتقدند، ازآنجاکه رمزارزها به‌‌‌منظور جدایی از نهادهای متمرکز و دادن قدرت به مردم ایجاد شده‌‌‌اند، احتمالا در درازمدت باعث متمرکز شدن این بازار می‌شوند که این رویکرد، با ذات غیرمتمرکزبودن ارزهای دیجیتال مغایر است.
سفر مهم و راهبردی رئیس‌جمهور اسلامی ایران به پادشاهی عمان مصادف شد با یک حادثه دردناکی که از قبل طراحی شده بود.
ریزش ساختمان 10 طبقه نوساز در آبادان و کشته شدن چند نفر و زخمی شدن دهها نفر و زیر آوار ماندن افرادی که در لحظه ریزش ساعت 12 و 30 دقیقه در محل حضور داشتند، این سوال را پیش می‌آورد که مسئولیت چنین وقایعی برعهده کیست؟ اینکه پیمانکار و مالک ساختمان را بازداشت کنیم، آیا به وظیفه قانونی خود عمل کرده‌ایم؟ فرماندار آبادان می‌گوید این ساختمان 10 طبقه هنوز به بهره‌برداری نرسیده بود.
مسکن و ساختمان، حتی در صنعتی‌‌‌ترین کشورهای جهان نظیر ایالات‌متحده آمریکا، ستون فقرات ثروت و پیشران اقتصاد است و به‌رغم بحران‌هایی که در بخش‌‌‌های مهم اقتصادی و صنعتی طی دهه‌‌‌های گذشته، در برخی از کشورها وجود داشته، هنوز هم از جایگاه ویژه‌‌‌ای برخوردار است.
یاغی‌گری آهسته و پیوسته

نگاهی به مختصات کلی آثار محمد کارت

در یادداشت زیر درباره سریال «یاغی» که به تازگی توزیع آن از شبکه نمایش خانگی آغاز شده و کارنامه محمد کارت کارگردان این اثر بخوانید.
رئیس اسبق کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران در یادداشتی با اشاره به بیان اخیر مشکلات و نارسایی‌های اتاق از سوی برخی اعضا و در مقابل آن مطرح شدن موضوع تهدید کلیت و موجودیت اتاق، این سوال را طرح کرد که اگر اتاق بازرگانی ایران مشکل خاصی ندارد، چرا از تحقیق و تفحص و بررسی مستندات مالی هراس دارد؟
اینکه ما نمی‌توانیم خطای هر فرد را به دیگری اعم از خانواده یا قشر یا مذهب و ملیت او تسری دهیم، به‌طور کلی حرف درستی است. ولی چرا این مورد درباره روحانیون رعایت نمی‌شود؟
مشکلات و نارسایی‌ها با ابعاد و اندازه‌های مختلف در اکثر جوامع دنیا وجود دارند، اما دولت‌ها و سازمان‌های حکومتی تلاش می‌کنند تا کاستی‌ها و معضلات را تا حد مقدور کاهش دهند.
واقعیت این است که ایران همواره برای روسیه اولین خاکریز بوده و در حوزه‌های مختلف هم این اتفاق است. رابطه‌ای که به طور مشخص دیدگاه ایرانی‌ها به آن، نسبت به دیدگاه روس‌ها متفاوت است.
اگر حمل بر خودستایی نشود و کسی هم در این وسط ناراحت نمی‌شود به عقیده بنده به جز خودم کسی معنی واقعی شعر«موجیم و خاموشی ما عدم ماست» را نمی‌داند.

وقتی می خواهند نهالی را در خاک بنشانند، اگر خاک مساعد نباشد و نتواند نهال را نگه دارد بعد از مدت کوتاهی آن برگهای سبز و گل های تازه شکفته و غنچه های زیبا به سرعت پژمرده و خشک خواهد شد.

روح‌الله قاسمیان رئیس اداره کل روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در یادداشتی به تشریح ویژگی‌های روابط عمومی فعال پرداخت.
ما در شرایطی این روزها با افزایش ریزگردهای کشورهای همسایه مواجه هستیم که در آن کشورها، همه به دنبال منافع خود در زمینه برداشت منابع هستند.
ظاهرا روز گذشته کمیسیون قضائی مجلس مصوبه‌ای داشته که براساس آن مردان در قبال عدم پرداخت مهریه به زنان زندانی نخواهند شد و زنان می‌توانند از طریق اجرای احکام ثبت اقدام کنند و مهریه خود را وصول کنند و درصورت نداشتن مال یا معسر بودن زوج، پرداخت مهریه به صورت اقساطی خواهد بود.