اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

مدیرعامل سازمان اموال تملیکی بیان کرد: این سازمان به عنوان امین اموال دولت و حافظ حقوق ملت، سالیانه حجم بالایی از کالاهای متروکه را با حکم اعاده به صاحبانشان بازمی‌گرداند تا در چرخه تولید و اشتغال قرار گیرد.
مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز ۱۳۹۹ نرخ بیکاری را ۴/ ۹ درصد از کل جمعیت فعال کشور اعلام کرده است. تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری برای ایران که به‌صورت مزمن بیکاری‌های دو‌رقمی را تجربه کرده، آن هم در شرایط کنونی که اقتصاد زیر سنگین‌ترین فشارها ناشی از تحریم و همه‌گیری کرونا قرار دارد، می‌تواند خبری خوب و نویدبخش محسوب شود؛ به‌ویژه اگر توجه شود که نرخ بیکاری در یک‌سال گذشته در یک روند تقریبا ثابت نزولی قرار داشته و از ۶/ ۱۰ درصد در زمستان ۱۳۹۸ به ۸/ ۹ درصد در بهار، ۵/ ۹ درصد در تابستان و حالا به ۴/ ۹ درصد در پاییز ۱۳۹۹ رسیده است.
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عرضه و فروش 60 هزار میلیارد تومان سهام برای بازار سهام که این روزها در شرایط اسف باری به سر میبرد بسیار خطرناک است و از طرف دیگر ورود منابع حاصله در پروژه های استانی و میتواند باب رانت و دلالی تازه را باز کند.
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: بازگشت برخی از شرکت های خارجی تولیدکنندگان لوازم خانگی که در زمان تحریم ایران را ترک کردند، می تواند باعث بیکاری چندین هزار کارگر ایرانی و در دراز مدت باعث کاهش سطح تولید در کشور شود.
معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی گفت: تلاش می‌شود در آینده‌ای نزدیک، انسان به عنوان یک عامل انجام کارها ، در داخل یک زنجیره قرار گیرد و خرده کارهایی را که ماشین توان انجام آن را ندارد، انجام دهد و ماشین هوشمند به انسان در انجام دادن کارها کمک خواهد کرد!
استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: وجود سیستم چند نرخی نیز عامل مهم در نرخ ارز است. وقتی شکاف در نرخ ارز رسمی و بازاری وجود داشته باشد زمینه رانت را بوجود می‌آید و آن موقع دلالان و سوداگران در قامت بازارساز ظاهر می‌شوند و بر نرخ ارز تاثیر می‌گذارند.
بزرگ‌ترین خطری که اقتصاد ما را تهدید می‌کند، نه تشدید تحریم‌های ظالمانه و نه تشدید خشک‌سالی و نشست دشت‌ها بلکه بر صدر نشستن و قدر دیدن صاحبان چنین تفکراتی است. بی‌تردید مدیرانی که از خدمات چنین مشاورانی بهره گیرند، ممکن است اسیر توهم شده و با ریل‌گذاری نادرست برای آینده اقتصاد کشور دردسرهای فراوان و هزینه‌های گزاف برای نسل‌های آینده بیافرینند.
یک کارشناس مسائل اقتصاد ایران گفت: مهمترین نکته در مدیریت ارزی کشور، عدول از تمرکزگرایی، تنوع‌بخشی، پیمان‌های ارزی چندجانبه، توسعه پیام‌رسان‌های پولی مستقل، و خروج از زیر ذره‌بین اشراف یوترن (چرخه دلار) است.
سخنگوی آزادسازی سهام عدالت گفت: دو بانک بزرگ کشور یعنی بانک‌های ملی و تجارت در حال ارائه تسهیلات به مشمولان سهام عدالت هستند و مشمولان معادل ۵۰ درصد از ارزش روز سهام خود می‌توانند کارت اعتباری دریافت کنند.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: تنها در تهران حدود دو هزار و ۵۰۰ واحد طلا فروش فعال در فضای مجازی اقدام به داد و ستد طلا می‌کنند که از هیچ مجوزی، نه در فضای مجازی و در معاملات فیزیکی برخوردار نیستند.
با تشکیل جلسه کمیته ماده ( ۲) چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در تاریخ ۲۱ فروردین ماه سال جاری در بانک مرکزی، بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های ۱۴۰۰-۱۳۹۷ به تصویب رسید.
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:

راه اندازی مرکز ارتباط نهادهای مالی با هدف تسهیل فرآیندها

نهادهای مالی تابلوی راهنمای اتوبان بازار سرمایه هستند و یکی از مهمترین ابزارهای مدیریت و کنترل ریسک محسوب می شوند. با توجه به اهمیت موضوع سال جدید توسعه، تسهیل فرآیندها و افزایش شفافیت نهادهای مالی در دستور کار نهاد ناظر بازار سرمایه قرار گرفته و در گام اول این ماموریت مرکز ارتباط نهادهای مالی راه اندازی شد.
دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی تاکید کرد: وضع مالیات به نرخ‌های سود بالاتر از 18 درصد که حاصل افزایش سود بانک‌ها از اقداماتی که با سپرده‌های مردم انجام داده‌اند، نادرست است. بانک‌ها هر چه سود عایدشان می‌شود را بین سپرده‌گذاران تقسیم می‌کنند که این به معنای عملیات ربوی نیست و این مبلغ بالاتر از 18 درصدی که به سپرده‌گذاران داده می‌شود در واقع سود است و نه هزینه. اما سازمان امور مالیاتی این موضوعات را نمی‌پذیرد.
اقتصاد ایران همیشه با چالش پیش‌بینی روبه‌رو بوده و به دلیل وابستگی به مسائل بیرون از مرزهای جغرافیای کشورش، پیش‌بینی‌ها سخت‌تر نیز شده است، به ‌گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان از برآورد شاخص‌های اقتصادی سر باز می‌زنند و به بیان کلیاتی اکتفا می‌کنند به خصوص آنکه وضعیت شیوع کووید19 در کشور نیز بدتر شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درحالی بانک مرکزی را بزرگترین بدهکار دولت عنوان کرده است که رئیس کل این بانک در خصوص چاپ پول از محل تسعیر ارزهای صندوق توسعه ملی گلایه کرده بود.
با سیاست دستوری دولت و سرکوب قیمت‌ها، صرفه اقتصادی تولید مرغ از بین رفته و ریسک توزیع و فروش آن افزایش و سود حاصله به‌شدت کاهش یافته است. پس سرمایه‌ها از این بازار پر‌مخاطره شروع به خارج‌شدن می‌کند و تولید کمتر می‌شود و... . این چرخه باطل اقتصادی و سیاسی در تمام کالاها و حتی خدمات در کشورمان در چند دهه دائما تکرار می‌شود؛ از بازار پول، ارز، خودرو و مسکن گرفته تا قیمت موز، پیاز، سیب‌زمینی و... .
آغاز سده جدید، انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو و اراده همگانی برای «مانع‌زدایی» از مسیر اقتصاد، امید به تحول اقتصادی را زنده می‌کند، تحولی که نیازمند تغییرات اساسی در سازوکارهای اقتصادی کشور است. اما سوال اساسی این است که مهم‌ترین اصلاح اقتصادی که می‌تواند مبدأ تحول اساسی و محور اصلاحات بعدی باشد، چیست؟
بسته معیشتی ماه رمضان ساعت ۲۴ امروز واریز می شود و فقط همان حدود ۶۰ میلیون نفری که یارانه معیشتی دریافت می کنند مشمول این بسته خواهند بود.
بر اساس شیوه رایج برای ارزیابی عملکرد دولت کنونی در مدیریت تورم، آن را با دولت‌های قبل مقایسه و با در کنار هم قرار دادن چند عدد و رقم به قضاوت می‌پردازند. این درحالی است که داوری درست در این باره منوط به در نظر گرفتن شرایط کلی به ویژه وضعیت اقتصادی کشور و شرایط بین‌المللی است.