نان صنعتی گران می‌شود

رییس اتحادیه نان های صنعتی کشور با اشاره به افزایش قیمت سهمیه گندم این صنف، گفت: قیمت هر عدد نان صنعتی تا هفته آینده دست کم تا ۳ برابر افزایش خواهد یافت.

تصویر نان صنعتی گران می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، هیات وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۱ را مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرد که از این میزان، مبلغ ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به عنوان اصل قیمت تعیین شده و یک هزار تومان به عنوان هدیه تحویل در نظر گرفته شد. قبل از آن مجلس قیمت خرید تضمینی گندم را از کشاورزان با ۹ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داده بودند. قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۰ ، مبلغ ۵ هزار تومان بود. به عبارت دیگر افزایش قیمت در هر کیلوگرم گندم ۶ هزار و ۵۰۰ بوده است.

این میزان افزایش قیمت برای خرید تضمینی یک محصول کشاورزی بی سابقه است و به نظر می رسد تصمیم دولت برای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم تحت تاثیر روند رو به افزایش قیمت جهانی این محصول استراتژیک باشد.

اما با این حجم از افزایش قیمت، رشد قیمت در محصولات حاصل از آن که مهمترینشان نان است، اجتناب ناپذیر است.

محسن لزومیان در گفت و گویی، اولین نوع از نان هایی که تحت تاثیر افزایش قابل توجه قیمت خرید تضمینی گندم رشد قابل خواهد داشت را نان های صنعتی عنوان کرد.

به گفته وی؛ به اتحادیه اعلام شده است قیمت سهمیه هر کیلوگرم گندم نان های صنعتی از ۲ هزار ‌ و ۷۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یافته است.

لزومیان با بیان اینکه قیمت هر کیلو گرم آرد برای تولید نان صنعتی به ۱۶ هزار تومان خواهد رسید، افزود: در نتیجه قیمت هر عدد نان صنعتی بدون در نظر گرفتن سایر هزینه های موثر در قسمت تمام شده تولید، دست کم تا ۳ برابر خواهد شد.

وی پیش بینی کرد؛ حداکثر تا هفته آینده اثر این افزایش قیمت خود را با گرانی ‌نان در بازار نشان دهد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت نان صنعتی با شرایط اقتصادی مردم همگام نیست، پیش بینی کرد: تقاضای نان صنعتی در کشور به شکل قابل توجه ای کاهش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: با توجه به عدم توان رقابت نان صنعتی با نان سنتی تعطیلی واحدهای نان صنعتی قطعی خواهد بود و این به معنی از دست رفت سرمایه های کلانی است که بخش عمده آن از طریق وام های بانکی تامین شده است.

لزومیان تعطیلی ۴۰ درصدی واحدهای نان صنعتی را در مدت زمان کوتاه محتمل دانست.

وی یادآوری شد: طبق برنامه پنجم و ششم توسعه قرار بر این بود که با هدف تامین سلامت جامعه ۴۰ درصد نان تولیدی کشوری صنعتی شود، اما بر خلاف این برنامه ها شاهد کاهش تعداد واحد های نان صنعتی و تولید این نوع نان در کشور هستیم.

رییس اتحادیه نان صنعتی کشور با انتقاد از بی توجهی دولت به نظر بخش خصوصی، اظهار کرد: در اکثر‌ مواقع تصمیم در پشت درهای بسته بدون حضور بخش خصوصی گرفته می شود، هر تصمیمی که بدون توجه به نظر بخش خصوصی گرفته شده است نتایج منفی آن بیش از نتایج مثبت است.

لزومیان همچنین نسبت به فساد احتمالی ایجاد شده با توجه به فاصله قیمت سهمیه گندم نان سنتی و نان صنعتی هشدار داد.

وی تنها راهکار جلوگیری از مشکلات در حوزه نان را یکسان سازی قیمت های گندم و آرد برای تمام صنف عنوان کرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

394090