اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان دی ماه سال گذشته، مانده کل سپرده‌ها به رقم ۳۶۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
هر جامعه‌ای در برخی از مقاطع تاریخی خود با بحران مواجه می‌شود. عبور از این بحران‌ها هدف اصلی سیاست‌گذاران خواهد بود. مشروط بر اینکه در درجه اول به اصل وجود آن پی ببرند سپس راه‌حل مناسب آن را پیدا کرده و مردم را به پیمودن آن راه قانع و همراه کنند.
تحریم‌های ظالمانه چند سال اخیر نیز به نظر می‌رسید باید به آقایان اصولگرا به‌روشنی آموخته باشد که بدون آزادی و تعامل با جهان، سفره و کیک اقتصاد هر روز کوچک‌تر و در همین کوچک‌شدن‌ها، سهم فاسدان و شبکه‌های فساد بیشتر می‌شود.
سال‌هاست که دولت‌ها در ایران تصور می‌کنند حمایت اجتماعی از طریق تحمیل مقررات مداخله‌ای به بازار راه‌حل هوشمندانه‌ای است که هیچ هزینه‌ای ندارد! غافل از اینکه هزینه این حمایت غیرموثر را کشور و مردم با کاهش رشد اقتصاد و تشدید فقر پرداخت می‌کنند.
مدیر اداره ارزیابی سلامت نظام بانکی تاکید کرد: مطمئن باشید اگر بانک‌ها و موسسات اعتباری در اجرای این فرآیند قانونی محدود باشند، عده‌ای خواهند توانست همیشه منابع محدود شبکه بانکی را به انحصار خودشان در آورده و عملاً امکان ادامه حیات بانک و تسهیلات‌دهی به سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی را با مشکل مواجه سازند.
یک کارشناس اقتصادی گفت: موانع دسترسی به تسهیلات بانکی، واردات بی رویه و افزایش قیمت ارز از مهم‌ترین موانع جهش تولید در کشور ما به شمار می‌رود.
ایران قوی آرزوی همه است. اما وظیفه حکمرانان در گیرودار آرزوها محدود نیست. آنها باید با زبان برنامه و راهبرد در خدمت آرزوهای شهروندان باشند.
در اکثر کشورها از علم اقتصاد در سطح کلان سیاست‌گذاری استفاده گسترده می‌شود و در کشور ما هم اقتصاددان‌های شناخته‌شده‌ای در مراکز تصمیم‌گیری نشسته‌اند. ولی سوالی که در ذهن من بدون جواب مانده آن است که در طول بیش از ۵۰ سالی که من به یاد می‌آورم، اقتصاددان‌هایی در سیاست‌گذاری موفق‌تر بوده‌اند که به روابط بین‌الملل گسترده معتقد بوده و همان‌ها بوده‌اند که توانسته‌اند منافع ملی کشورشان را بهتر از دیگران حفظ کنند.
رتبه اقتصادی کشورها بر اساس معیار رتبه بندی، معمولا با یکدیگر مختلف است و این نتیجه گیری که یکسان نبودن رتبه ها ناشی از اشتباه یک رتبه بندی است نیز صحیح نیست. البته با وجود رده بندی های مختلف، اقتصاد ایران یکی از ۳۰ اقتصاد برتر جهان است.
پرسون از بدقولی مسئولان در کنترل قیمت ها می گوید؛

رینگ مبارزه مردم با گرانی های روزانه

مسئولان این روزها از توقف افزایشی قیمت ها می گویند و از طرفی بازار محصولات مصرفی در افزایش قیمت ها رکوردی تازه را بر روی دست مردم و مسئولان می گذارد. رینگی برای مبارزه مردم با قیمت ها که مسئولان، فراهم ساخته اند و خودشان هم تماشاگر این وضعیت نابسامان هستند.
درحالی قرن چهاردهم به سال پایانی رسیده است که کشور همچنان در مواجهه با ابرچالش‌هایی است که هرکدام به‌تنهایی وضعیتی دشوار را رقم می‌زند.
در اواخر اسفندماه سال قبل، سازمان اموال تملیکی طی مکاتبه ای با دبیر شورای عالی مناطق آزاد پیشنهاد می کند برای جلوگیری از خروج ارز از کشور و همچنین استفاده بهینه از حدود ۱۵۰۰ دستگاه انواع خودروی دپو شده در سازمان اموال تملیکی شرایطی را برای فروش و شماره گذاری این وسایط نقلیه در مناطق آزاد تعیین و اجرایی کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با پرسون؛

حذف ۴ صفر، روند مبادلات پولی را افزایش می دهد/ تصویب طرح، به زودی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به صرفه جویی در خصوص حذف ۴ صفر از پول ملی گفت: اگر صفر ها از اسکناس ها حذف شود علاوه بر کمک به کاهش هزینه چاپ قطعا این فرآیند به تسهیل روند مبادلات پولی و مالی و کاهش حجم حمل اسکناس کمک خواهد کرد.