اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

رضوانی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

دستکاری در جداول بودجه ۱۴۰۰ صحت ندارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اتفاق ویژه‌ای در بودجه سال 1400 که متفاوت با سال‌های اخیر باشد؛ وجود ندارد. ضمن این که مجلس جداول را طبق روند تهیه کرده و شورای نگهبان نیز تائید و تبدیل به قانون شده است.
خواست و مطالبه اصلی فعالان اقتصادی و صنعتی و کارشناسان و دلسوزان این سرزمین چه در سال‌های گذشته و چه در سال قبل و موکدتر برای سال‌جاری بسیار ساده است: دولت محترم (حاکمیت) به انجام وظایف ذاتی خود یا آنچنان‌که مصطلح است «کارویژه» های خود در تامین کالای عمومی بپردازد.

در سال ۱۳۹۹ در ابعاد مختلف محیط کسب‌وکار کشور، شرایط بغرنجی تجربه شد. مشکلات محیط کسب‌وکار در بخش‌های مختلف، اندازه‌شان از سال‌های گذشته بزرگ‌تر و وسیع‌تر شده بودند و به همین نسبت آثار نامطلوب و منفی این روند، بر اقتصاد کشور بیشتر شد.
مدیرکل سابق بازرسی بانک مرکزی در گفتگو با پرسون:

قوانین و مقررات بانک‌ها یکی از موانع تولید است

بخش عمده‌ای از قوانین مخل تولید به بانک‌ها برمی‌گردد. مقابله‌ای که بانک‌ها برای بازپرداخت و گرفتن طلب‌شان می‌کنند سبب بیکاری و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی می‌شود. بنابراین می‌طلبد که بانک‌ها در قوانین و مقررات خود تجدید نظری کنند.
محمد ولی در گفت‌و‌گو با پرسون اعلام کرد؛

کاهش 10 درصدی قیمت طلا به زودی

رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: پیش بینی میزان کاهش قیمت طلا دشوار است. با این وجود احتمال افت 8 تا 10 درصدی قیمت‌ها وجود دارد.
بر اساس ضوابط اجرایی قانون بودجه ۱۴۰۰، احداث ساختمانهای جدید اداری توسط دستگاههای اجرایی به‌استثنای تجمیع ساختمانهای موجود و بازسازی ساختمانهای در حال تخریب بدون ایجاد بار مالی ممنوع است.
بیش از ۱۰.۶۸۱ نفر (و به مبلغ ۷۷۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان) با ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۰ به شبکه بانکی در سال جاری و تا پایان چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره‌مند شده‌اند.
بررسی وضعیت تورم بین ۱۰ دهک هزینه ای نیز موید افزایش هزینه خانوارها تا بیش از ۵۰ درصد است؛ به طوری که در فروردین امسال نسبت به سال گذشته دهک اول ۵۰.۳ درصد و دهک دهم ۵۲.۷ درصد افزایش هزینه داشتند.
یک اقتصاددان گفت: این که نمی‌شود بگوییم تحریم‌ها را لغو کرده‌ایم، ولی دولت‌ها و موسسات خارجی برای هر نوع همکاری و مراوده اقتصادی با ایران، مجبور به اخذ مجوزهای موردی باشند. این یعنی اقتصاد ایران و روابط اقتصادی کشور گروگان کارشناسان خزانه‌داری آمریکا هستند و دوباره اقتصاد ایران آچمز آنها است.
مکاتب اقتصاد سیاسی کلاسیک و معاصر از مرکانتالیست‌ها گرفته تا اجتماعیون و اشتراکیون و اخیرا نئوکلاسیک‌ها و نهادگرایان معاصر بر آنند که دادوستد و همکاری‌های اقتصادی بین کشورها و قاره‌ها، کاهنده منازعات هستند و موجب افزایش رفاه و ثروت می‌شوند. چندان‌که مبادلات فرامرزی نه تنها ضریب امنیت و آسایش را در داخل کشورها و جوامع بشری افزایش می‌دهند، بلکه پیش‌نیاز ثبات و رشد و توسعه اقتصادی-اجتماعی به‌شمار می‌روند. بدیهی است افزایش ضریب امنیت ملی و منطقه‌ای به ایجاد و حفظ صلح جهانی کمک می‌کند. در دهه‌های اخیر، نوآوری‌های فنی، انبوه‌سازی کالاهای با فناوری بالا را ممکن ساخته و به نماد تولید و مبادله بین‌المللی تبدیل کرده است که علاوه بر مبادله در زمینه‌های انرژی (برق، گاز و نفت) کالاهای مصرفی نیز با محتوای بالای تکنولوژیک بخش اعظم حجم و ارزش مبادلات را به خود تخصیص داده‌اند و بنابراین حمل‌ونقل جاده‌ای، دریایی و شبکه‌های برق، گاز و نفت نقش عمده‌ای در تولید و درآمد ملی کشورها دارند. لاجرم ایجاد زیرساخت‌ها و فضاهای کسب‌وکار مشترک نیز با توسعه روابط تکنوبیزینس ملازمه پیدا کرده‌اند. «تعامل سازنده با جهان» در بخش‌های زیر می‌تواند مورد توجه اداره‌کنندگان کشور قرار گیرد.
آمار بانک مرکزی درباره چک‌های برگشتی در اسفند سال گذشته نشان می‌دهد که در این ماه ۷۶۳ هزار فقره چک برگشت خورده که از نظر تعداد و مبلغ نسبت به بهمن ماه یه ترتیب ۹.۵ و ۳۷.۷ درصد افزایش داشته است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با وجود مزایای حذف چهار صفر از پول ملی در صورت عدم اقدام دولت برای اصلاح سیاست‌های پولی، ارزی و بانکی و جلوگیری از تولید صفر، اجرای این قانون تاثیری نخواهد داشت.
یک اقتصاددان گفت: در سمت تقاضای ارز، تقاضا برای واردات مانند گذشته وجود دارد و جریان خروج سرمایه از کشور نیز مانند سه سال گذشته خواهد بود. بنابراین به نظر می‌رسد تقاضای ارز در سال ۱۴۰۰ تقریباً در همان سطح یک سال گذشته باشد.
رشد نقدینگی است که قیمت دارایی‌هایی مثل مسکن، سهام، ارز و طلا را تعیین می‌کند. به‌ویژه به دلیل رابطه بسیار نزدیک نقدینگی و قیمت ارز، در اقتصاد ما همواره قیمت ارز متغیر پیشران تلقی شده و قیمت بقیه دارایی‌ها را به دنبال خود ‌کشانده است. شاید در بخشی از سال‌های ۹۸ و ۹۹، نقدشوندگی بالای سهام باعث شد که شاخص به چنین متغیری تبدیل شود.
یک کارشناس حقوقی گفت: از نکات جدید و جالب قانون جدید چک اتصال سامانه صدور به بانک اطلاعات محکومین مالی است که در صورت اجرای کامل قانون، افرادی که در دادگاه معسر یا ورشکسته اعلام شوند امکان صدور چک از سامانه صیاد را نخواهند داشت.
یک کارشناس اقتصاد حمل و نقل تاکید کرد: ترانزیت «زمینی» میان ایران و روسیه، گزینه قابل اتکایی جهت برقراری روابط تجاری و ترانزیتی با این کشور نیست، گفت: ایران و روسیه به لحاظ دریایی با یکدیگر هم مرز بوده، با این حال کشتیرانی تجاری ایران در دریای خزر به اندازه‌ای قوت نگرفته تا بتوان بار صادراتی و ترانزیتی با روسیه را به آن واگذار کرد.
جریان توسعه همواره همراه با عزم ملی بوده‌ است. به بیان دیگر ملتی در این مسیر به موفقیت دست یافته که توانسته نیرو و همت تمام اقشار جامعه و دولتمردان را همسو کند و با استفاده از این نیرو به پیش برود. این همسویی را می‌توان در قالب وحدت ملی و یک خواستن بزرگ که از سوی تمام آحاد جامعه تکرار می‌شود و دراصل همگان منافع خود را در آن می‌بینند، تصویر کرد.
افزایش تورم در ماه گذشته به نحوی بوده که کالا و خدمات بین ۲۰ تا ۱۱۰درصد نسبت به پارسال افزایش قیمت داشته است و «روغن و چربی ها» در صدر این گرانی قرار دارد.