اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

چهارشنبه این هفته مذاکرات ایران و امریکا به نقطه حساس و یک طرح تازه می‌رسد و احتمال سفر مقامات بلندپایه کره جنوبی به ایران وجود دارد. فعالان بازار طلا با اشاره به این دو اتفاق ریسک معامله طلا در بازار این هفته را بالا می‌دانند.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: این اتفاقات عمداً رخ نداده است اما اینکه بگوییم آگاهانه نبوده هم درست نیست. آگاهانه این اتفاق افتاده است ولی شاید اصلاً عمداً نبوده باشد. اینکه بگوییم به این دلیل که سرویس به این سامانه ارائه نشود این کار را انجام داده اند، درست نیست. ولی بر اساس راهبردهای اتخاذ شده آگاهانه این اتفاق افتاده است.
استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا بیان کرد: در داخل برخی‌ها با خوش‌بینی به این مواضع غربی‌ها نگاه می‌کنند حتی اگر منابع بلوکه شده ما آزاد شود نمی‌تواند تاثیری در بهبود وضعیت داشته باشد چون آنها موجب تقویت تولید و کاهش تورم نمی‌شوند بلکه در این سیستم پر از رانت تبدیل به رانت شده و در اختیار گروه‌های خاص قرار می‌گیرند.
جمعی از فعالان تاثیرگذار بخش خصوصی که دغدغه شرایط نامطلوب و نابهنجار اقتصادی کشور را دارند با تشکیل جلسه‌ای ضمن ارزیابی شرایط کنونی کشور، به بحث و تبادل نظر در خصوص شرایط پیش روی بخش خصوصی در سال 1400 می پردازند.
در بازارهای کمتر توسعه‌یافته همچون ایران از یکسو ریسک فاکتورهای متعدد سیاسی و اقتصادی، انحراف معیار پیش‌بینی مدل‌های تئوریک را آن‌چنان افزایش می‌دهد که عملا آنها را از حیز انتفاع ساقط می‌کند و از سوی دیگر تعداد متخصصانی که با نگاه جامع‌الاطراف بتوانند مدل‌هایی را برای بازی‌خوانی روندهای آتی در همه بازارها ارائه کنند، بسیارانگشت شمارند.
حسینی گفت: این سند، سند اجرایی نیست بلکه راهبردی است و اگر قرار به اجرای آن باشد باید تبدیل به قراردادها و پیمان‌هایی شود که در آن زمان می‌بایست به تصویب مجلس برسند؛ حال اگر این فرآیند طی شود، طبعاً بخشی از توسعه اقتصاد کشورها، در گروی مناسبات بین‌المللی آنهاست.
واکاوی چین؛

تغییر مسیر اژدها

چین امروز برنامه‌ای دیده برنامه‌ای مبتنی بر توسعۀ مناطق دور از دریا به منظور ایجاد توسعۀ متوازن در پهنای گسترۀ جغرافیایی خود که به "یک کمربند- یک جاده" شهرت دارد...
استراتژی تبیینی از سوی رهبر انقلاب مبنی بر این‌که تولید در کشور باید محور تلاش‌ها و توجه دولت، مردم، احزاب و گروه‌های سیاسی باشد، بسیار مهم و تعیین‌کننده است. همچنین می‌تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی را هم مرتفع کند.
با برداشته شدن تحریم ها و سرمایه گذاری چینی ها؛

تورم به زیر 15 درصد خواهد رسید

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: اگر تحریم‌ها برداشته شود، مراودات خارجی افزایش پیدا کند و سرمایه‌گذاری چین صورت بگیرد؛ نرخ تورم به شدت کاهش می‌یابد و حتی به زیر ۲۰ یا ۱۵ درصد هم می‌رسد.
رئیس جمهور اعلام کرد، یک خانوار سه نفره دارای برگ سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی، می‌تواند تا ۲۱ میلیون تومان اعتبار در قالب کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کند.
نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است و این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ١٣٩٩ به عدد ٨١,٩ درصد رسیده است.
تازه‌ترین اعلام معاون فنی گمرک از این حکایت دارد که ترخیص کالاهای گروه ۲۷ طبق ضوابط در دستور کار قرار گرفته و بر این اساس با توجه به لیست ارائه شده حدود ۳۰۰ ردیف اظهارنامه را مشمول خواهد شد.
رئیس جمهور با بیان اینکه شاهد فصل تازه‌ای از تجدید حیات برجام هستیم، گفت: همه کشورهای متعهد در برجام در این روزها در وین اجتماع کردند و امروز صدای واحدی درباره برجام شنیده می‌شود.
توئیت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره FATF:

آیا مخالفان حجم خسارت را می دانند؟

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در پیامی توییتری درباره FATF تاکید کرد: اردیبهشت سال ۹۰ وزیر وقت اقتصاد نوشت FATF ضروریست تصویب شود اعتراضی نشد. اما تا هشت وزیر این دولت نوشتند و توجه به منافع ملی را تاکید کردند چه صداهایی که بلند نشد!

صندوق بین المللی پول خبر داد:

پایان رسمی رکود اقتصادی ایران

صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود اعلام کرد اقتصاد ایران سال گذشته رشد مثبت داشته است.
مقایسه هزینه های زندگی و متوسط حقوق دریافتی در بسیاری از شهرهای جهان نشان می دهد که بین این دو متغیر توازن کافی برقرار نیست. داده های این گزارش با استناد به داده های به روز رسانی شده پایگاه خبری کاست آف لیو که تا تاریخ آوریل ۲۰۲۱ به روز رسانی شده، تهیه شده است.
روز گذشته دژپسند در پاسخ به اظهارات اخیر همتی اعلام کرد که دولت یک ریال برای اجرای بودجه سال گذشته از بانک مرکزی استقراض نکرده و بانک مرکزی تنها برای ایفای تعهدات برخی از اجزای بودجه، ارز را خریداری کرده و در مقابل، پول تزریق کرده است.