اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی اندکی افزایش یافت اما تحت تاثیر دلار قویتر و رشد بازده اوراق خزانه آمریکا، نخستین کاهش هفتگی خود در سه هفته گذشته را رقم زد.
مدیرعامل توانیر گفت: جرایم سنگینی برای استخراج کنندگان رمز ارزهای غیر مجاز در نظر گرفته شده به طوری که این افراد می بایست هزینه برق را به قیمت مصوب پرداخت کنند، همچنین جریمه قوه قضاییه را بپردازند، علاوه بر آن دستگاه آن ها نیز جمع آوری می شود، لذا خواهش ما این است که این افراد هه صورت قانونی کار را پیش ببرند تا هم خودشان متضرر نشوند و هم به شبکه آسیب نرسد.
در کشور با شروع تحریم‌ها و عدم رشد اقتصادی خانوارها در دو دهه اخیر یعنی بعد از سال ۷۰، فقر چهره خطرناک‌تری از خود بروز داد.
زرگر در گفت‌و‌گو با پرسون پاسخ داد؛

راهکار خروج کشور از رکود چیست؟ / بخش اول

یک کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: راهکار خروج کشور از رکود تورمی، افزایش سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در صنعت و در نهایت افزایش تولید است. باید سرمایه‌ای که برای خرید ارز، زمین، خانه و طلا صرف می‌شود در بخش های تولیدی به کار گرفته شود. با افزایش تولید، عرضه در مقابل تقاضا افزایش یافته و قیمت‌ها کاهش می یابد.
اقتصاد جهانی قرن بیست و یکم موتورهای مختلفی از اقتصاد قرن قبل دارد. در میان روابط تجاری سیاسی تر، دیپلماسی اقتصادی به یک چارچوب شفاف تر نیاز دارد.
وزیر اقتصاد بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ با توجه به زیرساخت‌های فنی-حقوقی در بازار سرمایه ایجاد شده، اگر مداخلات غیر حرفه‌ای کاهش پیدا کند، امیدواریم که بازار سرمایه یک روند متعادلی پیدا کند و بتوان بر آن برای تامین مالی اقتصاد اعتماد کرد، به خصوص در سالی که می‌خواهیم از تولید پشتیبانی کنیم.
سال ۱۴۰۰ در بخش‌های مختلف نویدهای مثبت و از طرفی نگرانی را تداعی می‌کند، در سیاست خارجی با توجه به مواضع دولت جدید آمریکا پیش بینی تعاملات بهتر بین‌المللی می‌شود و تعاملاتی که با اروپا، آمریکا و چین و کشورهای منطقه خواهد بود به نظر می‌رسد که این سال، سال آرامش و احیانا توسعه روابط بین‌المللی و منطقه‌ای و برون رفت از بحران سال ۱۳۹۹ باشد.

مسئله توسعه و افزایش توان تولید داخلی با هدف رونق اقتصادی کشور، یکی از دغدغه‌هایی است که قریب به ۱۲ سال در نام‌گذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری خود را نمایان کرده است.
یکی از مهمترین شاخص های مقایسه اقتصاد کشورها در گزارش های صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، حجم تولید ناخالص داخلی بر اساس شاخص قدرت برابری خرید (PPP) است که نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران رتبه های 16 تا 22 را بین کشورهای دنیا داشته است.
کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با پرسون:

اقتصاد پویا در گرو پایداری سیاسی و اجتماعی است

چنانچه ثبات سیاسی و اجتماعی در جامعه وجود نداشته باشد، فضای اقتصادی نیز دچار تلاطم می‌شود چرا که وقتی جامعه دچار بی‌ثباتی سیاسی و متغیرهای غیر اقتصادی بی‌ثبات کننده می‌شود مردم چشم انداز تولید خود را چشم انداز مناسبی نمی‌بینند و به سمت فعالیت‌های غیرمولد می‌روند که این مسئله به ضرر اقتصاد است.
یک کارشناس اقتصادی درباره تحقق شعار سال جاری با بیان اینکه برای ارتقای تولید باید نظام بانکی و مالیاتی اصلاح شود، گفت: اولین اقدامی که دولت بعدی باید انجام دهد رساندن دلار به ۱۰ هزار تومان است.

رئیس کل سابق بانک مرکزی گفت: اگر بخواهیم متناسب با متغیر‌های واقعی اقتصاد نرخ ارز را محاسبه کنیم، نرخ ۲۰ هزار تومان منطقی است، اما علت نرخ‌های بالاتر از آن، هیجاناتی است که در جامعه مطرح می‌شود.
بیگی نژاد در گفت‌و‌گو با پرسون؛

کسری بودجه، مانعی برای افزایش یارانه ها

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: طرح مجلس در خصوص ارائه بن کارت برای تأمین کالاهای اساسی محقق نشد؛ اما دولت با یارانه معیشتی کرونا به برخی خانواده‌ها کمک کرد.
بازار ارز ایران در سال 99 با نوسانات بسیاری همراه بود که در مجموع روندی صعودی داشت. در یک جمع بندی کلی می توان گفت که سال 99 سال خوبی برای بازار ارز ایران نبود.
در نخستین ماه سال جدید دولت باید دو یارانه معیشتی بنزین و نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند.