اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

یک تحلیلگر اقتصادی گفت: کاهش نرخ ارز گشایشی برای مصرف کنندگان ایجاد می‌کند تا کالاهای خارجی را با قیمتی ارزان‌تر بخرند اما از آنطرف با ضربه زدن تولید، بیکاری افزایش و درآمدهای مردم کاهش پیدا می‌کند بنابراین، تعیین یک نرخ تعادلی برای ارز و تثبیت آن برای دو تا سه سال، اقدام مهمی است که بانک مرکزی در ماه‌های آینده باید به آن توجه کند.
سبزعلیپور در گفت‌و‌گو با پرسون؛/ بخش اول

رئیس جمهور نظامی و یا اقتصاددان مطلوب کشور نیست

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: قرار نیست رئیس جمهور متخصص یک حوزه باشد. درست نیست زمانی که وضعیت اقتصادی خوب نیست، رئیس جمهور اقتصاددان و یا زمانی که ضعف نظامی داشته باشیم صحبت از حضور یک نظامی کنیم. رئیس جمهور با انتخاب افراد شاخص در تخصص‌های مختلف مشکلات را رفع می‌کند. 
شرایط اقتضا می‌کند که گام آخر بر «گذار از کرونا» برداشته شود و آن، برنامه فعال‌سازی مجدد کسب‌وکارها و خروج از محدودیت‌ها (در کنار برنامه واکسینه کردن جامعه) طی 3 تا 4 ماه آینده به بعد است. به عبارت دیگر، با هدف اتخاذ رویکرد فعال (active) به جای رویکرد منفعلانه (passive)، می‌توان این انتظار را داشت که خیز اقتصاد ایران در مسیر برگشت به مسیر میان‌مدت و سپس بلندمدت خود برداشته شده است.
کاسبان تحریم تمایل ندارند که رابطه ایران و امریکا بهبود یابد، زیرا آنان از آب گل‌آلود به نفع خود ماهی گرفته و می‌گیرند و اگر رابطه تهران و واشنگتن بهبود یابد، به منافع آن‌ها ضربه وارد می‌شود.
احمدرضا دلیران فیروز - تحلیلگر راهبردی سیاست و عضو هیئت مدیره پژوهشکده مطالعات راهبردی فلسطین اظهار داشت: در صورت عدم وجود رهبری موثر جهانی، هنجارها و معیارهای جهانی در حال فرسایش هستند و در نتیجه یک تغییر به سمت جهانی چند قطبی رخ می دهد که در آن قدرت های بزرگ از طریق ابزار اقتصادی با یکدیگر رقابت می کنند و قدرت های منطقه ای نیز نقش همسایگی بیشتری دارند.
پرسون از گرفتاری های دریافت یک تسهیلات می گوید:

از تشویق تا فرار از ازدواج/ ابلاغ بانک مرکزی و اِن قُلت بانک ها

مبلغ وام ازدواج به 70میلیون تومان افزایش یافت. خبری که قبل از سال جدید منتشر شد. در پی این خبر بانک مرکزی به همه بانک ها ابلاغ کرد در پرداخت این وام همراهی لازم را با متقاضیان داشته باشند. اما عمل به این ابلاغ به راحتی انتشار آن نبوده است.
یادداشت/  پس از ریزش 50 درصدی ثروت مردم عادی که از خوف افت قدرت خرید خود با دعوت بی تدبیر،بی پایه و بی مطالعه دولت حسن روحانی به بازار بورس صورت گرفت حال دولت به فکر تقویت مجدد بازار بورس و جبران سوء مدیریت خود افتاده است.
پور ابراهیمی گفت: براساس مصوبه مجلس در بودجه، بانک مرکزی می‌تواند به منظور بازارگردانی، نرخ ارز را در بازار با افزایش یا کاهش درصد مشخصی، عرضه کند به این معنا که نرخ بازار هر عددی بود بانک مرکزی مکلف است، تنظیم گری کند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مذاکرات برجام گفت: اگر برنامه‌ریزی درست و مدیریت صحیحی صورت نگیرد مذاکرات وین هم کمکی به کاهش تورم نمی‌کند. تجربه گذشته نشان داده که سیستم اقتصادی ما نتوانسته چنین مدیریت صحیحی را اعمال کند، عراق و افغانستان هم توانسته‌اند تورم را کنترل کنند، ما نیز اگر برنامه داشته باشیم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.
اطلاعیه وزارت صمت در راستای فرامین رهبر معظم انقلاب؛

واحدهای صنعتی غیرفعال، احیا می‌شوند

وزارت صمت در راستای اظهارات اخیر مقام معظم رهبری پیرامون تعطیلی کارخانجات و واحد‌های تولیدی، اطلاعیه‌ای صادر کرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به نقش قانون جدید چک بر کاهش زندانیان چک‌های برگشتی گفت: قانون جدید چک می‌تواند جلو سو استفاده‌هایی همچون کلاهبرداری و پول‌شویی که با استفاده از چک انجام می‌شد را بگیرد.
بانک مرکزی با صدور شیوه‌نامه‌ای، مقررات ناظر بر چک‌های موردی را ابلاغ و حداکثر تعداد چک موردی قابل اعطا به هر مشتری را در هر تقاضا حداکثر دو فقره و در مجموع سالانه حداکثر پنج فقره اعلام کرد.
قیمت دلار که چند هفته ای در کانال 23 هزار تومان درجا می زد و نهایتاً بین 23 هزار و 600 تا 23 هزار و 800 تومان در نوسان بود از عصر دیروز با شتاب بیشتری سیر نزولی را طی می کند و همین امر باعث شده تا بازارهای بگویند احتمالاً تا پایان معاملات امروز باید شاهد دلار 22 هزاری در بازار باشیم.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: بستگی به قیمت ارز و اونس جهانی دارد ولی با نزدیک شدن به عید فطر امکان افزایش تقاضا برای خرید سکه وجود دارد و ممکن است باعث افزایش حباب سکه شود ولی اصل قیمت طلا احتمال افزایش ندارد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد: ستاد ملی کرونا به این تصویب رسید که برای بازه از اول اردیبهشت ماه تا بیستم اردیبهشت ماه یک تنفسی به مبادلات با چک دهد و بانک ها و موسسات اعتباری از صدور گواهی عدم پرداخت چک اجتناب کنند.
سیاست‌گذار محترم تصور می‌کند هدف اصلی بنگاه‌های تولیدی، اشتغال‌زایی است. بنابراین بدون فراهم کردن بسته‌های حمایتی، هزینه نیروی کار را افزایش می‌دهد. درحالی‌که اصل و قاعده در اقتصاد خُرد بر این است که بنگاه‌ها به‌دنبال حداکثر کردن سود (یا حداقل کردن زیان) هستند و بنابراین هر قدر هم که منصف و خیرخواه باشند، مجبور می‌شوند نیروی کار خود را تعدیل کنند.  

قیمت دلار در بازار تهران طی هفته اخیر به پایین‌ترین سطح سه ماه اخیر رسیده است. آیا دلار از قیمت ۲۳۷۰۰ تومان فعلی ارزان‌تر خواهد شد؟

درحالیکه کارشناسان اقتصادی به تورم زا بودن مصوبات جدید دولت برای حمایت از بورس هشدار می‌دهند، رئیس کل بانک مرکزی که بارها اولویت این بانک را کنترل تورم اعلام کرده و می‌گوید مقابل اجرای تصمیمات تورم‌زا مقاومت می‌کند، موافقت خود را با این مصوبات اعلام کرده است.