ردپای رشد درآمد نفتی در معیشت مردم دیده نشد

ماه‌هاست که از سرکارآمدن دولت سیزدهم می‌گذرد و در این مدت؛ برخلاف همه وعده‌های داده شده و وضعیت اقتصادی، تلاش شده تا عملکرد دولت در بالاترین سطح ممکن نمایش داده شود.
تصویر ردپای رشد درآمد نفتی در معیشت مردم دیده نشد

به گزارش سایت خبری پرسون، این کار را در بخش‌های مختلف با آمارسازی‌ انجام دادند و برخی هم در تریبون‌های متفاوت از دستاوردهای دولت سخن گفتند. دستگاه‌های دولتی و وزرا در دوره سیزدهم چند وقت یکبار از شکوفایی در اقتصاد و بازشدن راه توسعه و بهبود سطح رفاه مردم و افزایش اشتغال و... گفتند، اما چیزی که در جامعه دیده می‌شود خلاف آن چیزی بود که ادعا شده است! بخش عمده‌ای از این ادعاها در مورد فروش نفت و بازگشت تمام و کمال پول آن است؛ پولی که پیش از این امکان بازگشت آن وجود نداشت چراکه شبکه بانکی کشور در لیست سیاه FATF قرار دارد! با این حال حالا ادعا می‌شود که هم پول نفتی که فروخته شده به کشور بازگشته است ولی عجیب اینجاست که هیچ اثری در اقتصاد کشور ندارد!

فروش روزانه بیش از یک‌میلیون بشکه نفت 100 دلاری و درآمد 100 میلیون دلاری و ماهانه 3 میلیارد دلاری چه می‌شود؟ دولت بهانه‌ای برای مدیریت اقتصادی ندارد آن هم وقتی همه کاستی‌ها را همچنان در نهمین ماه به‌دست‌گرفتن سکان هدایت کشور در دست گرفته است! کشورهای زیادی پول ایران را به‌دلیل تحریم‌ها بلوکه کرده‌اند و این اواخر خبرگزاری جمهوری اسلامی بارها درباره آزادشدن این پول‌ها گفت، البته بدون اینکه منبعی برای این ادعاها معرفی کند! بارها از موفقیت دولت محرومان در بهبود روابط بین‌المللی و رایزنی برای رهایی دارایی‌های بانکی ایران گفتند. همین چند روز پیش بود که سخنگوی دولت گفت «دلارهای بلوکه شده در صورت آزادی برای صاف‌کردن بدهی دولت روحانی صرف خواهد شد» پیام این جمله خیلی واضح بود یعنی مردم منتظر روانه‌شدن ارزهای بلوکه شده در بازار و اقتصاد نباشند!

اما این تنها اتفاق در دولت سیزدهم نیست! در کنار همه کم‌کاری‌ها و انداختن تقصیر به گردن دولت‌های قبلی که حداقل تا یکسال اول دولت جدید برنامه همه دولت‌ها همین است؛ دولت ابراهیم رئیسی یکی از ضعیف‌ترین کابینه‌های تاریخ کشور را دارد تا جایی‌که حتی صدای مجلس اصولگرای هم درآمد و بارها خبر احتمال استیضاح وزرا به گوش رسید. با این حال دولت به‌جای بهبود وضعیت و جمع و جورکردن اوضاع بازهم دست خالی بازی کرد و این‌بار وزیر نفت دولت آمارهایی از فروش نفت و دریافت پول آن به‌صورت کامل و بازگشت آن به کشور خبر داد!

پول نفت کجا می‌رود؟

ادعای فروش روزانه بیش از یک‌میلیون بشکه‌ای وزارت نفت در حالی است که در زمان‌های مختلف خبر توقیف محموله‌های نفتی ایران روی کشتی‌های غیر ایرانی یا ایرانی با پرچم سایر کشورها در رسانه‌ها منتشر شده است. اگر فروش این میزان نفت را بپذیریم موضوع مهمتر برگشت پول نفتی است که ادعای فروش آن وجود دارد. نفت 100 دلاری درآمد روزانه 100 میلیون دلاری را برای ایران دارد و با تحریم‌بودن نظام بانکی ایران انتقال این پول یا چمدانی است یا باری! به‌هرحال براساس ادعای وزیر نفت تمام این پول به کشور بازمی‌گردد و اگر این اتفاق افتاده باشد قطعا اتفاق خوب و قابل تقدیری است، اما ورود روزانه 100 میلیون دلار به کشور باید اثراتی در کلیت اقتصادی کشور داشته باشد و حداقل آثاری از آن در شاخص‌های اقتصادی دیده و در زندگی و معیشت مردم حس شود!

با این حال وضعیت نه تنها بویی از بهبودی نبرده که بدتر هم شده و فقط در فروردین 1401، تورم کالاهای مهم و اساسی به شدت افزایش یافت! این افزایش تورم در نتیجه کسری بودجه و رشد نقدینگی ناشی از چاپ پول پرقدرت بدون پشتوانه و ترفندهای دولت در استقراض از بانک‌ها و... است که قاعدتا افزایش درآمدهای ارزی و در دسترس و مستمربودن آن باید باعث شود تا دولت با کسری بودجه کمتری مواجه باشد و اثرات آن در اقتصاد خود را نشان دهد؛ ولی چنین چیزی نیست!

بررسی تورم ماهانه فروردین 1401 نشان می‌دهد رشد قیمت در سه گروه خوراکی در این ماه رکورد قابل توجهی را ثبت کرده است. طبق آمارها تورم ماهانه 11 درصدی میوه و خشکبار رکورددار رشد قیمت‌ها در این مقطع تورم بوده است. به‌طور کلی بررسی رشد قیمت‌ها در خانوارهای کشور در این ماه نشان می‌دهد بیشترین میزان تورم ماهانه در بخش خوراکی‌ها بوده که برابر با 4.9 درصد ثبت شده و از این شاخص در اسفند ماه 3.2 واحد درصد بیشتر شده است. تورم ماهانه خوراکی‌ها در اسفند 1400 برابر با 1.7 درصد به ثبت رسیده بود. این درحالی است که تورم غیرخوراکی در فروردین‌ماه 1401 برابر با 2.5 درصد بوده و باوجود افزایش 1.4 واحد درصدی نسبت به ماه قبل باز هم از این میزان رشد در بخش خوراکی‌ها کمتر بوده است.

درنهایت تورم ماهانه کل کشور در این مقطع معادل با 3.3 درصد بوده که بالاترین رکورد در 5 ماه اخیر به شمار می‌آید. بررسی‌های جز به جز از افزایش قیمت کالاهای خوراکی نیز در این ماه نشان ازرکوردزنی در سه کالا داشته است. این آمار به وضوح نشان می‌دهد که حتی اگر درآمد ارزی و ورود دلارهای نفتی مورد ادعای دولت را قبول کنیم؛ سوال اصلی اینجاست که درآمدهای نفتی کجا می‌رود؟ در چه محلی هزینه می‌شود که حتی با وجود روال شدن این درآمد برای دولت هیچ تاثیری حتی ناچیز در اقتصاد کشوری که وابسته به درآمدهای نفتی و دلاری است ندارد؟! برخی از مدیران دولتی مدعی هستند که نباید به این زودی‌ها در اقتصاد منتظر اثرگذاری درآمدهای نفتی در اقتصاد باشیم چراکه زمان نیاز است تا این درآمد اثرات تحریم‌های گذشته را خنثی کند ولی در مقابل برخی از کارشناسان انرژی و اقتصادی معتقدند که این درآمد یا محقق نشده یا بسیار کمتر از آمارهایی است که اعلام شده ی و به همین دلیل است که در مردم اثری از این درآمد را نمی‌بینند!

منبع: روزنامه آرمان ملی

394108