اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

پرونده ویژه: اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش یازدهم

حذف ارز 4200 تومانی چه تأثیری بر بازار خودرو دارد؟

یک کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: افزایش قیمت حدود 10 درصدی برای خودروهای وارداتی با حذف ارز دولتی قابل پیش‌بینی است. البته این تأثیر در محصولات خودروسازان داخلی نظیر ایران خودرو و سایپا بسیار کمتر از این میزان است. 
دولت برای برنامه حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی و برنامه جبرانی معیشت اقشار، لایحه ۲۷ هزار میلیارد تومانی به مجلس ارائه کرد.
پایان ماه عسل مجلس و دولت؛

بوی استیضاح به مشام می‌رسد!

«آقای خاندوزی پیش از وزارت دائم توئیت می‌کردند و در مورد خروج بورس از وضعیت بحرانی راهکار می‌دادند حالا همان راهکارهایی را که توئیت می‌کردند اجرا کنند....
یک کارشناس امور بانکی گفت: عمده ناترازی به مسئله تسهیلات تکلیفی برمی‌گردد، البته بانک‌ها عمدتا راضی به آن نیستند، اما از آنجا که دولت وعده پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سوبسید تسهیلات را مطرح می‌کند، این کار انجام می‌گیرد که معمولا این اتفاق نمی‌افتد و تا به امروز هم چنین نشده است و این بدهی دولت به بانک‌ها می‌شود.
میزان بدهی‌های خارجی ایران در پایان شهریور ۱۴۰۰ به ۹ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار رسید که نسبت به پایان سال ۹۹ معادل ۱.۲ درصد کاهش داشته است.
دلار از ابتدای هفته تحت تاثیر بالارفتن نگرانی‌ها نسبت به آینده برجام در مسیر صعودی قرار گرفت و با اقدام شب گذشته بایدن علیه ایران قیمت آن در بازار امروز به ۲۸۲۰۰تومان رسید.
انتشار گزیده آمارهای اقتصادی تا شهریور سال جاری، اولین گزارش رسمی از عملکرد دولت رییسی است.با مقایسه گزارش‌های بانک مرکزی از بخش‌های اقتصادی کشور در مرداد و شهریور سال جاری می‌توان به این نکته پی برد که در این یک ماه 146 هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده شده؛ روزی 4800 میلیارد تومان، ساعتی 200 میلیارد تومان و هر دقیقه نیز 3.3 میلیارد تومان به آن اضافه می‌شود.
رئیس‌جمهوری در جریان یکی از سفرهای استانی، با تاکید بر رونق اقتصادی، بر حمایت از کارخانه‌ها و تولیدکنندگان برای تکمیل ظرفیت‌های خالی تاکید کرد. در این خصوص، چند نکته باید مدنظر سیاستگذار قرار گیرد: نخست اینکه هدف‌گذاری برای بهبود تولید و رونق اقتصادی، موضوع قابل تقدیری است.
اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش دهم

ارز ترجیحی با روشی متفاوت و کارآمد به دست مردم می‌رسد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حذف ارز 4200 تومانی نیازمند جایگزین کردن روش دیگری برای پرداخت یارانه به مردم است که طرح کارت اعتباری یکی از راهکارهای موجود در این زمینه است.
با افزایش نرخ تورم بیش از میزان کنونی احتمال دارد یا دیگر رشد اقتصادی رقم نخورد و یا حتی به سمت منفی شدن حرکت کند، بنابراین آنچه مسلم است رشد اقتصادی کنونی واقعی نیست و نمی‌تواند به معنای خروج از رکود باشد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: محموله‌های ۲۵۴ کشتی حامل کالاهای اساسی شامل گندم، روغن، برنج و شکر در هفت ماه گذشته تخلیه شده است که رکوردی جدید محسوب می‌شود.

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک‌ها درعین حال که واسطه وجوه هستند، در حقیقت باید نماینده سپرده‌گذار باشند، اما متاسفانه در طول این سال‌ها عمدتا به طرف دولت گرایش داشتند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس کار خود را بر روی موضوع مالیات بر عایدی سرمایه به اتمام رسانده است و پیش بینی می‌کنیم ظرف یک ماه آینده بتوانیم طرح مالیات بر عایدی سرمایه را که پایه مالیاتی جدید در کشور محسوب می‌شود، به صحن علنی برسانیم.
عضو سابق شورای پول و اعتبار گفت: اعتقاد دارم، می‌توان بر این ۹ درصد افزود و مالیات بیشتری دریافت کرد، البته منظور مالیات ۱۸ ، ۲۵ یا ۲۰ درصد نیست، ولی حداقل می‌توان آن را به ۱۲ درصد رساند که در این صورت درآمد خوبی یعنی حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان اضافه به دست می‌آید و بدینوسیله هزینه‌های دولت از مالیات پوشش داده خواهد شد که دیگر نیازمند استقراض از بانک مرکزی نخواهیم شد.
پرونده ویژه پرسون: اما واگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش نهم

ارز ترجیحی حذف نمی‌شود/ مشکل اصلی پرداخت این ارز به مصرف کننده و یا تولیدکننده است

نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عبارت حذف ارز 4200 تومانی صحیح نیست، ارز ترجیحی باقی می‌ماند و بحث اصلی اختصاص دلار دولتی به تولیدکننده و یا مصرف کننده اصلی می‌باشد.
کسری شدید بودجه و چگونگی جبران آن، این روزها دغدغه بسیاری از کارشناسان شده است؛ آن هم در شرایطی که نه درآمد نفتی وجود دارد و نه امکان افزایش درآمد مالیاتی و گمرکی و سایر درآمدها. این در حالی است که دولت ماهانه حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند. در عین حال، دولت در بخش‌های یارانه‌ای تعهداتی دارد که باید ماه به ماه ادا کند و در کنار آن، زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که احتمال دارد به تعهدات یارانه‌ای دولت اضافه شود؛ آن‌طور که محسن رضایی، معاون اقتصادی دولت اعلام کرده و از خبرهای خوش در آذرماه سخن گفته است.
یک کارشناس اقتصادی گفت: نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد کاهش تعداد اقلام دریافتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی و رسیدن به کالاهای اساسی و استراتژیک سفرهای مردم است، از آنجا که تورم هم در بالای چند درصد قرار گرفته، بنابراین حذف آن احتمال ایجاد شوک از کانال انتظارات تورمی و افزایش قیمت‌ها را به ذهن می‌رساند
پرونده ویژه پرسون: اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش هفتم

نگرانی‌های موجود درباره حذف ارز ۴۲۰۰ بی‌مورد است/ کارت معیشت مناسب‌ترین راهکار جایگزین

عضو اتاق بازرگانی گفت: نگرانی‌های موجود درباره حذف ارز ۴۲۰۰ بی‌مورد است. این که می‌گویند حذف ارز ۴۲۰۰ می‌تواند منجر به گرانی کالا‌ها شود، حرف غلطی است، شکاف بین قیمت بازاری و قیمت کالای مشمول ارز دولتی به شدت کاهش یافته است. با این حجم فساد و انحراف، حذف ارز 4200 تومانی تنها راهکار ممکن است. مناسب‌ترین روش جایگزین ارز 4200 تومانی اعطای کارت معیشت یا خانوار است.
پرونده ویژه؛ اما و اگرهای حذف ارز 4200 تومانی/ بخش هشتم

حذف ارز 4200 تومانی برای دولت یک اجبار است

عضو اتاق بازرگانی بیان کرد: عدم نظارت بر توزیع ارز 4200 تومانی، پرداخت آن را بی‌معنا و بی‌اثر کرده، در چنین شرایطی حذف آن و اختصاص یارانه به دهک‌های پایین جامعه راهکار مناسبی است.