اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

رئیس‌جمهور دولت سیزدهم جمهوری اسلامی در سالروز امضای فرمان مشروطیت در پیشگاه ملت سوگند یاد کرد؛ اما، ما هنوز گیر همان «یک کلمه»ایم که یوسف مستشارالدوله با آن ملت ایران را به‌سوی مشروطه دلالت نمود: «قانون».
یکی از عوامل و دلایل مهم برهم‌ریختگی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که کشور ما را طی بیش از ۴ دهه در بن‌بست سیاسی و اقتصادی قرار داده تفکری است که مدرنیته را که از مظاهر دنیای پیشرفته است، برنمی‌تابد.
رییس هیأت مدیره انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی:

رییس بانک مرکزی فرافکنی کرده و صحبت هایش وجاهت علمی ندارد

رییس هیأت مدیره انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی در خصوص صحبت های اخیر رئیس بانک مرکزی پیرامون تاثیر ثبت سفارشات مناطق آزاد بر بازار ارز واکنش نشان داد.

وقتی عراق از ایران در برداشت طلای سیاه سبقت می گیرد؛

پشت پرده بدهی 60 میلیارد دلاری شرکت ملی نفت

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بدهی 60میلیاردی شرکت ملی نفت به شبکه بانکی اشاره کرده و عنوان شده ،‌ بدهی که در پایان سال‌97 بالغ‌بر 50میلیارد دلار بود و طی دولت دوم حسن روحانی بر میزان آن افزوده شده است.
از تفکرات لیبرالی تا گرانی‌ها عمدی؛

برنامه 8 ساله دولت تدبیر برای ضربه به کشور

رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری، مهم‌ترین ماموریت دولت آیت‌الله رئیسی را بهبود معیشت مردم عنوان کردند.
سلطانی در گفت‌وگو با پرسون؛

روحانی در عرصه اقتصادی به مردم خیانت کرد

یک اقتصاددان گفت: دولت روحانی باعث هرج و مرج کامل در کشور شد و عده‌ای نیز که افراد حامی و یا وابسته به آن بودند، از این وضعیت سود بردند. غارت اقتصاد ایران در دهه 90 رخ داد و در واقع روحانی به مردم خیانت کرد.
اخبار سیاسی بازار ارز را متاثر کرده و قیمت ارز نزولی باقی مانده است. حال با شروع به کار دولت ابراهیم رئیسی خیلی از فعالان بازار انتظار ارزانی قیمت ارز را داشتند.
در سومین روز هفته، بازار ارز تحت تاثیر عوامل متضادی قرار داشت. از یکسو، شماری از معامله‌گران سعی می‌کردند با برجسته کردن احتمال سقوط برجام، انتظارات افزایشی را تقویت می‌کنند و در دیگر سو، بخشی از معامله‌گران عنوان می‌کردند که با تعطیلات دوباره کرونایی، حجم تقاضا کاهش پیدا خواهد کرد و بهتر است قبل از تعطیلات، بخشی از ارزهای خود را به ریال تبدیل کنند. برخورد این نیروهای متضاد در روز دوشنبه در نهایت به سود کاهشی‌های بازار خاتمه یافت و دلار با ۵۰تومان افت به بهای ۲۵هزار و ۵۰۰تومان رسید.
یک نماینده مجلس در گفت‌و‌گو با پرسون؛

دولت‌ها برای مهار تورم باید اراده داشته باشند

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: راهکارهای متفاوتی برای مهار تورم وجود دارد؛ اما متأسفانه دولت‌ها اراده لازم برای کنترل این مسئله را ندارند.
در معاملات پشت خطی روز پنج‌شنبه اسکناس آمریکایی در مقاطعی بالای مرز 26 هزار تومانی مورد معامله قرار گرفت. با این حال، در معاملات پشت خطی روز جمعه، فضا کمی آرام‌تر شده بود و بعدازظهر این روز، دلار در محدوده 25 هزار و 700 تومان قرار داشت.
چه میزان ارز خارج از چرخه رسمی اقتصاد ایران وجود دارد؟

تبدیل دلار به ویلا

با توجه به بحران ارزی در ایران و افت ارزش ریال افرادی که دلار یا سایر ارزهای خارجی را در اختیار دارند به دنبال خارج کردن سیستماتیک سرمایه خود از کشور هستند.
زرگر در گفت‌و‌گو با پرسون؛/ بخش اول

اقتصاد سنتی مانع فروپاشی اقتصاد ایران شده است

یک کارشناسی اقتصاد سیاسی با بیان این که 20 درصد اقتصاد ایران زیرزمینی است؛ گفت 40 درصد اقتصاد مدرن است که توسط دولت قابل کنترل است، 40 درصد نیز سنتی است؛ یعنی بخش کشاورزی و خدمات است که معمولا بخش سنتی چرخش ملایمی دارد و به همین دلیل نیز با وجود فشارها، فروپاشی اقتصاد ایران رخ نداده است.
در بررسی های صورت گرفته و طبق اسناد، حداقل ۹ نفر از مدیران دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیش از رقم سقف حقوق در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ دریافتی داشته‌اند.
ایده غالب در نظام حکمرانی اقتصادی ایران با نظریات یانیس واروفاکیس ‏(Yanis Varoufakis) قابلیت تطبیق می‌یابد. او وزیر دارایی دولت آلکسیس سیپراس (Alexis Tsipras)، نخست‌وزیر سابق یونان و رئیس حزب چپ‌گرای سیریزا (Syriza) در سال ۲۰۱۵ میلادی بود که در سال 2019 نیز فیلم «بزرگان در اتاق» (Adults i- the Room) با نگاهی انتقادی، موضع او راجع به بدهی کشور یونان به اتحادیه اروپا و سیاست ریاضت اقتصادی تحمیلی بر این کشور را دستمایه خود قرار داده است.
«قاچاق» پدیده شومی است که علاوه بر ورود آسیب جدی به تولیدات داخلی، بعضاً حتی سلامت و فرهنگ جامعه را نیز نشانه می‌رود. اساساً در اینکه باید با قاچاق مبارزه شود شکی نیست و در این خصوص میان تصمیم‌سازان اتفاق نظر وجود دارد. اما شکل اجرا گاهی از ماهیت آن مهم‌تر می‌شود. بنابراین، باید بررسی شود که آیا راهکارهای در نظر گرفته شده می‌تواند در عمل منجر به وفاق ملی برای مبارزه با قاچاق شود یا خیر؟
افزایش قیمت دلار در روز شنبه از 24 هزار و 800 تومان به 24 هزار و 900 تومان نشان‌دهنده بازگشت خریداران به بازار خرید و فروش دلار بود. این عدد 220 تومان بیشتر از روز قبل بود دلار از سه‌شنبه هفته گذشته در مسیر صعودی قرار داشته است.
حسن روحانی در آخرین روزهای ریاست جمهوری‌اش به دو عامل مهم و بازدارنده از رشد اقتصادی کشور یعنی قانون مجلس درباره برنامه هسته‌ای و عدم تصویب لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی موسوم به «FATF» اشاره کرد و از مجلس گلایه کرد.