جزئیات مهم از بودجه سال ۱۴۰۲

ریشه اصلی مشکلات اقتصادی کشور را می‌توان در ناکارآمدی و مشکلات ساختاری دولت و وابستگی اداره کشور به درآمدهای نفتی جستجو کرد.

تصویر جزئیات مهم از بودجه سال ۱۴۰۲

به گزارش سایت خبری پرسون، اصلاح واقعی ساختار بودجه نیازمند انجام اصلاحات اساسی در حوزه بودجه‌ریزی و اقتصاد کلان شامل مواردی از جمله تفکیک بودجه ارزی و ریالی و باز تعریف رابطه مالی دولت و نفت است و سازمان برنامه و بودجه باید اصلاحات مورد انتظار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کند.

بحث اصلاح ساختار بودجه دولت سال‌ها است که مطرح می‌شود و از سال ۱۳۹۷ مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفت و به عنوان یک تکلیف به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد. با این وجود همچنان اصلاح ساختار بودجه به طور قابل توجهی اجرا نشده است و تنها برخی اصلاحات که اکثرا مربوط به ظاهر بودجه بوده اجرایی شده است.

محورهای اصلاح برنامه و بودجه

محورهای اصلاح ساختار نظام برنامه و بودجه برای رسیدن به اهداف شفافیت، انضباط مالی و پاسخگویی عمومی به شرح ذیل است:

تامین هزینه‌های عمومی دولت با قطع وابستگی به درآمدهای نفتی
توزیع عادلانه فرصتها بین مردم مناطق مختلف کشور
عدالت اجتماعی و کاهش فقر و محرومیت
مدیریت و ساماندهی منابع انسانی دولت
امنیت ملی و اولویتهای توسعه ملی
به منظور تحقق اهداف فوق نیازمند اصلاحات جدی نظام اقتصادی کشور هستیم که در این گزارش به آنها اشاره خواهد شد.

بودجه و خزانه‌داری

وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان نهاد متولی مالیه عمومی، علاوه بر تمشیت امور مرتبط با تهیه، اجرا و نظارت مالی و عملیاتی بودجه ؛ متولی مولدسازی و مدیریت بهینه داراییها و بدهیهای بخش عمومی دولت نیز خواهد بود.

منابع طبیعی مانند نفت و گاز؛ داراییهای سرمایهای هستند و نباید در امور جاری مصرف شوند بلکه باید واگذاری داراییهای سرمایهای (فروش نفت) در قبال تملک دارایی‌سرمایه‌ای مانند احداث نیروگاه، سدسازی، راه آهن و امور زیربنایی صورت پذیرد. برای این منظور مدیریت بودجه ارزی را میتوان به نهاد متولی توسعه پایدار (سازمان برنامه و بودجه با سازکار جدید) و تنظیم و تخصیص بودجه جاری و ریالی را به نهاد متولی بودجه وزارت امور اقتصادی و دارایی (خرانه داری کل) سپرد.

439840